Avatar billede jorgenbent Nybegynder
18. december 2001 - 23:39 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Regnestykke i to querie strings

Hejsa!

Jeg har lavet to querie strings, udfra to tabeller med noget økonomi. Disse 2 queries lægger alle poster med pris sammen og skriver værdien. (som vist forneden) - det jeg gerne vil have er dog at lave et regnestykke mellem summen af de to querie strings ((x - y)/2) hvor x er summen af den ene og y er summen af den anden.  jeg har du forsøgt forgæves:

X:
SELECT DISTINCTROW Sum(anders.pris) AS [Sum Of pris], Avg(anders.pris) AS [Avg Of pris], Min(anders.pris) AS [Min Of pris], Max(anders.pris) AS [Max Of pris], Count(*) AS [Count Of anders]
FROM anders;

Y:
SELECT DISTINCTROW Sum(lars.pris) AS [Sum Of pris], Avg(lars.pris) AS [Avg Of pris], Min(lars.pris) AS [Min Of pris], Max(lars.pris) AS [Max Of pris], Count(*) AS [Count Of lars]
FROM lars;

regnestykke = ???? hjælp ???

på forhånd tak
18. december 2001 - 23:43 #1
Den helt banale:
=((DFirst(\"[Sum Of pris]\", \"X\")-DFirst(\"[Sum Of pris]\", \"Y\"))/2)
Avatar billede jorgenbent Nybegynder
19. december 2001 - 15:20 #2
Det ser godt ud! men jeg kan ikke få det til at virke:??

SELECT
FROM [anders Query], [lars Query];
=((DFirst(\"[Sum Of pris]\", \" [anders Query]\")-DFirst(\"[Sum Of pris]\",  \"[lars Query]\"))/2)
19. december 2001 - 15:40 #3
Ahh, jeg troede bare at du ville beregne det i VBA eller i et felt på en Formular....

Men så kan du bare skrive:

SELECT ([anders Query].[SumofPris]-[lars Query].[SumofPris])/2
FROM [anders Query], [lars Query];
Avatar billede jorgenbent Nybegynder
19. december 2001 - 15:58 #4
Nu virker det! tak.. den regner det dog ikke ud automatisk - sådan som det virker skal man selv indtaske 2 tal hver gang querien køres - hvorefter den så regner det ud.. kan det laves således den udregner det automatisk ud fra de 2 queries - som allerede hverisær lægger det samlede beløb sammen???
19. december 2001 - 16:01 #5
Øh, det skulle da gerne være meningen med den SQL, jeg skrev.
Du skal selvfølgelig skifte [anders Query] og [Lars Query] ud med navnene på de 2 queries.

Ligeledes skal SumOfPris også udskiftes, hvis felterne hedder noget andet.
Avatar billede jorgenbent Nybegynder
19. december 2001 - 16:06 #6
Den skriver stadig at den mangler 2 parametre - må jeg evt sende dig databasen??  så skal jeg nok lægge 40 ekstra point til??  min mail er anders@democritus.dk