Avatar billede vange_inet Nybegynder
11. april 2000 - 20:51 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Data fra DB i <TEXTAREA>

Jeg vil gemme et TEXTAREA i Access og hente dataene igen. Men når jeg henter dataene er ENTER/CR forsvundet og hele teksten står på en linie.

Spørgsmål:
1. Skal jeg gøre noget specielt når jeg gemmer?
2. Skal jeg gøre noget specielt når jeg henter dataene? (Nu benytter jeg blot =rs(etFelt"))
Avatar billede kornfreak Nybegynder
11. april 2000 - 21:31 #1
(har haft samme prob) Følger med...... :o)
Avatar billede phylox2 Nybegynder
11. april 2000 - 21:41 #2
1. Du skal ikke gøre noget specielt, når du gemmer, så længe, at det er linieskift med i dit notatfelt i Access databasen (marker feltet og tryk CHIFT+F2 for at se det)

2. Du skal derimod gøre noget, når du henter

Lav en ny variabel

Tekst = replace(RS("Tekst"),vbCrLf,"<br>")

og kald variablen i stedet for RS("Tekst")

Response.Write Tekst

Så skriver den teksten, du henter fra notatfeltet med linieskift
Avatar billede vange_inet Nybegynder
12. april 2000 - 09:24 #3
Det virker ikke.

For det første: Når jeg benytter SHIFT+F2 i Access er der ingen CrLf i feltet (selv om jeg indtastede det).

For det andet: For at lave CrLf i TEXTAREA kan jeg kun få det til at virke, hvis jeg benytter Replace(RS("Tekst"),"tilfældigtTegn",chr(13)). Mit DB-Felt indeholder ingen CrLf, så det virker kun hvis jeg bruger et tilfældigt tegn.

Avatar billede phylox2 Nybegynder
12. april 2000 - 10:04 #4
Feltet i Access skal heller ikke indeholde vbCrLf

Det skal stå f.eks.

---------------------------
Nyheder

Idag er der nogle, der ....
Og desuden

Nyhedsredaktionen
Per Pallesen
---------------------------

Bare så man kan se, at den skifter linie

DU SKAL IKKE SKRIVE NOGET I TEXTAREAet - du skal bare skrive som du gør her på Eksperten! :)

Det virker hos mig ..........

Skriv scriptet ud her, så skal jeg rette det til
Avatar billede vange_inet Nybegynder
12. april 2000 - 10:30 #5
Jeg skriver ingen specialtegn i TEXTAREAet (<br> eller chr(13)) - det ved jeg godt ikke hjælper noget.

Jeg har ikke scriptsene her på arbejde, men jeg kan huske dem (undtagen korrekt syntaks).

Til at gemme alle min form-felter benytter jeg nedenstående script (inspireret fra bogen "ASP Unleashed"):

dbSql = "INSERT INTO tabel"
FOR EACH variabel IN FORM
  dbSql = dbSql & request.form(variabel) & ","
NEXT

Jeg henter med nedenstående script:
<TEXTAREA row="10" bla..><%=replace(dbRs("tekst"), vbCrLf, chr(13))</TEXTAREA>

I Access (SHIFT+F2) vises det indtastede på en linie og ikke som jeg indtastede det - og det er et MEMO-felt. Jeg bruger DSN-less db-forbindelse.
Avatar billede vange_inet Nybegynder
12. april 2000 - 10:33 #6
Jeg har også prøvet med
Replace(dbRs("tekst"), vbCrLf, "<br>)

Det tyderpå, det går galt, når jeg gemmer.
Avatar billede phylox2 Nybegynder
12. april 2000 - 14:14 #7
Har du lavet den nye variabel ??

Tekst = Replace(dbRs("tekst"), vbCrLf, "<br>")

Avatar billede vange_inet Nybegynder
12. april 2000 - 14:20 #8
Nej, jeg har ikke lavet en ny variabel. Jeg smider det direkte ind i TEXTAREA, som vist ovenfor:
<TEXTAREA row="10" bla..><%=replace(dbRs("tekst"), vbCrLf, chr(13))</TEXTAREA>

Behøves jeg en variabel for at gøre det? Jeg har også prøvet med:
<TEXTAREA row="10" bla..><%response.write(replace(dbRs("tekst")), vbCrLf, chr(13))</TEXTAREA>
Avatar billede vange_inet Nybegynder
20. april 2000 - 10:29 #9
Jeg har prøvet forfra med en ny database, og nu virker det - uden brug af voodo (= Replace)! Felterne står nu også korrekt i Access.

Tak for forslagene.
Avatar billede phylox2 Nybegynder
20. april 2000 - 11:03 #10
og pointsne ;)
Avatar billede phylox2 Nybegynder
25. april 2000 - 14:25 #11
Takker mange gange ! :)