Avatar billede lars_jensen Nybegynder
28. december 2001 - 15:21 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Fildeling Win2k og FreeBSD 4.4

Jeg har en intern FreeBSD 4.4 installation i tiny versionen. Jeg skal share nogle drev over på min Win2000 Professional maskine, så det bliver nemmere at arbejde med.

Kan jeg gøre dette uden SAMBA ? Evt. et andet program end SAMBA eller er der nogen der har en SAMBA for dummies manual ? - fik det til at køre men ikke særligt stabilt.

De sikkerhedsmæssige aspekter i div løsninger er mere eller mindre underordnet, alt kører bag firewall og NAT løsning - det er strictly intranet. Om det åbner min maskine som en ladeport, whatever :)

/ Lars
Avatar billede skwat Praktikant
28. december 2001 - 15:31 #1
ftp er nok det bedste alternativ hvis du ikke er tilfreds med samba
Avatar billede skwat Praktikant
28. december 2001 - 15:36 #2
...eller også kan du købe en ufs driver
Avatar billede lars_jensen Nybegynder
28. december 2001 - 15:52 #3
Kommentar fra skwat
28/12 2001 15:36:55    ...eller også kan du købe en ufs driver

kan jeg lokke dig til at uddybe ?

ftp kører jeg nu, det er det der ikke er sååå fleksibelt
Avatar billede skwat Praktikant
28. december 2001 - 16:10 #4
Du er med på at problemmet med sharing mellem de to OS\'er er at filsystemmet ikke er det samme, en ufs driver er en ting der gør at din win2000 kan fatte Unix File System, jeg har ingen erfaring med dette.
søg evt. på google.com/bsd på win2000 ufs driver

Du har fuldstændig ret i at ftp ikke er så fleksibelt.

alt i alt vil jeg anbefale dig at bruge samba som løsning, jeg har et pdf dokument der beskriver en god del af samba som du kan hente her ftp://ftp.mwn.dk/incoming/
Avatar billede lars_jensen Nybegynder
28. december 2001 - 16:13 #5
Jo, det er jeg med på :)

Tak for pdf\'en... den ryger med i seng i aften...
Avatar billede skwat Praktikant
30. december 2001 - 00:34 #6
Det er en kendt sag at FreeBSD og samba har det lidt hård med hinanden, du kan sagtens være ude for at din super seje mega server, kun kan lave en hastighed på 2mbit.
Men at få samba til at køre stabilt har jeg aldrig hørt skulle være noget problem.
Avatar billede lars_jensen Nybegynder
30. december 2001 - 03:02 #7
Jeg havde ingen problemer med at få det til at køre på 4.3 men 4.4 er noget af et problem - jeg har åbnet hårdt for access i FTP og kører midlertidigt den vej... :(

/ LJ
Avatar billede skwat Praktikant
30. december 2001 - 10:46 #8
smb er ellers blevet en del af kernen i 4.4, så det skulle give noger performens
Avatar billede telac2 Nybegynder
05. marts 2002 - 19:40 #9
Jeg har ingen problemer med samba under 4.4 .. men at tilgå shares på Win2K ... no sir.

Samba fungerer fint som en fil/share server, og kan fint tilgåes fra Win2K.