Avatar billede 49152 Nybegynder
20. december 2001 - 16:00 Der er 4 kommentarer og
4 løsninger

Omkring .net

Er der i bøger m.m. lagt mest op til at det skal være normalt at bruge c# eller Visual Basic, når man skal lave asp.net systemer?

Hvad bliver det mest normale. Hvad er eksemplerne i bøgerne skrevet i,

Er det muligt i Udviklings miljøet at oversætte source koden mellem de tre forskellige sprog ???, jeg tror det ikke men hvad ved jeg.

Er det ikke en misforståelse når folk snakker om asp.net som efterfølgeren til asp. Har det andet til fælles med asp end muligheden for at kode i Visual Basic.

Er det ikke nærmere en kopi af jsp/servlets.

Avatar billede odegaard Nybegynder
20. december 2001 - 18:07 #1
Et-points svar: Det er flintrende ligegyldigt hvilket sprog du bruger. De compiler til præcis den samme kode.
Avatar billede osaka_san Nybegynder
20. december 2001 - 19:53 #2
asp.net er efterfølgeren til asp. Man taler om Klassisk asp og Asp.net.

Som odegaard siger er det mere eller mindre ligegyldigt hvilket sprog du udvikler i, det bliver altsammen compilet til MSIL. Den eneste forskel der er er nogle forholdsvis avancerede metoder i c# til memmory styring og så syntaxen på de 2.

Der kommer formodentlig til at være lige meget litteratur om begge sprog som du nævner, I hvert tilfælde mere end du nogensinde får behov for.

VB Communitiet er så stort at der nok skal komme rigeligt med stuff fra dem af og c# er nyt og hype så der er også en del folk der vil bruge tid på at promovere det.

summa sumarum, Du skal vælge det du har mest føling med og som virker rigtig for dig rent syntax mæssigt, resten er stort set det samme.

Med Venlig Hilsen
Oscar Eg Gensmann
Avatar billede mr_clark Nybegynder
08. januar 2002 - 17:10 #3
Lige en lille kommentar til osaka_san:

I vb.net er der nøjagtigt som i c# trash-collection. Memory-management i c#/vb.net er - såvidt jeg har læst mig til - stort set ens. Eller, den har i hvert fald samme effekt i de to sprog ;o)

Jeg har læst lidt om c# (Programming C#), og lidt om vb.net (Beginning Visual Basic.NET). Begge udemærkede bøger.

C# er forholdsvist nemt at gå til, hvis man ser det i forhold til C++. Men vb.net er faktisk endnu nemmere. C# har bevæget sig hen mod at være \"så nemt som vb, men så kraftigt som C++\". Min opfattelse er dog at vb.net er gået hen og blevet \"så nemt som vb, men så kraftigt som C#\" ;o) Det kan selvfølgelig bare være mig der ikke ved nok om det, men sådan er min opfattelse efter at have kigget på de respektive sprog, og læst lidt om dem.

Jeg tror dog at jeg kommer til primært at programmere vb.net. Ikke at C# er så meget sværere (noget er det dog), men jeg kan blive SINDSSYG af C#\'s section delimiters { og }.

Jeg synes at når alt kommer til alt, så er vb.net\'s syntakser stadig nemmere at forstå. Og eftersom de bliver compilet til msil anyway, er det jo næsten hip som hap.

Jeg vil sige: Hvis du er vant til Java, Perl, C, C++ osv., så gå efter C#.

Hvis du skal have et sprog der er nemt at forstå, og nemt at gå igang med, så tag vb.net.

Jeg kan iøvrigt stærkt anbefale ovenstående bøger. Beginning serien fra Wrox holder hele vejen, og der findes såvidt jeg ved også en om C#.
Avatar billede osaka_san Nybegynder
08. januar 2002 - 19:22 #4
Mr_Clark> Roger that :-) må også indrømmme jeg står svag på C# Området, men errindrer at være faldet over en artikel der nævnte visse muligheder for selv at kontrollere hukommelses styringen i C#. Det er dog sket før at jeg husker galt :-)

Med Venlig Hilsen
OScar Eg Gensmann
Avatar billede professoren Nybegynder
25. januar 2002 - 12:01 #5
Forløbig findes der kun 3 bøger på dansk om c#, hvorimod der findes masser vedr. VB.
Microsoft forventer at c# stormer frem i .NET applikationer, og tænker på
at "nedlægge" VB!! D.v.s. at alle VB- .ASP (o.lign) applikationer fremover skal skrives i c#..?? Hvis, altså, man tror på Mr. Gates!
Avatar billede prh Nybegynder
29. januar 2002 - 08:45 #6
Garbage collection'en styres som reelt alt andet gennem en klasse, om det
er i VB.NET, C#, eller nogle af de kommende sprog der kører som managed
under CLR... Den klasse der skal kigges på er System.GC ... F.eks kan
man beordre at Garbage collector skal køre nu og her (og ikke senere)...

VB.Net er dog på ingen måde så kraftigt som C#, der til mangler der
mulighed for pointere, samtidig kræver det mere "kode" at gøre det samme
i VB som man kan gøre i C#... VB.NET vil nok være lettere at lære da
det kan virke mere naturligt for nogle med en masse if then / end if,
sub / end sub... Hvor det i C# bare er en bunke {} ...

Der er også andre forskelle, og til hvem som helst der skal i gang og har
programmeret f.eks VB eller et andet sprog, tag og prøv C#, hop ind på
http://www.gotdotnet.com/QuickStart/howto/default.aspx?url=/quickstart/howto/doc/languages.aspx

Og så skift mellem VB og C# fra eksempel til eksempel, det er ikke så
svært at gå fra VB til C#, men visse af de ting de har undladt i VB.NET
er ikke så fede at undvære :)

Mvh Poul
Avatar billede agony Nybegynder
26. februar 2002 - 15:18 #7
men i forvejel kender til jave så er C# efter min mening nemmest at gå til. Men det betyder jo ikke så meget når alle de sprog kan det samme når det kommet til .net.
Avatar billede 49152 Nybegynder
16. marts 2002 - 12:49 #8
Tak for de mange gode indlæg. Jeg er enig i at det er helt 'et fedt' om man bruger c# eller vb.net, man kan skifte imellem dem fra uge til uge.

Kan det ikke være en lidt stor mundfuld for (nogen) folk som har arbejdet med ASP i mange år, at skifte til .NET og ASP.NET.