Avatar billede cyberlsn Nybegynder
30. december 2001 - 10:33 Der er 42 kommentarer og
1 løsning

Lovligt/ulovligt + afstemning

Jeg vidste ikke rigtig om jeg skulle stille dette spørgsmål i Fri Debat eller under Delphi, men da det handler om Delphi 6 gætter jeg på dette forum:

I Komputer for alle\'s CD-ROM i denne måned, ligger Delphi 6 Personal.
Der står dog, at den enenste begrændsning på programmet er, at hvis man laver kommercielle programmer, skal man betale penge til Borland for en ny version af Delphi.
Men kan Borland bestemme, om det arbejde jeg laver på MIN computer, må sælges/ikke sælges, når det er MIN computer jeg bruger?
Og det er jo ikke engang Delphi 6 Personal\'s komponenter, kildekode etc. jeg vil sælge, men *.exe filen, som JEG har lavet, og som Borland IKKE har lavet.
Og hvordan vil de nogensinde kunne se, hvis jeg sælger mine programmer, og hvad er så straffen for at sælge denne lille *.exe fil?

Hvis i også synes, at Borland er gået for vidt, hvad ang. brugerbetaling, bare for at få lov til at sælge sine *.exe filer, så stem 1 ellers: Stem 0.
Jeg stemmer: 1
Avatar billede tizsemand Nybegynder
30. december 2001 - 10:36 #1
Avatar billede waffenss Nybegynder
30. december 2001 - 10:42 #2
hmmm, måske 0 fordi du har jo fået den gratis,prøv at se det fra borland\'s vinkel
Avatar billede fcknix Nybegynder
30. december 2001 - 10:51 #3
Avatar billede stefan_jensen Nybegynder
30. december 2001 - 11:01 #4
Avatar billede nih Novice
30. december 2001 - 11:11 #5
0 - Det er vel Borland, der bestemmer over SIT program.
Avatar billede tizsemand Nybegynder
30. december 2001 - 11:21 #6
hvorfor pokker bruger du ikke bare 4\'eren. den var gratis på en aod cd.
Avatar billede cyberlsn Nybegynder
30. december 2001 - 11:22 #7
Ja, gu bestemmer de over DERES program, MEN KRÆFTEDEME IKKE OVER MINE PROGRAMMER!!!!!!!!!

Jeg kan se, at man ikke må kopiere deres programmer, men MINE programmer, skal de fandeme ikke få lov til at bestemme over.
Okay da. Så bruger jeg Delphi 6 Personal til at se HVOR jeg skal placere mine Buttons, Panels etc. og bruger FreePascal til at kompilere lortet med... Så må det være fuldt ud lovligt, ik\'?

Altså det jeg mener:
Når jeg designer min brugerflade til mine programmer i Borland Delphi 6 Personal, indsætter Delphi 6 jo selv koderne:
Button1.top := 65;
Button1.left := 324;

Dette Copy\'n Past\'er jeg, og indsætter i FreePascal og kan derefter kompilere til en *.exe fil. Og der står jo ikke noget i Licence om, at man ikke må kopiere den kode, der bliver skrevet i Delphi 6....

Derfor er min opfordring:
GØR SOM JEG LIGE HAR GJORT, AF DEN ENE GRUND, AT VI VIL VÆLDTE BORLANDS TYRANI OG MISBRUG AF DERE MONOPOL PÅ MARKEDET FOR RAD-TOOLS!
Avatar billede cyberlsn Nybegynder
30. december 2001 - 11:23 #8
Tizzemand, fordi jeg ikke HAR Delphi 4 eller den CD!
Avatar billede ztyxx Nybegynder
30. december 2001 - 11:24 #9
synes 2, det er vel rimeligt at et program der gives væk, til hjemmebrug, skulle koste noget hvis det bruges kommercielt, hvis jeg havde lavet et program på samme betingelser, tror jeg nu også at jeg ville kræve det samme, man kan ikke forvente at få alt forærende...
Avatar billede cyberlsn Nybegynder
30. december 2001 - 11:37 #10
Jeg ved godt, at man ikke må lave referance til andre SPM, men læs alligevel min opfordring på Fri Debat!
Avatar billede tizsemand Nybegynder
30. december 2001 - 11:41 #11
cyber > det er en gratis cd som fulgte med alt om data, jeg kan sende den til dig (kan desværre ikke upload den med min 57k forbindels)
Avatar billede cyberlsn Nybegynder
30. december 2001 - 11:48 #12
Må den frit kopieres?
Avatar billede cybermike Nybegynder
30. december 2001 - 11:51 #13
En tømmer betaler også for sit værktøj. Hvis tømmeren laver en aftale med et byggemarked der heder at han må få værktøj gratis hvis han tilgengæld kun bruger det til at udføre godgørende arbejde som f.eks. bygge et gratis legehus på legepladsen så er det den aftale de har om værktøjet og den skal holdes.

