Avatar billede boleole Nybegynder
02. januar 2002 - 23:20 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Advarsel ved tryk på formular-knap

Hej med jer!

Jeg har en oversigt med nyheder. Jeg har lavet det sådan, at man kan slette en nyhed ved at trykke på en knap.

Jeg kunne godt tænke mig, at man blev advaret inden nyheden slettets. F.eks. så der dukker en besked op - når man trykker på knappen - der spørger, om man er sikker på, at man vil slette nyheden. Hvis man trykker \'Nej\' sker der ikke noget (dvs. at man bliver på siden), men hvis man trykker \'Ja\' bliver man sendt videre til den side, der sletter nyheden...

At alle brugere (dvs. ligemeget hvilken browser de bruger) skal kunne se denne advarlse er (for mig) meget vigtigt.

Hvordan laver man en sådan knap?

På forhånd mange tak!

(Jeg håber dette er den rigtige kategori!)
Avatar billede entracore Nybegynder
02. januar 2002 - 23:23 #1
onclick=\"if(confirm(\"Er du sikker på.....\"))location.href=sletdennenyhed.asp;\"
Avatar billede boleole Nybegynder
02. januar 2002 - 23:31 #2
>>entracore: Jeg er ikke god til JavaScript, men jeg får altså en syntax fejl!

Er du ikke sød at skrive hele koden til min knap?

Knappen behøver ikke at sende brugeren til en speciel side - den skal bare aktivere formularen...
Avatar billede jakoba Nybegynder
02. januar 2002 - 23:34 #3
det skal være \'den anden slags\' citattegn indeni strengen
    onclick=\"if(confirm(\'Er du sikker på.....\'))location.href=sletdennenyhed.asp;\"
Avatar billede jakoba Nybegynder
02. januar 2002 - 23:35 #4
Ups. og også \' om urlen
Avatar billede entracore Nybegynder
02. januar 2002 - 23:35 #5
Prøv med dette eksempel.

<script>
function strAlert() {
    if confirm(\"Er du sikker på at...\") {
        dinForm.submit();
    }
</script>

<input type=\"button\" onclick=\"strAlert();\">
Avatar billede boleole Nybegynder
02. januar 2002 - 23:38 #6
Hvad skal jeg skrive i stedet for \'dinForm\'?
Avatar billede brita Nybegynder
02. januar 2002 - 23:51 #7
det din form hedder !!!
Avatar billede boleole Nybegynder
02. januar 2002 - 23:54 #8
Hvor ser jeg navnet så?

Min formular:
<FORM ACTION=\"slet_nyhed.asp\" METHOD=\"post\">

Kan jeg ikke bare få en knap, som \"submit\'er\" formularen, hvis man klikker ja?
Avatar billede boleole Nybegynder
03. januar 2002 - 00:05 #9
Hvor skal jeg sætte scriptet ind henne?

Jeg får bare en fejl, der siger:
Fejl: Tegnet \'(\' var ventet

Hjælp!
Avatar billede fri-hash Nybegynder
03. januar 2002 - 00:45 #10
scriptet sætter du ind i head-sektionen og dit formtag laver du om til:
<FORM NAME=\"dinForm\" ACTION=\"slet_nyhed.asp\" METHOD=\"post\">
Avatar billede boleole Nybegynder
03. januar 2002 - 00:49 #11
Så kommer den bare med samme fejl med parentesen...
Avatar billede fri-hash Nybegynder
03. januar 2002 - 00:51 #12
aahja, scriptet skal se sådan ud:
<script>
function strAlert() {
    if( confirm(\"Er du sikker på at...\") ){
        dinForm.submit();
    }
</script>
Avatar billede boleole Nybegynder
03. januar 2002 - 00:58 #13
fri-hash(?):Mange tak! Så virker det!

Du har vel ikke måde, hvorpå jeg kunne gøre det uden at skrive i <head>???
Avatar billede boleole Nybegynder
03. januar 2002 - 00:59 #14
Vil dette virke med alle browsere?
Avatar billede fri-hash Nybegynder
03. januar 2002 - 17:24 #15
det vil virke i alle browsere der forstår javascript .... hvis du vil undgå at skrive i head kan du sætte scriptet øverst i body istedet, det eneste krav er at det står før den button der aktiverer det
men det mest rigtige (rent programmeringsmæssigt) vil dog være at placere det i head
Avatar billede boleole Nybegynder
03. januar 2002 - 18:11 #16
OK. Mange tak for hjælpen!
Avatar billede fri-hash Nybegynder
03. januar 2002 - 21:29 #17
selv tak :-)