Avatar billede icamilla Nybegynder
02. januar 2002 - 09:56 Der er 16 kommentarer

resize bilde 2...

prøver igjen...

http://www.eksperten.dk/spm/149346

er det kanskje noen som vet noe om dette?

poeng, fremdeles 300.
Avatar billede wizprod.com Nybegynder
02. januar 2002 - 10:00 #1
Hvorforvil store det i db\'en? Hvis du storer det udenfor, vil det hele blive en del lettere!
Avatar billede icamilla Nybegynder
02. januar 2002 - 10:05 #2
ja, antakelig.. men jeg kan ikke velge det selv. Utvilker en applikasjon sammen med andre, og bildene skal ligge i databasen.. Det kan bli snakk om veldig mange bilder og da er det greit å ha dem i db.

har du imidlertid et godt eksempel på hvordan jeg kan lagre dem utenfor vil jeg gjerne se..
Avatar billede wizprod.com Nybegynder
02. januar 2002 - 10:08 #3
tjaa... det er jo nemt nok, du du kan jo uploade billedet via http og derefter registrere billedet filnacn i en db.. ganske simpelt!
Avatar billede icamilla Nybegynder
02. januar 2002 - 10:13 #4
javel ok, men jeg FÅR lagret dem i db, det er å endre størrelse på dem jeg har problemer med. Kan du hjelpe med det?

altså hente frem et bilde fra db
endre størrelse
lagre det igjen i db
Avatar billede wizprod.com Nybegynder
02. januar 2002 - 10:16 #5
jeg kender intet til lagring af binære ting i mysql, beklager
Avatar billede myplacedk Nybegynder
02. januar 2002 - 10:27 #6
Hvis du skal resize i PHP kan du desværre ikke åbnet billedet direkte fra databasen.
Du skal først hive billedet ud af databasen, gemme det i en fil, resize, og så putte tilbage til databasen.

Hvad den midlertidige fil angår, så er denne funktion god:
http://php.net/tmpfile
Avatar billede icamilla Nybegynder
02. januar 2002 - 10:35 #7
klarer du å hoste opp et eksempel også..? ;)
Avatar billede myplacedk Nybegynder
02. januar 2002 - 12:47 #8
Eksempel på hvad?
Det hele? Så er det ikke et eksempel... :)
Avatar billede icamilla Nybegynder
02. januar 2002 - 12:54 #9
nåh, men for 300 points så skal man give meg mer enn en link også ;)

Et eksempel på: legge bildet i tmp fil og resize bildet der, for så å lagre det igjen.
Avatar billede myplacedk Nybegynder
02. januar 2002 - 13:10 #10
Det er jo ikke et eksempel! :)
Hvis jeg skal lave det for dig, så må du betale. :)
Og jeg vil heller ikke have 300 point! Dette er højest 30 point værd.

Hvis du laver det selv, vil jeg med glæde hjælpe dig. Men jeg laver det altså ikke for dig!
Avatar billede icamilla Nybegynder
02. januar 2002 - 13:12 #11
da må du virkelig fortelle meg hvor mye du skal ha betalt, hvis det hele er verdt kun 30 points!
Avatar billede myplacedk Nybegynder
02. januar 2002 - 13:31 #12
At hjælpe dig med hvordan man løser din opgave, det er omkring 30 point værd.
At løse den for dig, har intet med point at gøre. :)
Men det er en simpel opgave, så det bliver vel minimumsprisen: 1 time.
Alternativet kunne være en noget-for-noget tjeneste. :)

Prøv at spørge under freelance, om nogen vil lave det for dig gratis (dvs. for points). Hvis ikke kan du overveje at kontakte mig på niels@myplace.dk.
Avatar billede icamilla Nybegynder
02. januar 2002 - 13:41 #13
javel, men jeg vet jammen ikke hva du er ute etter. Jeg trenger hjelp til å få resize ett bilde, og jeg vil ikke betale for det. Da hadde jeg ikke brukt eksperten.dk

hvis du sier at jeg skal bruke tmpfile, og det er all hjelpen jeg får, så takk skal du ha, men da jeg er akkurat like langt.

Avatar billede myplacedk Nybegynder
02. januar 2002 - 13:55 #14
Jamen hvis du har flere spørgsmål, så er du velkommen til at stille dem.
Hvorfor i alverden skulle jeg fortælle dig hvad det koster, hvis du alligevel ikke har tænkt dig at betale?

> jeg vil ikke betale for det. Da hadde jeg ikke brukt eksperten.dk
Jeg har nu fået en kunde i ny og nær her på Eksperten. Langt fra nok til at betale den tid jeg har brugt her, men det er jo heller ikke det, det drejer sig om.

Men altså, som sagt:

1) hiv billedet ud af databasen
2) gem det i en fil
3) resize
4) put tilbage til databasen

Du starter bare ved punkt 1. Når det kører, går du videre til punkt 2 osv.
Hver gang du går i stå, kan du bare spørge her.
Avatar billede icamilla Nybegynder
02. januar 2002 - 14:08 #15
altså.....

jeg bruker ikke eksperten om jeg ikke står helt fast. Jeg FORSTÅR at jeg skal

1) hiv billedet ud af databasen
ja, utført, har vært hele tiden!
2) gem det i en fil
javel, utført.
3) resize
DET STOPPER HER!!!! har jeg sagt mange ganger. HVORDAN gjør jeg dette???
4) put tilbage til databasen

det hjelper ikke å få hvite hva man skal gjøre, om man ikke får forklart hvordan. Og da trenger jeg et eksempel hvor den aktuelle funksjonen blir vist!

og du har helt rett, man skal ikke ha betalt for tiden man bruker på eksperten.dk!  Om man føler det slik, burde man ikke bruke tid her.
Avatar billede myplacedk Nybegynder
02. januar 2002 - 14:20 #16
Jeg har ikke set, at du spørger hvordan man resizer et billede i PHP. Du spørger hvordan man resizer er billede, i databasen. Og det har jeg besvaret med 4 punkter. Nu spørger du så hvordan man resizer et billede, når først man har fået det i en fil. OK, here goes:

1) Hent billedet ind i PHP med en ImageCreateFrom*-funktion. De er listet her: http://php.net/image - vælg den relevante, alt efter hvilket format billedet ligger i.

2) Lav et nyt, tomt billede, som har den ønskede størrelse.
http://php.net/ImageCreateTrueColor

3) Kopiere originalen til det nye billede, mens du skalerer.
http://php.net/ImageCopyResampled