Avatar billede pollas Nybegynder
09. april 2000 - 19:31 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Problemer med UNION

Jeg har en base, hvor jeg i en søgning meget gerne vil kunne bruge både et felt lavet som tekst og et felt lavet som notat.

Men problemet er, at man jo ikke kan lave en union mellem de forskellige typer, og så er mit spørgsmål selvfølgelig: Hvad gør man så?

Jeg har på fornemmelsen, at jeg har misforstået noget, da man jo sagtens kan select * med alle felter, hvis man vel at mærke ikke skal have fat i bestemte poster.

Håber det er nogenlunde klart :)
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
09. april 2000 - 19:50 #1
SELECT * kan du da godt vælge en bestemt post med:
SELECT * FROM dintabel WHERE ditfelt = 'den_værdi_det_skal_have'

Resten af spørgsmålet fik jeg ikke helt fat i...

Hvad vil du med de tekst og notat felter ?
Avatar billede tybo Nybegynder
09. april 2000 - 20:23 #2
pollas: Enten er du fuld eller så bare dårlig til at forklare :)
Avatar billede pollas Nybegynder
09. april 2000 - 20:41 #3
tybo> I øjeblikket bare dårlig til at forklare...

Jeg bruger foreløbig denne her:
select * from links where Beskrivelse like '%" & request.form("sstring") & "%' order by Dato desc;

Men jeg ville godt samtidig lave samme forespørgsel i et felt, der hedder Navn, men som ikke som Beskrivelse er et notat-felt. Altså noget i retning af:
select * from links where Beskrivelse like '%" & request.form("sstring") & "%' union select * from links where Beskrivelse like '%" & request.form("sstring") & "%' order by Dato desc;"select * from links where Navn like '%" & request.form("sstring") & "%' order by Dato desc;

Og så har vi balladen...Ingen union til mig, når felttyperne er forskellige.
Avatar billede kichian Nybegynder
09. april 2000 - 21:02 #4
Du kan godt lave en UNION på to forskellige tabeller, sålænge at de felter du trækker ud vha din SELECT er samme type.
Men det er ikke det du vil/prøver på!

SELECT * FROM links WHERE Beskrivelse LIKE betingelse OR Navn LIKE betingelse
ORDER BY Dato DESC

Iøvrigt er det en dårlig skik at bruge *, medmindre at man virkelig er interesseret i samtlige kolonner.