Avatar billede christian-s Nybegynder
27. december 2001 - 20:54 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Billedupload og tilføj i database

Er der nogen der ligger inde med et forholdsvis enkelt script, der skal kunne følgende:

Uploade et billede i bestemte formater
Have et størrelses maximum i px
Have et maximum på størrelse i kb
Tilføje id og navn i MySQL database

Lidt kode (der evt. lige skal rettes lidt til) vil være knaldhamrende godt, men et link til php.net er for lidt!!
Avatar billede myplacedk Nybegynder
27. december 2001 - 21:21 #1
Hvad med denne url: http://hotscripts.com/ - er det også for lidt?
Mere får du i hvert fald ikke fra mig. :)
Avatar billede barefoot Nybegynder
27. december 2001 - 22:24 #2
Avatar billede barefoot Nybegynder
27. december 2001 - 22:28 #3
ej, her har du finde imformation om billedets størrelse(det var måske ikke det du mente?)
http://dk.php.net/manual/en/function.getimagesize.php

Her kan du få filens fysiske størrelse:
http://dk.php.net/manual/en/function.filesize.php
Avatar billede christian-s Nybegynder
27. december 2001 - 22:45 #4
Jeg ville gerne have lidt kode, helst med en lille dansk vejledning...
Der må da være en masse andre der også har haft brug for dette, og ligger inde med noget :)
Avatar billede wallberg Nybegynder
27. december 2001 - 22:51 #5
Hvad med at kigge lidt på:
http://www.phpbuilder.com/columns/bealers20000904.php3
og
http://www.phpbuilder.com/columns/william19990908.php3

Hvis du vil ha\' at vi skal skrive koden for dig, så må give lidt flere point ;-)
Avatar billede angelod Novice
28. december 2001 - 02:45 #6
Jeg har skrevet en klasse der håndterer upload af JPEG billeder, men indbygget skalering, og opretning af thumbnail.. Desuden håndterer den upload af informationer til databasen, inklusive billeder, men den er nok ikke så brugervenlig for folk som ikke kender den. :D
Avatar billede wallberg Nybegynder
28. december 2001 - 02:54 #7
Jeg tror faktisk ikke der er noget \"enkelt script\" til håndtering af billeder i en database, som Christian-s forespørger.

Hvis Christian-s vil have et præfabrikeret scripts, så kunne han jo evt. tage et smut forbi:
http://www.hotscripts.com/PHP/Scripts_and_Programs/Image_Galleries/
Avatar billede angelod Novice
28. december 2001 - 03:21 #8
Det jeg prøver at sige er, at det nærmeste man kommer, er vel at lave sit eget system, eller tilpasse en andens system til eget forbrug.

Personligt ville jeg vælge at benytte klasser da det hele bliver mere overskueligt så.
Avatar billede wallberg Nybegynder
28. december 2001 - 03:23 #9
Hvad er det lige du mener med \"klasser\"?
Avatar billede angelod Novice
28. december 2001 - 03:27 #10
Avatar billede barefoot Nybegynder
28. december 2001 - 03:47 #11
uha nej, oop er godt:)

wallberg =>
Man har groft sagt tre muligheder når man laver et system.
Det ene og værst er at lave en stor bunke lortekode som man ikke selv fatter efter to dage, og som andre slet ikke kan sætte sig ind i.
Den anden er at samle det hele i funktioner, men så er der problemer med at huske hvilke funktioner det hører til hvilket system da man ikke umiddelbart kan se det ud fra navnet på en funktion.
Den sidste og bedste er så at samle hele koden i funktioner som samles i en klasse.
Når man så har initialiseret et objekt ud fra klassen har man én variabel som indeholder det hele, og som er dejlig let at overskue.
Man kan altid kigge i klasse definitionen hvis man er usikker på hvad en funktion gør.

