Avatar billede sune_posselt Nybegynder
22. december 2001 - 03:16 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Mounting af CD-rom

Lad mig starte med at sige, at jeg er totalt newbie hvad Linux angår, så I må undskylde min uvidenhed.

Jeg har lige installeret Red Hat 7.2 (Wuhu! Min allerførste Linux-installation!) på min gamle computer.

Installationen gik forholdsvis smertefrit, og alt var fryd og gammen, indtil jeg skulle mounte mit cdrom-drev.

Jeg prøvede både med
mount /mnt/cdrom/
og
mount -t iso9660 /dev/hdc /mnt/cdrom
Men i begge tilfælde siger den bare
mount: /dev/hdc is not a valid block device

Kigger jeg i /var/log/messages, står der følgende linier for hver gang jeg forsøger at mounte cd-rom-drevet:
Dec 22 03:18:52 server kernel: ide-floppy driver 0.97
Dec 22 03:18:52 server insmod: /lib/modules/2.4.7-10/kernel/drivers/ide/ide-cd.o: insmod ide-cd failed
Dec 22 03:18:52 server kernel: hdc: driver not present

Hvis det hjælper jer noget at se min fstab, så indeholder den:
LABEL=/                /                      ext3    defaults        1 1
LABEL=/boot            /boot                  ext3    defaults        1 2
none                    /dev/pts                devpts  gid=5,mode=620  0 0
LABEL=/home            /home                  ext3    defaults        1 2
none                    /proc                  proc    defaults        0 0
none                    /dev/shm                tmpfs  defaults        0 0
LABEL=/usr              /usr                    ext3    defaults        1 2
/dev/hda5              swap                    swap    defaults        0 0
/dev/hdc                /mnt/cdrom              iso9660 noauto,owner,kudzu,ro 0 0
/dev/fd0                /mnt/floppy            auto    noauto,owner,kudzu 0 0

Desuden læste jeg et sted at man ville blive klogere af at køre en:
modprobe ide-cd
Hvilket gav mig følgende:

/lib/modules/2.4.7-10/kernel/drivers/ide/ide-cd.o: unresolved symbol unregister_cdrom_R94f2f104
/lib/modules/2.4.7-10/kernel/drivers/ide/ide-cd.o: unresolved symbol cdrom_mode_sense_R2001c4a1
/lib/modules/2.4.7-10/kernel/drivers/ide/ide-cd.o: unresolved symbol cdrom_get_last_written_Ra27af6fe
/lib/modules/2.4.7-10/kernel/drivers/ide/ide-cd.o: unresolved symbol cdrom_mode_select_R1f88a106
/lib/modules/2.4.7-10/kernel/drivers/ide/ide-cd.o: unresolved symbol init_cdrom_command_Rfacde1b5
/lib/modules/2.4.7-10/kernel/drivers/ide/ide-cd.o: unresolved symbol cdrom_fops_R5849550a
/lib/modules/2.4.7-10/kernel/drivers/ide/ide-cd.o: unresolved symbol cdrom_number_of_slots_R72c4d34f
/lib/modules/2.4.7-10/kernel/drivers/ide/ide-cd.o: unresolved symbol register_cdrom_R8898dca8
/lib/modules/2.4.7-10/kernel/drivers/ide/ide-cd.o: insmod /lib/modules/2.4.7-10/kernel/drivers/ide/ide-cd.o failed
/lib/modules/2.4.7-10/kernel/drivers/ide/ide-cd.o: insmod ide-cd failed

Jeg ved ikke om det hjælper jer, men jeg blev ikke klogere :-)

Sidst men ikke mindst kan jeg oplyse at det omtalte drev er et Toshiba XM-6002B (16x), som sidder som master på den sekundære IDE, og som virker upåklagligt i Windows (well, så upåklageligt som noget nu kan virke i Windoze anyway).

Venlige hilsener og på forhånd tak for hjælpen!
Sune
Avatar billede Slettet bruger
22. december 2001 - 09:35 #1

mount /dev/cdrom
Avatar billede motu Nybegynder
22. december 2001 - 12:41 #2
heh .. prøv at installere modutils og køre insmod igen, den loader dine moduler (bla til cdrom).

Avatar billede unocom Nybegynder
22. december 2001 - 23:11 #3
Hvis det er redhat7.2 så skal du nok bare skrive.

skal du nok bare lave disse 2 commands.
1. \"mkdir /mnt/cdrom\"
2. \"mount /dev/cdrom /mntt/cdrom\"

så burde den funke.

UnoCom.
Avatar billede unocom Nybegynder
23. december 2001 - 02:21 #4
Ellers kan du altid prøve den command der hedder:
\"man mount\" og \"man umount\" .hvis det er til nogen hjælp.

UnoCom.
Avatar billede sune_posselt Nybegynder
23. december 2001 - 03:02 #5
Altså come da lige on guys (helgec og unocom)! Godt nok er jeg newbie, men jeg ved sgu da godt hvordan man mounter et cdrom-drev! (tilsyneladende bedre en jer to endda ;-) )

Problemet viste sig at være en velkendt bug i rh 7.2, nærmere betegnet nummer 55071 (https://bugzilla.redhat.com/bugzilla/show_bug.cgi?id=55071).
Den enkle løsning var bare at køre en depmod -ae som root, og derefter reboote.

Mvh.
Sune
Avatar billede Slettet bruger
23. december 2001 - 09:31 #6
Undskyld jeg tog din tid, men du har jo lige anført hvilke kommandoer du har forsøgt og her var den normale mount /dev/cdrom ikke med
ka\' du ha\' en god jul
Avatar billede motu Nybegynder
23. december 2001 - 10:54 #7
well redhat sux .. :D
Avatar billede sune_posselt Nybegynder
23. december 2001 - 11:24 #8
Hov, hov Motu - kan du så tale ordentligt! :-)

helgec >> Nu var det jo mest for sjov (derfor skrev jeg også ;-) )... ;-)
Anyway virker \"mount /dev/cdrom\" så vidt jeg kan gennemskue det, kun hvis /dev/cdrom er et symbolsk link til /dev/hdc (eller hvor cdrom-drevet nu sidder), så rent praktisk havde jeg jo gjort det du beskriver, ved at lave en \"mount -t iso9660 /dev/hdc /mnt/cdrom\".

Men lad nu det ligge... Nu virker det jo.

Og Redhat rox forresten!