Avatar billede jeslau Nybegynder
22. december 2001 - 09:34 Der er 21 kommentarer

Ret og slet af Tabel i MySQL tabel

I dette spørgsmål her (http://www.eksperten.dk/spm/149620) spurte jeg hvordan man oprettede en tabel!
I dette spørgsmål her spurte jeg hvordan man tilføjede til en tabel vha. PHP på en php side.

Nu vil jeg gern spørgs om en beskrivelse af hvordan jeg på samme side som \"tilføjnavn.php\" kan SE indholde af MySQL tabellen og have en mulighed for at SLETTE de enkelte navne.

Hvordan vil sådan et script se ud?

I simpel tekst går det ud på at jeg på et tilføjnavn.php side skal se sådan her ud og ønsker følgende muligheder:

1.
Øverst have mulighed for at tilføje et navn! (eks. Hansen, Frederiksen, Jensen osv)
Men kun en af gangen!
De navne skal så smides i en tabel i en mysql database.

2.
Nedenunder skal der man så kunne SE alle de navne!
Gerne i en lang række som f.eks:

[Hansen - Jensen - Petersen - Frederiksen]

3.
Og til sidst skal man have mulighed for at slette enkelte navne vha. en \"SLET\" knap/tekstlink eller hvad det nu hedder.
Som i dette eks:
[Hansen-(slet), Jensen-(slet), Petersen-(slet), Frederiksen(slet)]

Håber i kan hjælpe mig trods dårlige formuleringer *s*
Avatar billede jeslau Nybegynder
22. december 2001 - 09:35 #1
ups ...rettelse:
I dette spørgsmål her (http://www.eksperten.dk/spm/149620) spurte jeg hvordan man oprettede en tabel!
I dette spørgsmål her (http://www.eksperten.dk/spm/149621) spurte jeg hvordan man tilføjede til en tabel vha. PHP på en php side.
Avatar billede htx98i17 Professor
22. december 2001 - 09:38 #2
Er det en færdig løsning du vil have så spørg i freelance kategorien. Her er det mere sådan \"hjælp på vej\" vi giver... sådan at du/spørgeren lærer mest :)
Avatar billede jeslau Nybegynder
22. december 2001 - 09:42 #3
Go´ide
Avatar billede jeslau Nybegynder
22. december 2001 - 09:43 #4
Men jeg ønsker at lære - og have det defineret så jeg kan få en forståelse for de enkelte afsnit og hele sammensætningen.
Avatar billede htx98i17 Professor
22. december 2001 - 09:54 #5
okai prøv så først om du kan få dette til at fungere. Du skal tilpasse koden til din tabel...
<?php
    mysql_connect(\"bla\",\"bla\",\"bla\");

    if($opret) {
        mysql_query(\"INSERT INTO tabel (navn,efternavn) VALUES (\'$navn\',\'$efternavn\') \") or die(mysql_error());
    }

    ?>

    <form method=\"post\" action=\"tilfoj.php\" >
        <input type=\"text\" name=\"navn\" >
        <input type=\"text\" name=\"efternavn\" >
        <input type=\"submit\" name=\"opret\" value=\"opret\" >
    </form>

    <?php
        $getnames = mysql_query(\"SELECT * FROM tabel ORDER BY navn,efternavn \") or die (mysql_error());

            while($tabelnavn = mysql_fetch_array($getname)) {
                echo$tabelnavn[\'navn\'].\" \".$tabelnavn[\'efternavn\'].\"<br>\";
            }
    ?>
Avatar billede htx98i17 Professor
22. december 2001 - 10:03 #6
husk også lige at definer database...
mysql_select_db(\"database\");
Avatar billede jeslau Nybegynder
22. december 2001 - 10:14 #7
Du har fat i noget af det rigtige og jeg kan se og har lært noget nu, men jeg skal ikke have 2 tabeller med for- og efternavn - de må ikke være separeret!

Denne her ....

<input type=\"text\" name=\"navn\" >
<input type=\"text\" name=\"efternavn\" >

...er ikke korrekt, fordi man skal kunne skrive fornavn og efternavn, de skal bare fortsætte ud i en kører *s* i samme tabel/udprint.

Jeg ved det er smart, men det er ikke den funktion jeg leder efter.

Det skal bare være en tabel der kan håndtere flere ord i samme felt som f.eks. \"Københavns Kommune Uddannelses- og ungdomsforvaltningen\"

Udprintet på tilføjnavn.php skal så se sådan her ud:

Hansen, Jensen, Københavns Kommune Uddannelses- og ungdomsforvaltningen, Frederiksen, Jens Madsen, Statsministeriet, Handelshøjskolen, Hans Fredrik Adolf Jensen, Mogensen, Nielsen.

osv..osv...
Avatar billede htx98i17 Professor
22. december 2001 - 10:41 #8
der er kun 1 tabel \"tabel\" :-)
du tilpasser den bare som du vil jo, du kan tilføje og udskrive fra tabellen, så er det op til dig hvordan deet skal se ud...
Avatar billede jeslau Nybegynder
22. december 2001 - 13:01 #9
Vil det sige at hvis jeg kun ønsker én tabel med én celle hvor FLERE ord/navne/tekst skal se sådan her ud????

