Avatar billede The Real Yoda Juniormester
09. april 2000 - 15:37 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Select statement i ASP

jeg har et lille problem med at selecte fra en access database....

jeg bruger select * from blablabla WHERE web='w' ORDER BY cat

nu kommer problemet så....  lad os sige min tabel ser ud som følger

blablabla
    cat  web
a  aaa  w
b  aaa  w
c  bbb  w
d  bbb  w
e  aaa  w
f  ccc  w

problemet er at jeg i feltet cat, får 3 gange aaa, 2 gange bbb, og en gang ccc.

Det jeg søger er en select-statement som kun retunerer den samme værdi én gang, selm om den kommer flere gange....

60 point ligger og venter til den som kan svare mig...
Avatar billede retep Nybegynder
09. april 2000 - 15:44 #1
Du skal bruge 'Distinct'.

dvs
SELECT Distinct * FROM ....

Kan ikke lige huske om man kan bruge distinct på en *, men ellers må du skrive felternes navne i stedet...
Avatar billede tybo Nybegynder
09. april 2000 - 15:47 #2
ya eller groupe by :)
Avatar billede retep Nybegynder
09. april 2000 - 15:50 #3
Næææh, group by sorterer da bare efter en af kolonnerne, den frasorterer da ikke dubletter?!?!
Avatar billede retep Nybegynder
09. april 2000 - 15:54 #4
Jeg har efterhånden overbevist mig selv om at du ikke kan bruge Distinct på en *, da det ikke giver nogen mening.

Derimod skal du bruge den foran navnet på den kolonne, hvor du vil fjerne dubletter.

dvs.

SELECT Distinct cat, web FROM blablabla WHERE web='w' ORDER BY cat

Mvh
Retep :)