En softwareudvikler/udgiver har ret til at sætte enhver form for restriktioner på sit produkt og istedet for at brokke sig over at man ikke må sælger programmerne skulle man tage og glæde sig over at man kan få lov at udvikle freeware programmer gratis.

Borland er et okay fedt firma fordi de sådan set har været skyld i at vi har nogle ordentlige værktøjer til udvikling på dos platformen(og til dem der skulle være i tvivl er det også alle former for windows platforme)
Avatar billede speedy Nybegynder
30. december 2001 - 11:52 #14
cyberlsn>>Tag dig sammen!
Du FÅR et program GRATIS af Borland, som ellers koster mange tusinde kroner! De har dog ét krav, at du ikke må bruge det til kommercielt brug. Du må lave så mange freeware-programmer du vil, og kopiere dem lige så tosset du vil, så længe folk ikke skal betale for dine programmer.

Tag imod \"gaven\" fra Borland, og brug den som man må, eller KØB Borland Delphi 6 Enterprise og lav dine programmer og SÆLG dem!

Min mening.

/SpEeDy
Avatar billede cyberlsn Nybegynder
30. december 2001 - 11:56 #15
Ja, men jeg mener nu, at Free Pascal er bedre, da man må sælge sine programmer.

Mikkel (herinde kendt som Cybermike):
Du skriver, at man skal glæde sig over, at man kan få lov til at lave Freeware-programmer...
Vil det sige, at jeg gerne må lave nogle programmer, hvis jeg ikke sælger dem?
Hvis JA så:
Borland kan sq da ikke bestemme, om jeg skal have lov til at få stukket en 100-lap i hånden, efter at en anden har modtaget en CD med mit program!
Helt ærligt!
Avatar billede cyberlsn Nybegynder
30. december 2001 - 11:59 #16
Okay:
Så gør jeg det på en anden måde:
Jeg går ind til en butik (lad os tage Fona som eks.):
Jeg siger til dem:
Vil i gerne have det her program i jeres butik?
Chefen siger \"Ja\".
Så har JEG som privat person ret til at sige:
Okay, men du får først denne kasse med CD\'er som indeholder mine programmer, hvis du giver mig 100 kr.

Avatar billede krab Praktikant
30. december 2001 - 12:05 #17
Avatar billede cyberlsn Nybegynder
30. december 2001 - 12:07 #18
Jeg lukker SPM, og gør som ovenstående:
Igen mennesker, kan bestemme, om jeg skal tage penge for mine programmer.
Kommer jeg i retten, kan jeg bare sige, at jeg har min fulde ret til at sige til dem der modtager mine CD\'er med programmer, at jeg vil have 100 kr. for den CD, ellers får de den ikke.
Men efter Borlands betingelser, kan jeg ikke sætte Copyright på mine programmer, kun på navnet, men så må man jo bare lave en eller anden form for kopi-beskyttelse (som ikke er så svær at lave med DevC++ fra Bloodshed)
Avatar billede tizsemand Nybegynder
30. december 2001 - 12:13 #19
jeg mener også at når man har et program må man gøre med det hvad man vil. licensaftaler, skråt op!
Avatar billede cyberlsn Nybegynder
30. december 2001 - 13:08 #20
Er du sindssyg?
Jeg vil starte mit eget software-firma.
Hvis jeg bliver taget i at have en ulovlig kopi af et program, kommer jeg af med minimum 900.000.000.000 kr. i erstatning!

