Avatar billede tvkn Nybegynder
20. december 2001 - 16:10 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Sidenummer Variablen i MSWord97

Jeg sidder og skal printe 2 sider på 1 A4 papir. Min printer har ikke dette som ekstrafunktion, og da jeg ikke har Word2000, som netop har funktionen at sætte 2 sider på 1, vil jeg gerne lege med en simpel spalteopdeling af siden (det kan jeg sagtens) men nummereringen skal jo så laves som føler:
side 1: 1
side 2: 1+1

derefter:
ulige sider: (sidenummer*2)-1
lige sider: (sidenummer*2)

Hvordan i alverden kan jeg indsætte det i word (eksempelvis tallet for [sidenummer ganget 2])???

Det er vidst noget med nogle \"{ }\" men hvordan bruger man det? og hvordan regner jeg med sidenummeret (vidst nok variablen(?) \"PAGE\")...

Vi skal aflevere opgaven i morgen så jeg har lidt travlt...
Avatar billede rvm Nybegynder
20. december 2001 - 17:31 #1
Hej tvkn

Jeg arbejder på sagen, men det er ikke sådan lige *S*

Jeg har fosøgt at regne med sidenumrene, men det kan vist desværre ikke lade sig gøre.

Hvis du indsætter et formulafelt, der hvor sidenumret skal stå (ikke i sidehovedet eller sidefoden), så kan jeg lave en løkke, der gennemløber alle formularfelterne og skriver sidenumret i dem. Det er det jeg arbejder på lige nu, men vil lige vide o mdet vil være acceptabelt for dig.

Mvh

Richardt
Avatar billede rvm Nybegynder
20. december 2001 - 18:03 #2
Hej tvkn

Jeg har undersøgt lidt nærmere og der er ingen referancer til at kunne regne med sidenumrene direkte - kun via VBA kode -

Derfor ser jeg som den eneste løsning at du selv indsætter et formularfelt, der hvor sidenumrene skal stå (ja -jeg ved godt at der en høkerløsning) og derefter gennemløber dem alle med nedenstående kode:

Sub Sidenumre()

nummer = 1

For Each aField In ActiveDocument.FormFields

    If aField = wdFieldFormTextInput Then
        aField.Result = nummer
        nummer = nummer + 1
    End If
Next aField

End Sub

Det eneste andet alternativ er at skrive numrene selv, hvilket jo heller ikke er så sjovt.

Løsningen ovenfor kan gentages, hvis du sætter flere sider ind,hvilket i det mindste gør den lidt dynamisk.

Mvh

Richardt

Avatar billede rvm Nybegynder
20. december 2001 - 18:35 #3
OK

Her er så endnu et svar :-)

Nu har jeg faktisk fundet ud af hvordan man regner med sidenumrene....

Indsæt 1 tabel i sidehovedet med 2 kolonner og 2 rækker.
Indsæt et bogmærke i celle A1, der hedder \"Tabel1\".
I celle A1 og B1 (som i Excel) indsættes følgende felt: {page \\* mergeformat}.
I celle A2 indsættes følgende felt, der er et formulafelt fra \"Indsæt/Felt/Ligninger og Formler/=(Formula)\": {=sum(Tabel1 A1)*2-1 \\mergeformat}. Det samme gør du i celle B2 - bare med den lidt reviderede formel.

Nu skulle det virke - det gør det hos mig *S*

Mvh

Richardt
Avatar billede rvm Nybegynder
20. december 2001 - 18:37 #4
Hej tvkn

En lille rettelse

Skriv \"fletformat\" i formlerne i stedet for mergeformat. Jeg har lige teste det helt igennem og da fik jeg i 2 tilfælde fejl på \"mergeformat\"

Mvh

Richardt
Avatar billede rvm Nybegynder
20. december 2001 - 18:58 #5
Hej tvkn

Endnu en lille rettelse, men så skulle den også være der *S*

Jeg mangler at skrive en * i formlen. den helt rigtige formel ser sådan ud:
{=sum(Tabel1 A1)*2-1 \\* fletformat}

Held og lykke med opgaven.

Richardt
Avatar billede rvm Nybegynder
09. januar 2002 - 11:03 #6
Hej tvkn

Løste mine svar dine problemer ?

Mvh

Richardt
Avatar billede tvkn Nybegynder
09. januar 2002 - 11:12 #7
Jo tark du... Jeg havde helt svedt det ud... Undskyld at jeg ikke lige har fået trykket på den accepter knap før nu...