Avatar billede wryl Nybegynder
02. januar 2002 - 22:52 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Shutdown?

Hejsa!

Er der nogen der ved hvilken command man bruger til at få computeren til at gå \"poweroff\"
Jeg har prøvet diverse shutdown commandoer men de ser ikke ud til at virke!

Mvh Wryl
Avatar billede skwat Praktikant
02. januar 2002 - 22:59 #1
man halt

Den sikreste måde er ctrl + alt + delete og så slukke under post.
Man er ikke i tvivl om at bsd ikke er lavet til at blive slukket :)
Avatar billede vladimirr Nybegynder
03. januar 2002 - 08:15 #2
Den korrekte måde at lukke en unix på er med kommandoen shutdown.
prøv evt man shutdown
shutdown -h now  <-- Vil lukke maskinen helt med det samme.

//Anders
Avatar billede guggemand Nybegynder
03. januar 2002 - 09:41 #3
shutdown -p now

(poweroff)

-h står den bare og venter på man selv slukker ... det er ikke ret mange maskiner jeg har prøvet -p på hvor det har virket ... men det skulle være den
Avatar billede wryl Nybegynder
03. januar 2002 - 18:37 #4
Øv jeg har prøvet -p
men den virker ikke!
er der ingen andre måder?

mvh Wryl
Avatar billede skwat Praktikant
05. januar 2002 - 23:56 #5
som minimum kræver styring af automatisk slukning at du har apm kompilet ind i kernen, evt. kig på /usr/src/sys/i386/LINT og søg på apm.

og halt er ligeså god som shutdown, bort set fra at det slider mindre på tastaturet.
Avatar billede wryl Nybegynder
06. januar 2002 - 11:56 #6
det eneste jeg har faldt over med apm er i
/usr/src/sys/i386/apm
og der var 2 filer:
apm.c og apm.h

Har det noget med dem at gøre?
jeg er temmelig newbie med FreeBSD så
jeg skal nok have a vide præcis hvad jeg skal gøre! :)

Mvh Wryl
Avatar billede skwat Praktikant
06. januar 2002 - 22:55 #7
dvs. du har ikke lavet din egen kerne?
Avatar billede skwat Praktikant
06. januar 2002 - 22:55 #8
og har du kigget  i LINT(der står en del)
Avatar billede wryl Nybegynder
09. januar 2002 - 14:39 #9
Jeg kan ikke finde den LINT fil!
Avatar billede drean Nybegynder
13. januar 2002 - 06:28 #10
/usr/src/sys/i386/conf/LINT
Avatar billede wryl Nybegynder
13. januar 2002 - 10:16 #11
Hvad skal jeg så ændre i kernen for at få APM enablet???
Avatar billede skwat Praktikant
05. februar 2002 - 23:24 #12
du har ikke installeret kilden then /stand/sysinstall
Avatar billede safl Nybegynder
18. februar 2002 - 19:12 #13
Hvad med #halt

Den virker på min workstation :)
Avatar billede telac2 Nybegynder
05. marts 2002 - 19:37 #14
Hvis du vil installere APM i din kernel gør du følgende i freebsd (der er flere måder at gøre det på men den her er en :)

gå ind i /stand/sysinstall (som root (su -)) og configure -> distributions -> src -> sys .. eller sådan noget, det skulle give dig hele sourcen til dit BSD og vælg FTP .. det er vist omkring 10-20 megs eller noget.

så gør du følgende:

cd /usr/src/sys/i386/conf/
cp GENERIC minkernel

den minkernel er en STANDARD kernel for dit operativ system... her går du ind (med vi eller ee) og finder en linie der hedder noget med "device pci" eller "device isa" eller noget
og ovenover den (på en ny linie) tilføjer du "options APM"

dvs, der kommer til at stå:

options APM
device isa
device pci

.. eller noget lignende, gem den. (nej du ødelægger ikke noget .. endnu ;)

Okay, nu har du din fine nye kernel med apm support, så skal svinet compiles og igang med at lave noget så vi gør følgende:

config minkernel
(hvis der kommer fejl her, så er det altså ind og kigge KERNEL help på www.freebsd.org)

ellers så gør du følgende:

cd ../../compile/minkernel
make depend && make && make install && reboot

og den skulle reboote efter laang tid og så er den med apm.

derefter prøv de ovenstående tips fra folk før mig :)

Til skwat:
Give a man a fish and you feed him for a day
Tell him to learn to fish himself, and he will hate you for a lifetime.

Velkommen til Freebsd! =)
Avatar billede skwat Praktikant
01. april 2002 - 14:23 #15
Jeg fatter ikke en skid
Avatar billede bromer Nybegynder
20. juli 2002 - 10:04 #16
Et eller andet sted er det en skam at man ikke kan skifte et tamt kernelimage uden at FreeBSD går i panik og vil reboote... man det burde ikke være nødvendigt :)

/Rune