Avatar billede dkklein Nybegynder
23. december 2001 - 09:43 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Anbefaling til billig pc med uvidelsesmuligheder

Jeg kører i øjeblikket webserver, mailserver, mysql, samt andre tunge applikationer af og til under windows 2000 på en AMD K5/6 200 mhz med 192 MB ram. Internetforbindelse er en 2048/512 adsl.

Jeg har fornylig startet et web som forhåbentligt bliver velbesøgt. Statestik kan ses her http://sc.klein-jensen.dk/reports/index.htm

Men jeg kan konstatere at når jeg kører mine webstatistikker så belaster det serveren 100%, godt nok kun i 1-2 minutter men jeg ville gerne undgå at mine brugere blev berørt af det.

Desværre er det sådan at serveren ikke kan udviddes mere. Den har allerede den hurtigste CPU bundkortet kan klare, der er den maksimale mængde ram i. Så jeg havde tænkt mig at gå ud og købe en ekstra pc og så fordele applikationerne på de 2 pc\'ere.

Jeg har dog ikke tænkt mig at bruge en formue, jeg forestillede mig et maksimum på ca. 5000-6000 kr eksl. skærm. Det kunne godt være baseret på byg selv.

Jeg kunne godt tænke mig anbefalinger på følgende punkter:

- hvordan bør jeg fordele applikationerne?
- bør jeg bruge samme os på begge pc\'ere?
- konkrete bud på en pc der som minimum har følgende:
  - mulighed for mindst 512 mb ram, helst SDRAM
  - firewire kort
  - netværks kort
  - billigt grafikkort
  - cd rom

- ting jeg i øvrigt bør have med i overvejelserne

MVH Tommy
Avatar billede manon Nybegynder
23. december 2001 - 11:03 #1
Du kan evt. med fordel købe en gammel brugt PC eller for den sags skyld også en ny, igennem nyhedsgruppen dk.marked.privat.edb !

Ellers klik dig ind på http://www.edbpriser.dk og find de enkeldele du ønsker det.

Er du til mærkevarer og ønsker at sammensætte din egen pc kan du evt. gøre det på http://commerce.euro.dell.com/dellstore/config/frameset.asp?b=29031&m=dkk&cu=dkdhs&l=da&s=dkdhs&sbc=dkdhsofferp (http://www.dell.dk)

Ellers vil jeg anbefale http://www.xdata.dk/xdata/systemer.asp som har nogle fornuftige priser.

Hvis du spørger mig hvordan en fed pc burde se ud, så gå efter en:

ADM Thunderbird 1400 (kanon processor) - ca. 1500.-
Soltek bundkort - ca. 1400.-
Apache Ram - ca. 600.-
Et fedt AOpen Kabinet (http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1404577903) - ca. 700.-
Et godt Sandberg firewire kort (http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1314577931) - ca. 600.- (kan sikkert findes billigere med et andet mærke!)
Et ganske alm. Realtek 10/100 netkort - ca. 150.-
Et ATI grafikkort til en 7-/800.-
Og et noname 40x cd-drev - ca. 350.-

Det jeg nok ville tænke mest på er kabinettet - for med sådan en stor processor og bundkort har du ikke behov for at opdatere med det samme - men du vil få brug for harddisk plads - masser af det - så derfor vil jeg mene at et kabinet med plads til flere/mange HD´er er at foretrække. *s*

\\glædelig jul *s*
Avatar billede dkklein Nybegynder
23. december 2001 - 11:45 #2
Dell, kan jeg egentlig godt lide, men for det første kan man ikke sammensætte sin pc 100% som man ønsker. F.eks gider jeg ikke købe en skærm, det samme gælder software. For det andet er priserne høje, ja jeg ved godt man betaler for mærket og at Dells priser sikkert er lavere end de fleste andre mærkevarer pc\'ere.

Edbpriser kigger jeg også på og kan sagtens sammensætte en pc udfra det, jeg vil bare også gerne høre hvad andre synes er et godt bud. Jeg ved godt at det stort set vil betyde forskellige bud fra hver enkelt person.

Mener du ADM eller AMD Thunderbird?

Mht kabinet så er det knap så vigtigt da jeg vil anvende eksterne firewire harddiske (EIDE hd tilsluttet firewire interface), de er ekstremt hurtige og dejlig nemme at flytte mellem flere pc\'ere :-)
Avatar billede manon Nybegynder
23. december 2001 - 11:49 #3
(jeg mente naturligvis AMD Thunderbird *s*)
Avatar billede manon Nybegynder
23. december 2001 - 11:51 #4
jeg giver dig ret i at dell er smart osv, men jeg vil klart bruge http://www.xdata.dk/xdata/systemer.asp istedet *s*
Avatar billede plz-help Nybegynder
23. december 2001 - 20:40 #5
Hvis den skal bruges som server skal du meget gerne have en stabil CPU, og så er det ikke en Thunderbird du skal kigge efter...
Avatar billede dkklein Nybegynder
23. december 2001 - 21:24 #6
Et sprøgsmål angående www.xdata.dk. Kan man være sikker på at de valg der kan foretages passer sammen? Jeg mener, det vil være lidt dumt hvis man kan vælge mere ram end der er bundkortet understøtter.
Avatar billede dkklein Nybegynder
23. december 2001 - 21:37 #7
Hvad betyder Tualatin i forbindelse med CPU\'er og motherboards? Har det nogen betydning om man vælger det til eller fra?
Avatar billede dkklein Nybegynder
23. december 2001 - 21:43 #8
Et andet spørgsmål, hvorfor er en

intel Pentium III EB 933MHz In-a-Box (PC133)

billigere end

intel Pentium III EB 866MHz In-a-Box (PC133)

Der er ca. 200 kr. forskel?
Avatar billede plz-help Nybegynder
23. december 2001 - 21:53 #9
Tualatin er navnet på de nye PIII og Celeron processorer, den nye Celeron Tualatin CPU har fået noget ekstra Cache og det gælder også for nogle aaf PIII\'erne
Avatar billede plz-help Nybegynder
23. december 2001 - 21:56 #10
Hvorfor den ene er dyrere end den anden må du spørger forhandleren om...:)
Avatar billede plz-help Nybegynder
23. december 2001 - 22:00 #11
PIII Xeon er et godt bud på en server CPU, da de er lavet specielt til servere...
Avatar billede plz-help Nybegynder
23. december 2001 - 22:12 #12
Ja, det har betydning om du vælger en CPU med Tualatin, da Tualatin CPU\'en er hurtigere...