Jeg håber da at php-gruppen vil gøre mere ud af at udvikle OOP i fremtidige versioner. Det tror jeg også at der er mange andre som gør...
Avatar billede angelod Novice
28. december 2001 - 03:57 #12
Ja det håber jeg så sandelig også! OOP er en gave til programmører (eller ihvertfald til seriøse programmører som vil vedligeholde deres kode)
Avatar billede wallberg Nybegynder
28. december 2001 - 04:02 #13
Til barefoot:
Når jeg skriver PHP-kode, så skriver jeg funktionerne helt ud der hvor jeg bruger dem. På denne måde føler jeg, at jeg bevarer overblikket.

Men sådan er vi jo så forskellige ;-)

Avatar billede angelod Novice
28. december 2001 - 04:07 #14
Det er nu bare sådan, at det ikke altid er nok, og hvis du har en funktion du bruger meget, så er det jo lidt dumt at have den i hver eneste fil..

Hvis du ikke vil benytte klasser, så brug da i det mindste include.. Please? :D
Avatar billede wallberg Nybegynder
28. december 2001 - 04:10 #15
Okay - jeg indrømmer det ;-)

Jeg skriver ikke altid funktionerne helt ud der hvor jeg bruger dem. Nogle funktioner har jeg selvfølgelig smidt i en fil og bruger derefter include. F.eks. når jeg skal åbne en forbindelse til MySql.
Avatar billede angelod Novice
28. december 2001 - 04:17 #16
Phew! :D
Avatar billede barefoot Nybegynder
28. december 2001 - 12:50 #17
angelod => det tror jeg også at de gør.
Hvis php skal bruges som andet end \"baby sprog\" til hjemmesider bliver de vel nødt til det.
Så snart der er nogle virkelig store løsninger, som f.eks. ved pengeoverførsler, bruger folk Perl eller JSP i stedet for.
Det kan jeg da også godt forstå. Hvis en person er programmør i Java eller C++ og først er blevet bekendt med multimorphism, miltiple enheritance, function overload, operator overload og pointere + lidt mere, og skal skrive et seriøst stort system så tror jeg ærligt talt ikke at personen har lyst til at gøre det i et sprog hvor man trods alt er begrænset til at bruge simple funktioner og en skrabet udgave af OOP.
Hvis de nu udviklede en slags kompilersystem til php så kunne det blive sindsygt hurtigt, selvom det vist allerede fører på hastighedssiden hvad angår serverside sprog, og der ville heller ikke være noget i vejen med at indbygge mere komplicerede strukturer. Samtidig kunne alle dem som bruger php i dag fortsætte uden at skulle lære noget nyt for at blive ved med at gøre hvad de gør:)
Avatar billede christian-s Nybegynder
29. december 2001 - 22:47 #18
Det er helt i orden at jeg selv skal tilpasse og selv lave designet, det er grundkoden+hjælp jeg skal bruge!
Hvad skal I have for at lave det jeg søger?
Kender I et script der skulle være godt?
Der ligger jo tonsvis af dem til download, men halvdelen af dem virker jo ikke ordenligt!
Avatar billede myplacedk Nybegynder
30. december 2001 - 08:52 #19
> Hvad skal I have for at lave det jeg søger?
Mener du penge?
Jeg kan da godt sende et tilbud...
Avatar billede christian-s Nybegynder
30. december 2001 - 10:48 #20
myplacedk: Nej, ikke penge!
wallberg: Hvor mange points snakker du om?
angelod: Tror du ikke at du lige kunne skrive et par kommentarer i koden, så jeg kunne forstå den?
Avatar billede christian-s Nybegynder
30. januar 2002 - 09:58 #21
wallberg: nogen hjemme??
Avatar billede christian-s Nybegynder
30. januar 2002 - 09:59 #22
Jeg skal kun bruge et upload og en kode der skriver filstien ind i en tabel, skal som sagt ikke have det helt færdigsyet!
Avatar billede christian-s Nybegynder
19. februar 2002 - 11:36 #23
WALLBERG FINDES DU STADIG?
Avatar billede christian-s Nybegynder
19. marts 2002 - 14:58 #24
øv