Avatar billede buiz Nybegynder
06. juni 1999 - 19:05 Der er 16 kommentarer

Importerede tal bliver behandlet som tekst

Ja, undskyld den lidt tågede overskrift, men problemet er mærkeligt og følgende forklaring er helle ikke for god :)

Når jeg importerer en større mængde data fra ren tekstform til Excel er det ikke altid at Excel fatter at værdien er et TAL f.eks. Det sker mest med datoer, men kan osse ske med tal. Det ses ved at f.eks. tal bliver venstrejusteret i cellerne (altså Excel tror det er tekst). Således kan man ikke lave udregninger fra værdierne, og det er jo ikke godt. Hvis man går ind i cellen med F2 og trykker RETURN registrerer Excel værdien og tallet bliver højrejusteret og man kan regne på det.

Den eneste "løsning", jeg har fundet er at lave en makro, der løber ned gennem alle cellerne i en kolonne og kopierer celleværdien til en NUMBER/INTEGER variabel og bagefter kopierer værdien tilbage i cellen. Det svarer jo bare til at trykke F2 og return...

Er der nogen her der kender en ordentlig løsning til dette?
Avatar billede frankgrevil Praktikant
06. juni 1999 - 19:20 #1
Du kommer til at præcisere, hvorfra du importerer tallene: Der er stor forskel på, om det er fra en tekstfil eller fra en Word-tabel.
Avatar billede buiz Nybegynder
06. juni 1999 - 19:25 #2
Fra en tekstfil.
Avatar billede frankgrevil Praktikant
06. juni 1999 - 19:30 #3
Bruger du så kommandoen Filer->Åbn til at få filen indlæst i Excel-format???
Avatar billede frankgrevil Praktikant
06. juni 1999 - 19:33 #4
Grunden til mit spørgsmål er, at jeg selv af og til eksporterer data fra et homebanking-program og indlæser dem i Excel. Mit homebankingprogram er desværre programmeret af folk, der ikke véd, at det kun er i engelsktalende lande, man benytter et punktum som decimalskilletegn, mens en dansk Windows-opsætning naturligvis bruger komma. Derfor er jeg vant til at måtte efterbehandle tallene manuelt.
Avatar billede buiz Nybegynder
06. juni 1999 - 19:56 #5
Jeg har lige prøvet at fremprovokere den fejl, jeg beskrev, men nu virker det selvfølgelig godt nok. Næste gang jeg er ude for det laver jeg et nyt spørgsmål her  så kan jeg sende et eksempel.

Jeg havde håbet at jeg ikke var den eneste der kendte til problemet...
Avatar billede frankgrevil Praktikant
06. juni 1999 - 19:59 #6
Fint -- du må gerne sende pågældende fil direkte til mig på grevil@dalgashave.dk.

Og til jer andre: Svaret skal nok komme til at stå på disse sider!!!
Avatar billede kh Nybegynder
07. juni 1999 - 10:01 #7
Du er ikke den eneste, som har det problem!!! Jeg har det også, og jeg kan heller ikke forklare hvornår det sker. Det hjælper ikke at vælge
Edit -> Clear -> Formats
og det hjælper heller ikke altid at vælge
Edit -> Clear -> All
og skrive tallene manuelt!
kh kh
Avatar billede frankgrevil Praktikant
07. juni 1999 - 17:43 #8
Jamen, så prøv engang at importere en ANSI tekstfil i Excel: Først bliver I bedt om at tage stilling til, om filen er afgrænset eller i fast bredde. Dernæst får I mulighed for at fortælle, om hvert enkelt felt indeholder tal, tekst eller datoer. Det er forholdsvis enkelt, bortset fra, at eventuelle tal skal have komma som decimalskilletegn.
Avatar billede nsg Nybegynder
09. september 1999 - 08:31 #9
Problemet med decimalskilletegnet ved importen er jeg kommer ude om ved at ændre decimalskilletegnet i windowsopsætningen før importen. Så forstår den tallet og format korrekt.

Avatar billede bjarke Nybegynder
01. oktober 1999 - 11:46 #10
Nu har jeg ikke læst det hele, men kan du ikke bare markere det relevante og så vælge celleformatet tal? (Hvis det virker, er det vel lettere end F2-RETURN, F2-RETURN, F2-RETURN, F2-RETURN, F2-RETURN, F2-RETURN, F2-RETURN, F2-RETURN, F2-RETURN, F2-RETURN, F2-RETURN, F2-RETURN, F2-RETURN, F2-RETURN, F2-RETURN ;-)
Avatar billede ilder Nybegynder
16. december 1999 - 15:20 #11
Jeg har ofte været ude for problemet.
Som regel er der- uvist af hvilken grund- sneget sig et blanktegn ind som det første i hvert felt. Det enkleste er at markere kolonnen, bruge Erstat hvor du i "Søg Tegn" taster mellemrum og i ERstat med undlader at taste noget.
Avatar billede jorgenda Nybegynder
08. marts 2000 - 12:59 #12
Hej !

En hurtig løsning af problemet er at bruge:

A1:  "tekst"-tallet
A2: =value(A1)

Bingo - nu er tallet konverteret til værdi.

-jørgen

Avatar billede ovdal Nybegynder
07. oktober 2000 - 22:15 #13
Undskyld, men kunne det hjælpe at : indsæt speciel /værdi ????
Avatar billede ransborg Juniormester
09. oktober 2000 - 13:32 #14
nsq beskriver den rigtige løsning.

Jeg sidder selv med lignende problemstillinger dagligt.

Du skal gå ind i windows indstildninger ændre komma til punktum og vice versa de to steder.

Åbne excel og hente filen ind.

Så er problemet løst.

MVH
Claus
Avatar billede slashman Nybegynder
09. oktober 2000 - 13:34 #15
En anden quick-n-dirty måde er at bruge A2= A1+1-1 ( hvor A1 er \'tekst\'-tallet )
Avatar billede smoothj Nybegynder
16. oktober 2001 - 11:59 #16
Eller kort og godt A2=A1+0