Avatar billede jeslau Nybegynder
22. december 2001 - 09:15 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Opret tabel

Hvordan opretter jeg en tabel på en MySQL database vha. phpmyadmin, hvor bare der er én/et navn og fortløbende?
Eller spurt på en anden måde: hvordan ser en create tabel ud med nedenstående eksempel?

eks.

Mortensen, Børgesen, Henriksen, Clausen, Jensen, Hansen. (osv, osv)

Avatar billede fri-hash Nybegynder
22. december 2001 - 09:32 #1
create table navne values( id int autoincrement primary key, efternavn varchar(20) );

kunne være et forslag ... hvert navn kan så max være 20 tegn langt

insert into navne (efternavn) values(\'Mortensen\');

vil sætte mortensen ind i tabellen
Avatar billede jeslau Nybegynder
22. december 2001 - 09:41 #2
Der må IKKE være begrænsninger på navnetslængde, ligeså skal den kunne håndtere 2 navne i samme tabel som eks. Martini-Andersen eller Københavns Komune!

Hvordan vil scripte se ud hvis jeg skulle dumpe det i en phpmyadmin så den selv oprettede tabellen???

jeg leder efter noget ala:

mysql_query(\"create table liste(
  id INT NOT NULL auto_increment,
  navn varchar(80),
  alder int,
  telefonnr int,
  PRIMARY KEY(id))
  \") or die(mysql_error());

Men da jeg SKAL se scriptet foran mig (jeg husker vha. billeder) for at danne mig et forståelse for scriptet - så du/i må gerne skrive hele koden *s*
Avatar billede fri-hash Nybegynder
22. december 2001 - 09:48 #3
ud fra alle de spørgsmål du har stillet her til morgen vil jeg anbefale dig at kigge på http://www.webcafe.dk/databaser/artikler/index.php3 - der er gode artikler om sql, php og php/mysql på dansk og med gode eksempler
Avatar billede jeslau Nybegynder
22. december 2001 - 10:21 #4
\"fri-hash\", jeg skal kunne se de enkelte scripter for at danne mig en forståelse for hele sammensætningen - og ja, jeg ved og har set og set og set på dit link, men hvad hjælper det hvis jeg skal det se foran mig for at forstå det.

Vil du bare vær venlig at svare på mit simple spørgsmål - please?

f.eks.

Hvis jeg ønsker at oprette en tabel hvor der kan være flere data i samme celle, hvordan skal den så se ud??? Skal den se sådan her ud:

CREATE TABEL NAVNE
mysql_query(\"create table liste(
  id INT NOT NULL auto_increment,
  navne varchar(255),
    PRIMARY KEY(id))
  \") or die(mysql_error());

Er det sådan den skal se ud når jeg dumper dem i phpmyadmin ????
Avatar billede fri-hash Nybegynder
22. december 2001 - 10:43 #5

der er mange skoleeksempler på kode i de enkelte artikler på det link - desuden kan det hjælpe med en grundlæggende forståelse for hvad en database er (ikke for at lyde ophøjet eller noget)
Avatar billede jeslau Nybegynder
22. december 2001 - 13:06 #6
Jeg har ikke tid til at bruige timer på forståelse af databaser osv.

Jeg vil bare gerne vide hvordan et ganske almindelig script ser ud når man ønsker at oprette en tabel med en enkel celle some hedder \"navne\" - ikke andet!

Avatar billede novellenet.dk Nybegynder
22. december 2001 - 15:03 #7
Du skal helst have noget at indeksere efter, noget som er unikt for hver enkelt række i tabellen...
Derfor er du nødt til at oprette et felt der hedder f.eks. id, som bare er et tal som egentlig passer sig selv når det er oprettet...
Altså skal dit query se således ud:

CREATE TABLE navne (
    id BIGINT NOT NULL auto_increment,
    navn TEXT NOT NULL,
    PRIMARY KEY(id)
);

Så har du en tabel, hvor du kan oprette temmelig lange navne i, også med mellemrum...

Hvis det skal gøres i et PHP-script skal det se således ud.
<?
$SQL_query = \"CREATE TABLE navne (
        id BIGINT NOT NULL auto_increment,
        navn TEXT NOT NULL,
        PRIMARY KEY(id))\";

mysql_query($SQL_query) or die(mysql_error());

?>
Avatar billede jeslau Nybegynder
25. januar 2002 - 17:58 #8
Nogen af dem der har kommenteret, som ønsker at svare så vi kan lukke dette spørgsmål? *s*
Avatar billede inf2005 Nybegynder
26. januar 2002 - 22:53 #9
Her er koden til dig :-)

CREATE TABLE navne (
    id BIGINT NOT NULL auto_increment,
    navn TEXT NOT NULL,
    PRIMARY KEY(id)
);
Avatar billede jeslau Nybegynder
27. januar 2002 - 02:48 #10
Nej "inf2005" - du er ikke med i spillet - du kan da ikke tage et svar fra de andre og bare kopiere det! :-)

Min sidste kommentar var til dem der allerede havde svaret.
Avatar billede fri-hash Nybegynder
17. februar 2002 - 20:57 #11
måske på tide at lukke spørgsmålet? :-)