<?php
    mysql_connect(\"bla\",\"bla\",\"bla\");

    if($opret) {
        mysql_query(\"INSERT INTO tabel (navne) VALUES (\'$navne\') \") or die(mysql_error());
    }

    ?>

    <form method=\"post\" action=\"tilfoj.php\" >
        <input type=\"text\" name=\"navne\" >
        <input type=\"submit\" name=\"opret\" value=\"opret\" >
    </form>

    <?php
        $getnames = mysql_query(\"SELECT * FROM tabel ORDER BY navne \") or die (mysql_error());

            while($tabelnavn = mysql_fetch_array($getname)) {
                echo$tabelnavn[\'navne\'].\"<br>\";
            }
    ?>
Avatar billede htx98i17 Professor
22. december 2001 - 13:03 #10
ja det ser ikke helt tosset ud... men jeg ville nu anbefale at lave et felt i tabellen til hver data (navn,  efternavn, tekst)... og sætte dem sammen når du skriver dem ud...
Avatar billede jeslau Nybegynder
22. december 2001 - 13:09 #11
Hvordan vil du så indskrive sådan en tekst/ord/navne som eks. \"Københavns Kommune Uddannelses- og ungdomsforvaltningen\" eller \"Hr. og Fru direktør Mallegård Jensen von der Smidthausen\" i de 2 felter ???????
Avatar billede htx98i17 Professor
22. december 2001 - 13:12 #12
jeg kan jo ikke vide hvad værdierne skal være, du gør bare som du vil...
Avatar billede jeslau Nybegynder
22. december 2001 - 13:16 #13
Definer \"værdierne\" please
Avatar billede htx98i17 Professor
22. december 2001 - 13:18 #14
værdien af \"navne\"
Avatar billede jeslau Nybegynder
22. december 2001 - 13:22 #15
\"navne\" er jo bare det ene felt hvor \"\"Hr. og Fru direktør Mallegård Jensen von der Smidthausen\" bliver skrevet ind!
Avatar billede htx98i17 Professor
22. december 2001 - 13:23 #16
ja det ved jeg
Avatar billede jeslau Nybegynder
22. december 2001 - 13:39 #17
ok - lad os resumere:

Vi opretter en Tabel i min mysql database - det kan gøres nemt ved at dumpe et script i min phpmyadmin som ser således ud:

CREATE TABLE `navne` (
`id` SMALLINT UNSIGNED NOT NULL AUTO_INCREMENT PRIMARY KEY,
`navne` TINYTEXT NOT NULL
);

Så har jeg en HTML/PHP side ved navn tilføjnavne.php.

På den side er der et tekstfelt hvor man kan skrive \"Hr. og Fru direktør Mallegård Jensen von der Smidthausen\" eller \"Jens von der Schummenbach\" eller bare \"Bøf\" - total underordnet!
Det ser således ud:
<form method=\"post\" action=\"tilfoj.php\" >
        <input type=\"text\" name=\"navne\" >
        <input type=\"submit\" name=\"opret\" value=\"opret\" >
    </form>

For så at \"udtrække de data/navne/ord/tekst fra den \"NavneTabel\" i MySQL Databasen skal man så skrive følgende og som ser således ud:

<?php
        $getnames = mysql_query(\"SELECT * FROM tabel ORDER BY navne \") or die (mysql_error());

            while($tabelnavn = mysql_fetch_array($getname)) {
                echo$tabelnavn[\'navne\'].\"<br>\";
            }
    ?>

ER DET KORREKT OPFATTET INDTIL NU ?????*s*

Avatar billede htx98i17 Professor
22. december 2001 - 14:14 #18
ja når du har tilpasset koden til din tabel og rettet fejl etc, så er det mådeen at gøre det på :)
Avatar billede jeslau Nybegynder
22. december 2001 - 14:27 #19
og hvor skal koden tilpasses?
og hvor er der fejl?

*s*

(du må meget gerne komme med et rigtig svar, htx98i17 - da du absolut fortjener nogle point for din tålmodighed *s*)
Avatar billede htx98i17 Professor
22. december 2001 - 14:31 #20
start selv, og så skal jeg hjælpe når du støder på fejl :)
Avatar billede jeslau Nybegynder
25. januar 2002 - 17:56 #21
htx98i17

Du må gerne komme med et svar så vi kan lukke dette spørgsmål.
Jeg har fundet en løsning som jeg er tilfreds med.