Avatar billede palmanimal Nybegynder
02. januar 2002 - 16:21 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

combobokse

Har et ark (Januar) med en comboboks (i celle N2). \"Inputområde\" er noget tekst i kolonne A i et andet ark (Februar). I dette ark er der også talværdier i kolonne B der svarer til teksten i kolonne A.
Hvis jeg vha comboboksen f.eks vælger teksten i Celle A8 vil jeg gerne have værdien  af B8 skrevet i Celle N37. How to do  ???
Avatar billede help--me Nybegynder
02. januar 2002 - 16:26 #1
jeg er ikke sikker hvad du mener men...

gå ned i celle n37 og skriv:
=A8+B8

Avatar billede palmanimal Nybegynder
02. januar 2002 - 16:33 #2
Har en combo på ark \"Januar\" i celle N2. Inputområde til combo er kolonne A1 på ark \"februar\"
På ark Februar står der
    A1            B1
Æbler            1234
Pærer            2345
banan            3456

Når jeg vælger \"banan\" i min comboboks skal jeg have skrevet 3456 i celle N37 på ark Januar.
forstået ??
Avatar billede rvm Nybegynder
02. januar 2002 - 17:13 #3
Hej palmanimal

En måde at gøre det på kunne være:

Udskift din comboboks med en \"Liste\" fra datavalideringsværktøjet og lav derefter et lopslag.

Metode
Stå i N2
Vælg Data/Datavalidering og fanen Indstillinger
I dialogboksen vælges \"Liste\" under Valideringskriterier
Under Kilde skrives f.eks. \"Æbler;Pærer;Banan\"

Stå nu i N37
Skriv følgende formel: =LOPSLAG(N2;Februar!A1:B3;2)
hvor N2 er din kriteriecelle, Februar!A1:B3 er dit kildedataområde og 2 er kollonnen, hvor resultatet står.

Held og lykke

Mvh

Richardt

P.s. Man kan selvfølgelig også kode en stump til din comboboks, der gør det samme *S*

Avatar billede palmanimal Nybegynder
02. januar 2002 - 17:40 #4
Hmmm. Tænkte nok det endte med LOPSLAG.
Men...
Man kan ikke vælge data fra et andet ark under kilde i datavalidering.
Avatar billede bak Seniormester
02. januar 2002 - 17:53 #5
sæt cellekæde til fx. at være N3
Den værdi du får der skal du bruge til din formel:
=indeks(B1:B5;N3)
hvis inputområdet er A1:A5.
Avatar billede bak Seniormester
02. januar 2002 - 18:26 #6
selvfølgelig =INDEKS(Februar!B1:B5;N2)
Avatar billede palmanimal Nybegynder
02. januar 2002 - 18:31 #7
>> bak

Ikke forstået..
Avatar billede rvm Nybegynder
02. januar 2002 - 18:50 #8
Jeg forstår godt du ikke forstår bak\'s kommentar, da bak ikke tager højde for at du vil vælge i en comboboks.

Desværre kan man ikke kæde til andre ark i en datqavalidering (en seriøs mangel...), så du må kode kriterierne direkte ind i datavalideringen - det ville du vel også have gjort i din comboboks.

Mvh

Richardt

NB - lidt kode kan selvfølgelig gøre det hele lidt mere dynamisk *S*
Avatar billede bak Seniormester
02. januar 2002 - 22:35 #9
palmanimal> hvad er det du ikke forstår??
Hvis du bruger comboboksen fra værktøjslinien formularer, højreklikker du, vælger kontrolelement, vælger dit inputområde som normalt og i feltet cellekæde vælger du fx N3.
I N3 returneres så det nummer, der repræsenterer det emne du har valgt fx. hvis du har valgt æbler returneres 1 i N3.
Hvis du så har skrevet min formel i N37, vil der stå 1234 der.
Avatar billede bak Seniormester
02. januar 2002 - 22:54 #10
Ok, der er selvfølgelig også en combobox i værktøjslinien Kontrolelementer.
Den returner værdien i boxen og ikke et indextal som den i Formularer.
Stil dig på boxen i designtilstand, højreklik, vælg egenskaber og skriv fx. N3 i feltet LinkedCell.
I N37 skriv så formlen:
=LOPSLAG(N3;februar!A1:B5;2;FALSK)

Skriv din mailadresse hvis du ønsker et eksempel.
Avatar billede bak Seniormester
02. januar 2002 - 23:36 #11
Avatar billede palmanimal Nybegynder
03. januar 2002 - 18:05 #12
Det var forskellen på kontrolelementer og formularer jeg rodede rundt i. Tak for hjælpen.
:-)