Avatar billede -=vanilla=- Nybegynder
28. december 2001 - 15:13 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

\"linke\" til php

Hej eksperter!
Jeg har lige et par spørgsmål...
Jeg er ved at lave en sms-sender...
En af mine kammerater har lavt en mail sender der sender fra hvilken adresse man vil ha..og så ville jeg høre om det var muligt at linke fra et vb prog. til en php mail sender eller måske bruge \"samme\" kode?
altså det skal være muligt at sende sms\'er via. [nr.]@sms.tdm.dk
pointene kan forhøjes hvis det er nødvendigt!
Avatar billede r_brejnholt Nybegynder
29. december 2001 - 20:19 #1
er det ikke blot et spørgsmål om at loade siden ind i en skjult enten webbrowser eller Inet (active-x plugins)?
altså bare sige inet1.OpenUrl \"http://websidemedsms.dk?recipient=\" & rec & \"&msg=\" & txtmsg
Avatar billede r_brejnholt Nybegynder
29. december 2001 - 20:22 #2
webadressen er så php-filen (så det bliver nok \"http://dinwebside.dk/sms/send.php3?\" & [variablerne som skal overføres til php-dokumentet] - og denne kan evt. skrive f.eks. blot et 1-tal hvis det lykkedes at sende, eller returnere en fejlmeddelelse, som du så kan hive ud ved at køre
b() = frmMain.Inet1.OpenURL(, icByteArray)
medd=StrConv(b(), vbUnicode)
msgbox medd
Avatar billede -=vanilla=- Nybegynder
29. december 2001 - 23:15 #3
HØHØ....jeg har lidt svært ved at forstå det du skriver....=)..jeg er ik så sej til vb endnu..=)
men kan du ik skære det ud i pap...

(jeg vil vurdere mine kvalificationer inden for vb til 3-4 ud af 10... hehe!)
Avatar billede r_brejnholt Nybegynder
30. december 2001 - 22:37 #4
OK - jeg ka\' da forsøge selvom jeg ikke er super selv...

Ideen er at du ved at hente websider fra webserveren med kald til html sider på webserveren, indirekte skal kunne eksekvere handlinger på php-serveren - sådan at du faktisk bruger vb som en browser (og får vb til at styre denne).

I \"components\" under \"project\" skal du sikre dig at \"Microsoft Internet Transfer Control\" er valgt.

Du indsætter så controllen på din form.

For at hente en webside (og dermed eksekvere et php-script) skal du så skrive

sub command1_click()
dim webside as string
webside=\"http://sinhjemmesideadresse.dk/sendscript.php3?msg=\" & txtSend.Text & \"email=\" & txtemail.Text
Inet1.OpenUrl webside
End sub

Dette skulle gerne hente siden fra Internettet ved navn sendscript, og variablerne overføres til denne - php-siden kan så være f.eks.
<?php
if (mail($email,\"Email fra nogen\",$msg))
echo \"1\";
else
echo \"0\"
?>
Avatar billede r_brejnholt Nybegynder
30. december 2001 - 22:39 #5
din Inet1.OpenUrl kunne erstattes med følgende hvis du vil tjekke outputtet fra php-siden
b() = Inet1.OpenURL(, icByteArray)
medd=StrConv(b(), vbUnicode)
if medd=\"1\" Then msgbox \"Blev afsendt\"
Avatar billede -=vanilla=- Nybegynder
30. december 2001 - 23:41 #6
ok....men så vidt jeg kan se er der to variabler..nemli msg og email...er det korrekt?...undskyld men jeg har lidt svært ved at fatte det!! =) men skal input formen til emailadressen så ikke hedde email og input formen til beskeden skal så hedde msg....ik?...jeg har sku godt nok lidt svært ved at forstå webside=\"http://sinhjemmesideadresse.dk/sendscript.php3?msg=\" & txtSend.Text & \"email=\" & txtemail.Text
...
Avatar billede r_brejnholt Nybegynder
31. december 2001 - 11:31 #7
- Jo du har ret i, at hvis man lavede en almindelig html-side som skulle kunne sende beskeden via. php-scriptet, så skulle den i formen ligne:
<form action=\"http://dinwebside.dk/sendside.php3\" METHOD=\"POST\">
Email: <input type=\"text\" name=\"email\"><br>
Besked: <textarea name=\"msg\"></textarea>
<input type=\"submit\">
</Form>

men hvis du istedet skriver METHOD=\"GET\" på din htmlside og dernæst trykker submit, så vil der i din almindelige internet browser i adresselinjen komme til at stå: http://dinwebside.dk/sendside.php3?email=indtastet@email&msg=densrkevnebesked

Dette kan også fremkaldes ved direkte at angive denne adresse - hvilket vi gør i vores vb-program ved først at sammensætte en adresse indeholdende variablerne:
webside=\"http://dinwebside.dk/sendside.php3?msg=\" & txtSend.Text & \"email=\" & txtemail.Text

og dernæst hente siden
Inet1.OpenUrl webside

hvor txtSend er tekstboksen til at skrive beskeden i og txtemail hvor man angiver emailadressen

sendside.php3 vil så få overført variablerne msg og email, som om de var blevet submittet fra en form med GET-metoden, og vil altså edsekvere på nøjagtig samme måde.

du kan selvfølgelig lave ligesåmange variabler du vil overføre til php-siden (dog kun op til GET-limitten, som dog er forholdsvis stor)

PS: Hvis det vil være en god ide at lave Onerror GoTo errorting, da programmet elelrs blot vil \"crashe\" hvis brugeren ikke er tilsluttet interenettet - istedet skal der selvfølgelig komme en fejlbesked

Adgangen til inernettet for brugeren af programmet foregår vistnok autmoatisk med indstillingerne fra Internet Explorer på den computer som programmet køres på.
Avatar billede -=vanilla=- Nybegynder
05. januar 2002 - 20:45 #8
OOOKAY!!! Nu har jeg endelig fattet det!! =) hvis du har lyst må du godt lave sådan en fejl meddelse som du snakkede om...
Du får i hvertfald pointene!! =)

Tak for hjælpen
Avatar billede r_brejnholt Nybegynder
06. januar 2002 - 13:00 #9
der er ikke så meget at lave - øverst i den sub der skal forbinde skriver du bare

On error GoTo endit:

- og til sidst lige før end sub skriver du:

exit sub
endit:
msgbox \"der skete en fejl!\"

Avatar billede 12tri Nybegynder
06. januar 2002 - 13:02 #10
lytter