Avatar billede lolle Nybegynder
28. december 2001 - 21:56 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Component fra TImage

Jeg er ved at lave en component ud fra TImage\'s componentet!

Jeg er så lige gået i stå fordi jeg ik ved hvordan jeg kan få at vide når \"Enabled\" er/bliver True/False!

Hvordan kan jeg få at vide når man f.eks. sætter Enabled til False??
Avatar billede speedy Nybegynder
28. december 2001 - 22:22 #1
Tilføj denne linie under published, og tryk CTRL+SHIFT+C

    property Enabled: Boolean read FEnabled write SetEnabled default True;

Så opretter Delphi en funktion som hedder SetEnabled, og i denne funktion står der:

begin
  FEnabled := Value;
end;

Under FEnabled := Value; kan du skrive hvad der skal ske når Enabled bliver skiftet.

Det den er skiftet til ligger i variablen Value.

Håber det kan bruges

/SpEeDy
Avatar billede speedy Nybegynder
28. december 2001 - 22:22 #2
det virker i hvert fald for mig :)

Hvis det ikke virker kan jeg godt sende et lille eksempel.

/SpEeDy
Avatar billede lolle Nybegynder
28. december 2001 - 22:56 #3
jeg prøver det lige!

men jeg har nu noget der ligner lidt og det virker nok lidt ala det du har der!

men det jeg vil ha er en procedure der skal køre når den bliver Disabled (altså når Enabled:=False)!!
Avatar billede lolle Nybegynder
28. december 2001 - 22:59 #4
nåååå jaaa det er jo os lige det den gør =)
Avatar billede speedy Nybegynder
28. december 2001 - 22:59 #5
Jeps, og det får du også...

procedure TDinKomponent.SetEnabled(Value: Boolean);
begin
  FEnabled := Value;
  if Value = false then
    begin
      ShowMessage(\'Komponenten blev disabled!\');
    end;

/SpEeDy
Avatar billede speedy Nybegynder
28. december 2001 - 23:00 #6
hehe jeps :)
Avatar billede lolle Nybegynder
28. december 2001 - 23:17 #7
Speedy nu når du alligevel er her ved du så om der er en slag limit på TPicture.. Altså på hvor mange man må bruge!?!?

Jeg har lige nu på min component 4+Den som er der standart (den der hedder Picture på et TImage) og nu får jeg fejl med min sidste!!

Har du nogen ide hvorfor???

Fejlen = Access violation at address 0090AD88 module \'designide60.bpl\'. Read of address 0000000C.

Den kommer når jeg sætter componentet på en form eller når jeg trykker på den!
Avatar billede speedy Nybegynder
28. december 2001 - 23:28 #8
hmm...desværre :( Ved jeg ikke noget om...

Men hvis du fjerne en, så der kun er 3+Den som er der standard og den ikke går ned, så er det jo sandsynligt at du ikke må have flere....ellers ved jeg ikke hvad det kunne være

/SpEeDy
Avatar billede lolle Nybegynder
28. december 2001 - 23:31 #9
Den går nemlig ikke ned når jeg kun har 3+standard så det er jo nok fordi at den dumme design...bpl ikke kan finde ud af med mere en 4 stk\'s!!!

men eller tak for det svar!
Avatar billede speedy Nybegynder
28. december 2001 - 23:35 #10
No problem...

Men jeg synes da det lyder underligt at der er en begrænsning på 4 + standard...nummer 4 giver du vel ikke et navn der konflikter med noget ?

Ej, jeg ved ikke hvad problemet er...håber du får det løst!

/SpEeDy
Avatar billede lolle Nybegynder
28. december 2001 - 23:39 #11
hehe der er ik limit på =) det var mig der havde glem at Create den TPicture =)

lol lol lol lol
Avatar billede speedy Nybegynder
28. december 2001 - 23:39 #12
hehe der kan man bare se :)

Så lykkedes det hele jo :)

/SpEeDy
Avatar billede lolle Nybegynder
29. december 2001 - 00:14 #13
speedy nu hvor jeg har den her
(property Enabled: Boolean read FEnabled write SetEnabled default True;)
i stedet for den normale Enabled. Så Disabler den ikke OnClick/OnDblClick/osv.. event, som den rigtigt skulle ha gjort! Hvordan kan jeg få den til det?
Avatar billede speedy Nybegynder
29. december 2001 - 09:30 #14
Der må jeg desværre også give op :( sorry

/SpEeDy