Avatar billede stone Forsker
30. december 2001 - 13:36 #21
licens aftaler er sgu for at beskytte ophavsretten.
uanset hvor kreativ cyberlsn er kan han ikke komme udenom at betale til borland for de programmer han udvikler i Delphi6 personal.
iøvrigt cyberlsn: hvordan går det med dit styresystem som skulle være bedre en windows.))))
Avatar billede cyberlsn Nybegynder
30. december 2001 - 13:47 #22
Godt, kan bare ikke tage mig sammen til at lave det færdig, jeg mangler bare grafikken.

OG FOR SIDSTE GANG:
DET ER IKKE NOGET OS, MEN EN BRUGERFLADE!!!
Avatar billede cyberlsn Nybegynder
30. december 2001 - 13:48 #23
Stone, hvordan kan Borland bestemme, at jeg ikke må tage 100 kr. for en CD, selvom den indeholder et program lavet i Delphi 6?
Avatar billede stoney Nybegynder
30. december 2001 - 15:55 #24
cyberlsn>>

Hvis du sender en CD til din mor med billeder af
din hund/kæreste/whatever og MS Office også ligger
på Cd\'en, tror jeg Bill G. vil ringe på din dør en dag flankeret af 134 advokater og 3 fyre der er 2 meter over skuldrene og har hår mellem tænderne.

Stoney
Avatar billede cybermike Nybegynder
30. december 2001 - 17:51 #25
Ja du må selv bestemme om du vil tage penge for din software og hvordan du vil gøre det.

Det samme gør borland. De siger JA du skal betale penge for at bruge vores software medmindre du lover ikke at tjene penge på den

og din fidus  med freepascal, vil delvis virke du kan ikke se på den færdige exefil at den er lavet i delphi, men du har jo stadig brugt delphi til at udvikle det med :o)
Avatar billede tizsemand Nybegynder
30. december 2001 - 17:55 #26
cyber > aner jeg ikke, men den fulgte med aod..?! du kan få min original, jeg købte 2 blade :)
Avatar billede stone Forsker
30. december 2001 - 20:23 #27
cyberlsn:
du accepterer de betingelser når du bruger delphi6
personal.
Og bryder betingelserne når du distibuere dine programmer for penge,
I de betingelser står der at hvis man bruger programmet til komercielt brug skal man betale/købe delphi6.
Jeg personligt ville ikke føle den samme glæde ved
at lave programmer til salg, hvor man bryder nogle aftaler.

Avatar billede stoney Nybegynder
31. december 2001 - 02:31 #28
stone>>

Jeg er fuldstændig enig.
\"Respekt !!\"

Cybelsn>>

Hvis Borland D6 Personal irriterer dig så meget
så skift til VB Studio, det kan halvt så meget som
delphi , koster 4 gange så meget og performer med en faktor 1/4

Stoney

Avatar billede cyberlsn Nybegynder
31. december 2001 - 10:28 #29
Ja ja.... Så længe jeg ikke kopiere Borlands Software men kun min egen tvivler jeg sq på, at jeg ender med at betale en bøde ....
Jeg kommer nok i retten, men Borland kommer sq til at betale omkostningerne :o)

Avatar billede cyberlsn Nybegynder
31. december 2001 - 10:31 #30
Desuden står der INTET om, at man ikke må slette Licence.txt der følger med Delphi 6 Personal.

Derfor:
Jeg sletter Licence.txt - så er der ingen aftale mellem mig og Borland.
Avatar billede cybermike Nybegynder
31. december 2001 - 12:27 #31
Hmmmm

Lasse hvis nu jeg køber et program af dig og så skriver under på at jeg nok skal betale dig når jeg har testet programmet. Så kan jeg vel bare brænde papiret.....så behøver jeg ikke at betale!

