Avatar billede dyzoc Nybegynder
26. december 2001 - 17:12 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

bruge variabel i navn på variabel

Jeg sidder og fifler med min første php-side ...
Kan man bruge en streng-variabel som en del af navnet på en anden variabel, når man skal ha\' fat i den variabel???
Altså noget i den her retning (virker ikke):

$subarray = ${$page}_sub;

Hvor $page er en streng og den variabel jeg vil ha\' fat i ender på \'_sub\' og jeg så bruger $page til at få fat i de forskellige \'subs\' ...
Hvis I ik kan hjælpe mig, må jeg sgu designe det om ... :/
På forhånd tak,
dyzoc
Avatar billede sukos Juniormester
26. december 2001 - 17:15 #1
Avatar billede tolleboy Nybegynder
26. december 2001 - 17:17 #2
$subarray = ${$page}_sub;
Avatar billede tolleboy Nybegynder
26. december 2001 - 17:18 #3
$subarray = $($page)_sub;
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. december 2001 - 17:50 #4
$subarray = $($page:\"_sub\"};
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. december 2001 - 17:50 #5
$subarray = $($page.\"_sub\"};
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. december 2001 - 17:50 #6
Den første var en iille trykfejl - hvor har jeg dog gemt mine briller ? :)
Avatar billede sukos Juniormester
26. december 2001 - 17:51 #7
$subarray = $($page.\"_sub\");
Avatar billede sukos Juniormester
26. december 2001 - 17:52 #8
.o)
Avatar billede gimmy Nybegynder
26. december 2001 - 17:53 #9
Skal vi ikke tage:
$subarray = ${$page.\"_sub\"};

;)
Avatar billede dyzoc Nybegynder
26. december 2001 - 17:54 #10
takker ... jeg fandt selv ud af at løse den på den måde ericjacobsen skriver .. men tak alligevel ... :)
Avatar billede gimmy Nybegynder
26. december 2001 - 17:54 #11
erikjacobsen har nok mindst lige så stor del i point\'ene - måske skal han blot BÅDE bruge briller OG kontaktlinser *LOL* ;)
Avatar billede dyzoc Nybegynder
26. december 2001 - 17:58 #12
heh .. ja han skrev en kommentar og ikke et svar .. hvis han havde skrevet et svar ville jeg ha accepteret ... men han kan da bare skrive et nu .. hvis han vil ha de point ...
Avatar billede gimmy Nybegynder
26. december 2001 - 18:00 #13
Vent bare til han svarer - det kan jo tage lidt tid - vent evt. til i morgen hvis han ikke svarer inden :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. december 2001 - 18:46 #14
nej, ingen point til mig - hvor ér min briller ??
Avatar billede dyzoc Nybegynder
26. december 2001 - 19:02 #15
har du kigget i panden?? :]
nå .. men så får du ingen point hvis du ik vil ha nogen ... jeg gir dem til gimmy så ...
Avatar billede gimmy Nybegynder
26. december 2001 - 20:32 #16
erikjacobsen: du skal da også have point! - jeg modificerede kun med dit svar så det var helt rigtigt.
Avatar billede barefoot Nybegynder
26. december 2001 - 23:45 #17
ej => nægter du at modtage point som en del af denne bevægelse skrågstreg sammensværgelse: http://www.eksperten.dk/spm/133637 :) ?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. december 2001 - 23:53 #18
Nej, barefoot. Jeg kendte ikke noget til den diskussion. Jeg er også ligeglad.
Jeg gider bare ikke tage point for noget så simpelt som det her.
Avatar billede barefoot Nybegynder
27. december 2001 - 00:01 #19
Okay. Det kunne bare godt være du fulgte en filosofi om at hjælpe for at hjælpe og ikke for ranglisternes skyld. Lidt ligesom på usenet...

