Avatar billede cogitans Nybegynder
26. december 2001 - 17:31 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

DVDkøb

Jeg går rundt med en lyst til at købe et DVD-drev. Men hvilken speed skal man vælge for at den er hurtig nok? Som f.eks. ved en cd-rom, så skal den helst gerne have en bestemt readhastighed, for at dataene kan overføres hurtigt nok.
Og derforuden, kender i så nogle gode modeller til computeren? Jeg har ikke tænkt mig, at spendere mere end ca. 1000 kr, men skulle det ikke også være rigeligt?
Avatar billede tolleboy Nybegynder
26. december 2001 - 17:34 #1
Jeg vil anbefale ASUS 52x /16x DVD

Der kan du får en opdatering til som gør den regions-fri/kode-fri.

Desuden er det næsten lige så godt til CD\'er som ASUS 40x.....
Avatar billede cogitans Nybegynder
26. december 2001 - 17:38 #2
Jo, men hvorfor lige netop den?
Og hvad er det for noget med \"..lige så godt til cd\'ere...\"?
Kender du prisen på den?
Avatar billede webwally Nybegynder
26. december 2001 - 17:38 #3
Hvad med et Pioneer 16x/40x som kun koster omkring 700-800kr.? Det kan findes på edbpriser.dk
Avatar billede tolleboy Nybegynder
26. december 2001 - 17:39 #4
Prisen finder du på www.edbpriser.dk hvor du kan bestille den billigeste i danmark.

Men ASUS 40x er efterhånden kendt som verdens bedste cd-drev (til IDE)... Det er bare det jeg mener at ASUS DVD-drev næsten er lige så godt....
Avatar billede cogitans Nybegynder
26. december 2001 - 17:42 #5
Okay. Men hvilken speed er den mindste, man skal have? Og hvorfor?
Avatar billede tolleboy Nybegynder
26. december 2001 - 17:44 #6
ASUS DVD vil jeg køde 16x (52x CD) da det er vuderet til danmarks bedste DVD-drev....

Og jeg har aldrig hørt om problemer med det...
Avatar billede mr-bob Nybegynder
26. december 2001 - 17:53 #7
der er ikke nogen desideret minimums hastighed, men 8x er det mindste jeg vil røre ved!
Avatar billede Slettet bruger
26. december 2001 - 20:00 #8
En DVD-film læses altid ved 1x hastighed, den højere hastighed kan kun bruges til spil eller indlæsning af gemte data på en DVD.

Der ligger altså ikke nogen dybere mening i at købe det nyeste og hurtigste DVD drev.
Avatar billede cogitans Nybegynder
26. december 2001 - 20:08 #9
Det lyder mærkeligt, at den kun læser ved 1x hastighed. Kan den virkelig nå, at overføre data hurtigt nok så? Men ellers: tak for det.
Avatar billede Slettet bruger
26. december 2001 - 22:25 #10
1x DVD hastighed er ikke det samme som 1 x CD hastighed :)
Avatar billede cscyber Nybegynder
26. december 2001 - 22:27 #11
Tolleboy jeg holder fuldt ud med dig jeg elsker mit ASUS 52x /16x DVD-Drev

Avatar billede cogitans Nybegynder
26. december 2001 - 22:40 #12
Nej, jeg mener, at jeg har set et sted, at \"x\" i denne sammenhæng er ca. 24000 KB/sek. Kan det ikke passe? Men det lyder da ikke af så meget, når der skal overføres data i så store mængder, som der (formentlig) skal, når der afspilles en DVD?
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2001 - 00:00 #13
Ved hjælp af MPEG2´s billedkomprimeringsteknologi er det muligt at opnå en billedkvalitet, der kan sammenlignes med studiekvaliteten. For at opnå en acceptabel spilletid er det nødvendigt at komprimere billedet, idet et ukomprimeret digitalt videosignal kræver en overførselshastighed på 127 Megabit pr. sekund (15,9 Mb/sek.). Dette ville betyde at den simpleste form for DVD, ét lag/én side, kun kunne indeholde 4 minutter og 56 sekunders højopløselig film!

MPEG2 er udviklet af et udvalg kaldet Motion Picture Expert Group. Teknologien virker ved at ændringer i billedet lagres, hvilket betyder at udsendelser med en fast baggrund, som eksempelvis nyhedsudsendelser, kan komprimeres betydeligt mere end en action film med mange sceneskift. I gennemsnit komprimeres en film ca. 30-40 gange.
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2001 - 00:02 #14
40 x komprimering af 15,9 MB/sek = ca 1/2 MB/sek
Avatar billede cogitans Nybegynder
27. december 2001 - 02:34 #15
Ja, okay; den udregning fortalte mig en del. Men er DVD-film i MPG-format? Jeg aner ikke noget om det, men gik automatisk ud fra, at DVD-film er i et andet format, da de eksempelvis skal rippes til DivX-format...(?)
Avatar billede annikadk Nybegynder
27. december 2001 - 02:37 #16
vælg ikke efter hurtigste, men efter hvor meget den larmer.
Der er ikke noget værre end drev der støjer så meget at din film/spil-nydelse sådan set ødelægges pga. det
Avatar billede cogitans Nybegynder
27. december 2001 - 02:39 #17
Jo, det lyder jo meget godt. Men hvordan finder jeg ud af det? Findes der nogle testsites, som du/i har URL\'en til?
Avatar billede annikadk Nybegynder
27. december 2001 - 02:42 #18
har desværre ingen url\'er med test af det - ville være lækkert ellers.
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2001 - 08:56 #19
DVD film er blot MPEG2 gemt som .vob filer, der både indeholder billede, lyd og undertekster.
Avatar billede cogitans Nybegynder
27. december 2001 - 12:34 #20
Okay; stort!
Avatar billede mr-bob Nybegynder
19. juni 2002 - 03:49 #21
kunne vi ikke være søde at lukke herinde???