Avatar billede rodding Juniormester
28. december 2001 - 23:31 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Excel - Vælg ark afh. af celleindhold

Jeg har 3 ark(faneblade=Beregn,Normal og Super).
Ark 1: celle A1 indeholder teksten \"Normal\" eller \"Super\".
I celle A5 vil jeg vise indholdet af B10 i arket \"Normal\" eller \"Super\" afhængig af celleindholdet i A1.
Henvisning til et enkelt ark ville jo være eks. =Super!b10, men hvordan får jeg \"Super\" udskiftet med en variabel?
Jeg vil helst undgå en HVIS funktion.
Avatar billede lillehans Nybegynder
28. december 2001 - 23:50 #1
Du må vist have 3+1 ark. Hvad er \"ark1\" synonymt med? Beregn,normal eller super?
Hvis du ikke kan lide \"Hvis\" bliver du nok nødt til at vælge select case. Så vidt jeg kan se.
Avatar billede lillehans Nybegynder
29. december 2001 - 00:41 #2
Måske er jeg overtræt. Jeg trækker mig. Sorry:-)
Avatar billede damvej Nybegynder
29. december 2001 - 09:26 #3
Hvis A1 kun kan antage \"Normal\" eller \"Super\" kan en enkelt løsning være-
=IF((A1=\"Normal\");Normal!B10;Super!B10)- betyder at hvis teksten er \"Normal\" så returneres B10 på arket normal - hvos teksten afviger returneres B10 i arket \"Super\".
Håber du kan bruge løsningen
/Flemming
Avatar billede lsimony Nybegynder
29. december 2001 - 10:02 #4
Du kan udskifte =Super!b10 til en variabel på følgende måde:

Placer kursoren i celle =Super!b10. I øverste hjørne af Excel kan du nu i et felt (Name Box) læse B10. Ret det til det navn du vil kalde cellen (f.eks. super) og afslut med enter. Nu kan du i dine formler henvise til denne celle ved kun at skrive Super. Hvis vi tager damvej formel:

=IF((A1=\"Normal\");Normal!B10;super)

Hvis du også har navngivet den anden celle vil resultatet se således ud:

=IF((A1=\"Normal\");normal;super)

Hilsen

Lars
Avatar billede bak Seniormester
29. december 2001 - 11:18 #5
Du kan også bruge indirekte.
I celle A5 skriv
=INDIREKTE(A1 & \"!B10\")
Avatar billede rodding Juniormester
29. december 2001 - 15:27 #6
tak bak

Det var lige den jeg søgte.