Forresten så vil jeg mene variable variable hører til den mere komplicerede del af php selvom dette spørgsmål var let...
Avatar billede myplacedk Nybegynder
27. december 2001 - 00:36 #20
barefoot >> Jeg synes nu ikke at variable variabler er svært. Jeg kan måske gå med til, at det ikke er let..
På den anden side, der skal jo være *noget* som er \"svært\". Jeg synes det er meget sjældent jeg ser noget, der hører hjemme i den kategori.
Til gengæld er der mange spørgsmål der kræver en masse energi at besvare. Og så er det måske 60 point værd, selv om emnet er nemt... :)
Måske skulle man give point efter hvor lærenem og selvstændig spørgeren er, i stedet for selve emnets sværhedsgrad. ;-)

(Sådan fungerer det jo i \"den virkelige verden\", hvor man fx. betaler pr. påbegyndt kvarter)
Avatar billede barefoot Nybegynder
27. december 2001 - 02:51 #21
Jeg vil give dig ret i at der ikke rigtigt er noget i php som er \"svært\"
Men jeg synes at variable variable er et sted hvor man lige skal tænke en ekstra gang.
Måske fordi at det er svært at holde rede på variablens navn og dens værdi når navnet kommer fra en helt anden variabel med et andet navn...

Forresten har du ret i din idé om pointgivning:)
Det er sjældent at spørgeren er selvstændig og så bliver man bare irriteret og har lyst til at skippe spørgsålet. Det burde faktisk give nogle ekstra point for den tålmodighed der kræves!
Avatar billede myplacedk Nybegynder
27. december 2001 - 11:12 #22
> Jeg vil give dig ret i at der ikke rigtigt er noget i php som er \"svært\"
Det er jo egentlig også rigtigt, men det var nu ikke det, jeg mente. :)
Det jeg mente er, at de sværeste ting i PHP kommer ikke rigtigt op her. De største udfordringer her er at forstå spørgsmålene, og at forklare løsninger til folk der alligevel ikke gider lære noget, gøre noget, eller bruge tid på det.
Avatar billede dyzoc Nybegynder
27. december 2001 - 13:18 #23
Hehehe sikke en diskusion det er blevet til ...
Jeg gav det 60 point, fordi jeg er bedøvende ligeglad med point, og fordi jeg ville have et svar hurtigt ...
Men nej, det er ikke noget svært problem ... jeg programmerer i andre sprog normalt, så det var ikke et forståelsesproblem men bare et rent \'syntax-problem\' ... Jeg fandt da også selv ud af det inden jeg fik set svaret her ... så hurtigt er experten.dk heller ikke, selvom det ellers går pænt stærkt her .. :)
Generelt ved jeg ikke om man kan sige at et programmeringssprog er \'svært\' ... det er vel nærmere \'besværligt\' .. selve det er at skrive det er jo trivielt i sig selv .. det svære når man taler består jo heller ikke i at sige ordene når man først har lært dem, men mere i at sige noget klogt og smart ... :)
Avatar billede barefoot Nybegynder
27. december 2001 - 13:56 #24
myplacedk =>og det gør mig så fucking sur nogle gange!!!
En kommer med noget kode og man tænker \"endelig en som selv har skrevet det selv og ved bare en lille smule om det\".
Man giver et eksempel på svar og personen kan ikke finde ud af/gider ikke at rette en syntaks error hvor der mangler er semikolon!
Jeg tror jeg forvænter/håber at dem som kommer og spørger om hjælp har gennemgået en proces ligesom én selv hvor man langsomt lærer sig vej gennem sproget og spørger om hjælp til det aktuelle niveau man er kommet til.
Når folk så kommer og vil lave noget langt over deres niveau bliver man som svarer skuffet af en eller anden grund. Måske fordi det viser folk bare vil tage den hurtige vej i stedet for at \"kæmpe\" og lære.

dyzoc => det vil jeg næsten give dig ret i.
Nogle procedure kan være indviklede at benytte og det synes jeg gør dem svære fordi man skal tænke lige mere mens man skriver. Måske ikke så meget i php...
Men som regel er det problemstillingen med at finde den rette kombination af procedurer til at løse sit problem der er det egentlige problem...lidt kringlet formuleret...
Personlig kan jeg nu godt lide at skrive kode hvis jeg ikke har lavet det samme, eller den samme kombination, før. Det tager jo ligesom lidt af det sjove af...
Avatar billede barefoot Nybegynder
27. december 2001 - 13:58 #25
aprospos variable variable så er her et afsnit om det i manualen: http://www.php.net/manual/en/language.variables.variable.php
Der kan man stort set finde svar på alt...