Prøv lige og gennemlæs de indlæg du selv har skrevet, prøv så og tænk over dem denne gang, prøv så at bruge din høje iq til at tænke over hvad det er du siger. Så kan du sikkert godt selv se det forkerte i dem :o)

    Mikkel (du vil jo ikke kalde mig mike)
Avatar billede ztyxx Nybegynder
31. december 2001 - 13:54 #32
cyberlsn> selvom du sletter Licence.txt er der stadig en aftale mellem Borland og dig, da det er en del af brugen af programmet, at man indvilliger i licensbetingelserne, og selvom du så siger at du ikke kender til dem, da du jo har slettet dem, tror du vel ikke at du slipper udenom, uvidenhed fritager ikke for ansvar....
Avatar billede speedy Nybegynder
31. december 2001 - 14:30 #33
Du har jo trykket ACCEPT til licensen under installationen.

/SpEeDy
Avatar billede cyberlsn Nybegynder
31. december 2001 - 23:50 #34
Speedy, du her ret, men FØR jeg installere programmet, ændrer jeg bare lidt på Licence.txt..

Ja, Cybermike, det er rigtig nok, at det svarer til at brænde papiret.... men jeg har nu den politik, at man skal have lov til at kopiere alle de programmer man har lyst til og bruge programmerne til det, som man har lyst til, da det er firmaets eget ansvar, at lave en kopi-beskyttelse.

Avatar billede stone Forsker
01. januar 2002 - 03:24 #35
tja...det må ikke være sjovt at være programmør,
hvis cyberlsn\'s indstilling bliver generel.
det vil svare til at det er politiet skyld at man
køre 250 i timen,fordi de ikke har bygget en mur
midt på motorvejen, eller speedbump, eller anden form for fartbegrænsning.
Avatar billede ztyxx Nybegynder
01. januar 2002 - 10:48 #36
cyberlsn> hvis du ændrer på Licence.txt overtræder du ikke kun brugsbetingelserne, men du begår også dokumentfalsk, og det er ret alvorligt hvis det skulle komme til en retslig afgørelse mellem dig og Borland, straframmen går langt udover bødestraf...
Avatar billede cms Nybegynder
01. januar 2002 - 20:00 #37
0 - tag dig sammen cyberlsn. Det virker ikke som om du er modtagelig overfor særlig meget fornuft.
Avatar billede lina_g Nybegynder
02. januar 2002 - 04:17 #38
cyberlsn>>>>>

Hvis du vil omgå loven kan du vel bare lavet 2 programmer!
Et lorte program som ikke dur til noget men som du har lavet uden Borland!

Og så laver du et freeware program i Borland og sætter begge to på cd\'en og sælger cd\'en for 100 kr!

men så kan den du sælger den til, jo bare give programmet gratis til andre!!!

Men det er da en mulighed!
Avatar billede cyberlsn Nybegynder
02. januar 2002 - 11:11 #39
Lina_q > Og så siger de allesammen, at jeg ikke er modtagelig overfor særlig meget fornuft?
Dit forslag tager jeg imod!
Ja, rigtig!
Folk MÅ gerne kopiere programmet, men jeg sætter da bare kopibeskyttelse på.
Og Stone > Skal man have nogen til at overholde loven, må man jo også sætte en \"automatisk\" konsekvens på, som f.eks. bump på vejene.
Avatar billede stone Forsker
02. januar 2002 - 12:34 #40
STØN!!
den kopibeskyttelse findes ikke, som virker ordentligt.
Avatar billede cybermike Nybegynder
05. januar 2002 - 00:16 #41
*lol*

cyberlsn> Lav et program og fyld det med kopibeskyttelse. Hvis jeg ikke kan bryde kopibeskyttelsen får du 1000 points :o)
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
05. januar 2002 - 00:25 #42
Er der ikke noget med at man godt må tage penge for fx. udgiften til en CD eller diskette??

Men det må da også kun dække dine dokumenterede udgifter.

Eller er jeg helt forkert på den??

- Rasmus!
Avatar billede nesral Nybegynder
05. januar 2002 - 00:30 #43
cybermike har fat i noget ..
cyberlsn har du nogensinde set noget der var (ordentligt)kopi beskyttet.....................