Avatar billede simonkofod Nybegynder
02. januar 2002 - 22:52 Der er 9 kommentarer

url history

Hvordan finder man ud af f.eks. de sidste 3 sider en bruger har været på?

der er en history kommando, men jeg kan ikke få den til at virke. Jeg har prøvet

document.writeln(\"<B>history is</B> \" + history)

som skulle udskrive hele url historien, men det virker altså ikke...
Avatar billede jakoba Nybegynder
02. januar 2002 - 22:59 #1
Desværre. For at få lov til at læse brugerens history liste skal du have meget høje privilegier. den eneste os normale mennesker har adgang til er
    document.referer
og den indeholder kun adressen på den side han ankom fra. (og endda kun hvis det var via et link).

Det kommer jo ikke dig ved at for 2 sider siden var han inde og kikke på \"Ilse - Den ariske piskeluder\".

mvh JakobA
Avatar billede simonkofod Nybegynder
03. januar 2002 - 13:12 #2
Hmmm øv bøv. Det må da være muligt på en eller anden måde at undersøge folks førden på ens egen side. Det er fordi jeg er i gang med at lave en default 404 error side, som skal sende en e-mail til mig med oplysninger om hvor en fejl er opstået, og så er det ikke altid kun nok med document.referer
Avatar billede jakoba Nybegynder
03. januar 2002 - 17:30 #3
hans færden på dine sider kan du sagtens tracke, du skal blot på alle sider kikke i document.referer hvor han kom fra og huske det.

Det med at huske er det svære. Har du adgang til at bruge php eller asp? hvis du har er det nemt. eller bliver det noget mere besværligt.

mvh JakobA
Avatar billede ras2000 Nybegynder
03. januar 2002 - 17:57 #4
Du kan evt lave siden i frames, hvor den ene frame bare holder styr på de sidste tre sider folk har været inde på. Men at gemme resultatet bliver svært(umuligt) i html. Der skal du have fat i noget asp/php som JakobA siger.
Avatar billede simonkofod Nybegynder
03. januar 2002 - 19:42 #5
asp er fint. Det kan jeg en smule af.
Avatar billede jakoba Nybegynder
03. januar 2002 - 20:40 #6
Ok du ved hvordan man kan hente formulardata fra en form der er submittet med method=\'get\'? Sådan en submit kan vi efterligne med java script:

<script type=\'text/javascript\'>

var messenger = new Image();
        // vi bruger denne variabel til at sende data til serveren.

var komfra = escape(document.referer);
var komtil = escape(self.location.href);  // data der skal huskes.

messenger.src=\"dinASPfil.asp?komfra=\" +komfra +\"&komtil=\" +komtil;
        // nu bliver din aspfil aktiveret og kan gemme komfra og komtil.
        // filen behøver ikke at sende nogetsomhelst tilbage browseren

</script>

mvh JakobA

Avatar billede simonkofod Nybegynder
03. januar 2002 - 21:37 #7
Ahhh. Smart! Men går der ikke kludder i det, hvis der er flere inde på samme tid? Så måske skal ip også sendes over?

Avatar billede jakoba Nybegynder
03. januar 2002 - 21:54 #8
Jo, du skal have noget session startet for hver eneste besøgende, men det kører såvidt jeg ved udenom disse finurligheder, du genoptager blot \'den rigtige\' session inde i asp-scriptet.
Avatar billede simonkofod Nybegynder
04. januar 2002 - 13:54 #9
Jeg forstår ikke rigtig det der med sessions. Det eneste jeg kan kun finde ud af lidt asp, og så kan jeg gemme data i Access databaser. Det er det hele.