Avatar billede damvej Nybegynder
27. december 2001 - 14:41 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Linke til data i xl-ark på server

Jeg har fornøjelsen af at vedligeholde firmaets prislister.
Vi har et udtræk fra vores AS400 - partnr, kost og salgspriser - alle produkter i et sammenkog i en xl-fil (Sourcefil)
Jeg opretter brugervenlige prislister, som skal baseres på data fra udtrækket. Jeg opretter en prisliste pr. produkt ca. 15 ialt.
Sourcefilen placeres på vores server og opdateres løbende.
Mit håb er at brugerne af prislisterne, har \"skabeloner\" placeret på egne PC-ere, som linker til sourcefilen på serveren.
Jeg har forsøgt med vlookup, men det fungerer ikke når jeg har distribueret \"skabelonerne\" - dette viser sig ved at du selv skal angive sourcens placering - og så skrider det elegante i svinget.
Er der nogen der har et genialt forslag til en løsning? Desværre er jeg ny bruger og har ikke 1000-vis af points at slynge om mig med - meeen lidt har vel også ret?
Venlig hilsen
Flemming Nielsen
Avatar billede b_hansen Novice
27. december 2001 - 14:45 #1
Jeg er ikke helt sikker på, at jeg er med. Men kan du ikke benytte samme navn til source-filen hver gang? Så burde det vel kun være nødvendigt at rette skabelonen til en gang på hver maskine
Avatar billede damvej Nybegynder
27. december 2001 - 14:50 #2
Tak for dit input - det er selvfølgelig en løsning - men jeg skal så have fat i samtlige brugere hver gang der distribueres en ny liste - og ikke alle er super PC-genier - faktisk er der ca. 30 brugere - det vil give for meget admin.
Avatar billede b_hansen Novice
27. december 2001 - 14:53 #3
mjae... min det var nu heller ikke helt min ide *S*

Men hvis du definerer en skabelon, som hver gang henter data fra det samme regneark (Sourcefilen), så må du kunne ligge nye data ind i denne skabelon ved at opdatere/overskrive sourcefilen. Ideen er altså, at skabelonen skal tro, at den hele tiden kigger i samme regneark.
Avatar billede b_hansen Novice
27. december 2001 - 14:55 #4
Alternativt kan du vælge at placere alle skabelonerne i sourcefilen, og derefter lave et menupunkt, hvor man vælger den relevante prisliste. Det vil dog være en problematisk løsning, hvis brugerne skal bruge regnearket samtidigt.....
Avatar billede damvej Nybegynder
27. december 2001 - 14:57 #5
Til B_hansen.
jeg har på forhånd defineret hvilke partnt. der indgår i hver produktgruppe - gjort manuelt - det er altså kost og salgspris der skal hentes fra serveren, når \"skabelonen\"/xl-ark for given produktgruppe åbnes - det er det der giver mig kvaler/problemer.
Avatar billede damvej Nybegynder
27. december 2001 - 14:59 #6
Lidt mere - størrelsen - altså på filen er også et issue - der gemmes en prisudregning pr. tilbud der genereres, sååå hvis den er for stor, får jeg IT på nakken
Avatar billede b_hansen Novice
27. december 2001 - 15:04 #7
Men sourcefilen har altid samme navn?
Avatar billede damvej Nybegynder
27. december 2001 - 15:09 #8
Ja - sourcefilen hedder altid det samme + samme placering.
Avatar billede b_hansen Novice
27. december 2001 - 15:17 #9
en snydeløsning kan være at placere skabelon-filerne samme sted som sourcedata. Herved blev problemet med forskellige opkoblinger til nettet elimineret.
Avatar billede b_hansen Novice
27. december 2001 - 15:17 #10
ellers kan man vælge at definere skabelonerne via VB, men her kan jeg ikke hjælpe. Så dreven er jeg ikke i VB *S*
Avatar billede damvej Nybegynder
27. december 2001 - 15:20 #11
Ikke så vidt som jeg har testet - hvis jeg åbner skabelonerne fra en brugerPC - får jeg spørgsmålet - vil du opdatere kæder (eller lignende) - vel JA - skal jeg igen selv angive placeringen af filen. Hvis jeg ikke har begået en fejl.
Avatar billede b_hansen Novice
27. december 2001 - 15:24 #12
Kan du optage denne dialog i en makro? Så kan du muligvis løse problemet denne vej rundt.... men nu famler jeg lidt i blinde *S*
Avatar billede damvej Nybegynder
27. december 2001 - 15:26 #13
måske en mulighed - grubler lidt på den
Avatar billede b_hansen Novice
27. december 2001 - 15:28 #14
Ellers bliver du nok nød til at vente på, at hajerne kommer på banen *S* Jeg har set, at Janvogt rører på sig, og flemmingdahl var på tidligere, så der er håb endnu.....
Avatar billede damvej Nybegynder
27. december 2001 - 15:34 #15
T%ak for indsatsen så langt B_hansen
Avatar billede bak Seniormester
30. december 2001 - 02:14 #16
Det tyder på at de forskellige brugere har givet deres fællesdrev forskellige drevbogstaver. (eller at dit er forskellig fra brugernes.
Det vil helt klart kunne forvirre excel og excel vil ikke kunne finde linket selv, men vil have dig til at angive en placering.
Avatar billede bak Seniormester
30. december 2001 - 02:38 #17
Du kan løse problemet på flere måder:
1. Synkroniser jeres drevbogstaver.
2. Når du laver skabelonen, skal du gemme den under den fulde sti til netværket.
eks. //datasrv1/data/prisskabeloner. Dette husker excel så.
3. Du kan også manuelt ændre stien i dine lopslag fra et drevbogstav til fuld netværksti.
Avatar billede bak Seniormester
30. december 2001 - 03:06 #18
mht. nr 2 er det specielt sourcefilen du skal gemme og lukke rigtigt mens skabelonen stadig er åben.
Avatar billede damvej Nybegynder
03. januar 2002 - 21:09 #19
Til Bak
Synkroniseringen har jeg styr på og du har helt ret i at gem skal foretages på den \"rigtige\" måde det har jeg også fået til at fungere - så summasumarum, så er det dit sidste input der var løsningen - men jeg er ikke i mål endnu - så jeg opretter lige et nyt spørgsmål