Avatar billede supermand69 Nybegynder
29. december 2001 - 22:16 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

sessions

Er der en som kort kan fortælle mig hvordan sessions fungerer??

Jeg får fejl når jeg prøver at registrere en session

session_start();
$userid = $row[id];
session_register(\"userid\");

header(\'location: adressbook.php\');
Avatar billede gimmy Nybegynder
29. december 2001 - 22:21 #1
Prøv at lave følgende to filer:

------------fil1.php------------
<?php
session_start();
session_register(\'test\');
$test = \'whatever\';
?>

<a href=\"fil2.php\">fil2.php</a>

------------fil2.php------------
<?php
session_start();

echo $HTTP_SESSION_VARS[\'test\'] . \'    - hvis der står whatever i denne linie skal du skrive: $http_session_vars[\"variabelnavn\"] for at hente det du har gemt :)\';

echo \"<br>\";

echo $test . \'    - hvis der står whatever i denne linie skal du bare skrive: $variabelnavn for at hente det du har gemt :)\';
?>
Avatar billede gimmy Nybegynder
29. december 2001 - 22:22 #2
Derudover er det et eksempel på: http://razor.dk/php/sessions

Hvilken fejl får du i øvrigt?
Avatar billede ult Nybegynder
29. december 2001 - 22:23 #3
Avatar billede supermand69 Nybegynder
29. december 2001 - 22:28 #4
Jeg får følgende fejl..

Jeg ved ikke om det er fordi at sessions ikke er aktiveret på min server

Warning: open(/tmp\\sess_cbf86c50a2ec0c85c432f8d850db73dc, O_RDWR) failed: m (2) in d:\\http\\_www\\it-host.dk_clark\\fil1.php on line 2
fil2.php
Warning: open(/tmp\\sess_cbf86c50a2ec0c85c432f8d850db73dc, O_RDWR) failed: m (2) in Unknown on line 0

Warning: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/tmp) in Unknown on line 0
Avatar billede gimmy Nybegynder
29. december 2001 - 22:28 #5
Hvis jeg skal forklare det med menneske ord er det vel i korte træk noget lignende dette:
Man gemmer en session på serveren som indeholder noget data som du vælger at gemme. Når denne session oprettes, oprettes også en cookie på brugerens pc der indeholder en såkaldt sessionID. Denne id som er gemt i cookien på brugerens pc bruges til at \"finde session\'en\" på serveren.
Når du gemmer noget, gemmer du altså data\'en på serveren og en reference på brugerens pc.
Når brugeren lukker sin browser ned slettes session\'en på serveren automatisk (til forskel med cookies)
Avatar billede gimmy Nybegynder
29. december 2001 - 22:29 #6
hvilken webserver bruger du?
Avatar billede supermand69 Nybegynder
29. december 2001 - 22:37 #7
Apache...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
29. december 2001 - 23:10 #8
Kører du under Windows skal du lige ind i konfiguraionen og ændre
kataloget til sessions til et katalog du har.
Avatar billede supermand69 Nybegynder
30. december 2001 - 00:14 #9
Der er da ikke noget i conf som hedder noget med sessions...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. december 2001 - 00:16 #10
php.ini ?? Det har ikke noget med Apache at gøre
Avatar billede supermand69 Nybegynder
30. december 2001 - 00:26 #11
Er det den her jeg skal ændre??

session.save_path
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. december 2001 - 00:31 #12
yeps
Avatar billede supermand69 Nybegynder
30. december 2001 - 00:33 #13
Når der står /tmp vil det så sige at den udspringer fra PHP\'s dir??

eks

c:\\php\\tmp
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. december 2001 - 00:35 #14
Ok.

1) Lav et katalog c:/tmp
2) Skriv session.save_path = c:/tmp
3) Genstart Apache (vistnok) eller PC-en
Avatar billede supermand69 Nybegynder
30. december 2001 - 00:48 #15
Nu tror jeg at jeg har fået det til at virke, men ved du hvad det her er for en fejl??

Warning: Cannot send session cache limiter - headers already sent
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. december 2001 - 00:50 #16
Ja, du kan ikke lave HTML-output før du laver en session. Den sender
nemlig en cookie med over.
Avatar billede supermand69 Nybegynder
30. december 2001 - 00:51 #17
Jeg er vist ikke helt med?! :-/
Avatar billede supermand69 Nybegynder
30. december 2001 - 02:04 #18
ok, nu har jeg fattet det :)