Avatar billede engberg Juniormester
08. april 2000 - 15:28 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

Forum som ekspertens

Hejsa

Jeg leder efter et forum der ligner ekspertens i opbygning med brugersystem o.s.v.

Hvor kan jeg finde en gratis version der ligner?
Avatar billede wzarlon Nybegynder
08. april 2000 - 15:45 #1
med på en lytter
Avatar billede Slettet bruger
08. april 2000 - 16:09 #2
også her
Avatar billede armit Nybegynder
08. april 2000 - 16:15 #3
Jamen så lytter vi.
Avatar billede engberg Juniormester
08. april 2000 - 16:17 #4
3 kvarter og 3 smuglyttere.... nå men interessen er der da!
Avatar billede prdk Nybegynder
08. april 2000 - 16:43 #5
Vi er flere, der lytter - blot uden at gøre opmærksom på det ...

'Gratis' siger du. Jeg tror det kommer til at knibe med et skræddersyet system af denne størrelse. Mit bedste bud ville være at strikke noget sammen af forskellige gratis komponenter evt. fra www.aspin.com
Avatar billede borge Nybegynder
08. april 2000 - 16:44 #6

Her er det noe som er ett stykke på vei.

http://www.asp-dev.com/download.asp

Børge
Avatar billede roslev Nybegynder
08. april 2000 - 16:47 #7
Det er ikke nødvendigt at skrive noget for at lytte med...
Bare vælg kommentar, og klik udfør med tomt felt!
Avatar billede phylox2 Nybegynder
08. april 2000 - 18:19 #8
Jeg har lavet noget ... og det skal lige siges, at det IKKE er for at kopiere Ekspertens genialitet, men for at give mine brugere mulighed for, at skrive anmeldelser og kommentarer til DVD Klubbens film ... se mere her http://www.blaa-bog.dk/dvdklubben > DVD > Klik på en film og skriv noget, eller læs det, der allerede står der ...

Interesseret i det ?
Avatar billede flemmingc Praktikant
08. april 2000 - 19:11 #9
Hej phylox2... kunne være spænende
Avatar billede engberg Juniormester
09. april 2000 - 08:59 #10
phylox2>> Alright, og hvordan ligger det så med sovsen til dit dvdanmeldelses script?
Avatar billede phylox2 Nybegynder
09. april 2000 - 16:05 #11
engberg >

Ja --- er det noget, du er interesseret i ?? Så kan jeg godt skrive det ud har på Eksperten :)

Anyways ...... der skal lige designes en database (eller bare oprettes en ny tabel i din eksisterende) ... men det regner jeg med, at du godt kan finde ud af ..... ellers, så se her:

Du skal bruge følgende felter

Opret tabellen Forum

Nødvendige felter :

ID (Autonummering)
Fungerer bare som et løbenummer

SPMID (Tekst)
Fungerer som en indikator, der skal sorteres efter, alt efter hvilket spørgsmål, den pågældende side omhandler

TYPE (Tekst)
Hvilken type er den pågældende besked ? I mit tilfælde : Anmeldelse eller Kommentar, som jeg henholdsvist tildeler værdien 1 og 0

BESKED (Notat)
Her bliver beskeden sat ind i databasen som et notat-felt, idet der kan skrives op til 64.000 tegn i sådan et

TID (Dato og klokkeslæt)
Hvor standardværdien skal sættes til Now(), så der automatisk bliver indsat det eksakte tidspunkt samt dato på, hvornår den pågældende besked er skrevet.

BRUGER (Tekst)
Hvor du f.eks. indsætter brugerens email eller handle

Ekstra felter:

Alt efter, hvad du gerne vil registerer, kan du selv indsætte felter i databasen og integrere det i sovsen :)

Og så det, som I alle har ventet på !!! SOVSEN :)

<%

    SPMID = Request.QueryString("id")

    Set MyConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
    MdbFilePath = "" & Request.ServerVariables("APPL_PHYSICAL_PATH") & "\database.mdb"
    MyConn.Open "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & MdbFilePath & ";"

    If (Request.ServerVariables("Content_length") > 0) then
    Sql = "Insert into Forum (SPMID, Type, Besked, Bruger) values('" & Request("FORUMID") & "','" & Request("Radiomode") & "','" & Request("Textarea") & "','" & Request("Bruger") & "')"
        MyConn.Execute(Sql)
        Response.redirect("forum.asp?id=" & Request("FORUMID") & "")
    end if

    SQL_query = "SELECT * FROM Forum WHERE Forum.SPMID = '" & SPMID & "'"
    Set RS = MyConn.Execute(SQL_query)

    If Not (RS.BOF Or RS.EOF) Then
    Do While Not RS.EOF

    IF RS("Type") = "1" THEN
    Response.Write "<HR height='1' color='" & HeadCellColor & "' width='100%'>"
    Response.Write "<table valign='top' cellspacing='0' cellpadding='0' border='0'><td valign='top'>"
    Response.Write fonttitle & "<FONT COLOR='darkblue'>Svar fra <BR>" & RS("Bruger") & "<BR><FONT SIZE='0'>" & RS("Tid") & "</FONT></td><td valign='top' rowspan='2'>&nbsp;</td>"

    Tekst = replace(RS("Besked"),vbCrLf,"<br>")

    Response.Write "<td valign='top' bgcolor='white'>" & Tekst
    ELSEIF RS("Type") = "2" THEN

    Response.Write "<HR height='1' color='" & HeadCellColor & "' width='100%'>"
    Response.Write "<table valign='top' cellspacing='0' cellpadding='0' border='0'><td valign='top'>"
    Response.Write fonttitle & "<FONT COLOR='darkblue'>Kommentar fra <BR>" & RS("Bruger") & "<BR><FONT SIZE='0'>" & RS("Tid") & "</FONT></td><td valign='top' rowspan='2'>&nbsp;</td>"

    Tekst = replace(RS("Besked"),vbCrLf,"<br>")

    Response.Write "<td valign='top' bgcolor='white'>" & Tekst
    END IF

    Response.Write "</td></table>"

    RS.MoveNext
    Loop

    End If

    Response.Write "<HR height='1' color='" & HeadCellColor & "' width='100%'>"
    Response.Write font & "<CENTER><BR>Giv din mening til kende! Skriv selv et svar eller kommenter til de eksisterende!<BR><BR></CENTER>"
    Response.Write "<form action='forum.asp' method='post'>"
    Response.Write "<table cellspacing='0' cellpadding='0' border='0'>"
    Response.Write "<td valign='top'><input type='radio' name='radiomode' value='1' onClick='document.forms[1].Textarea.focus();'>Svar<BR><input type='radio' name='radiomode' CHECKED value='2' onClick='document.forms[1].Textarea.focus();'>Kommentar</td>"
    Response.Write "<td ROWSPAN='2'>&nbsp;</td><td><TEXTAREA cols='50' name='Textarea' rows='20'></TEXTAREA></TD></TR><TR><TD ROWSPAN='2'>&nbsp;</TD><TD><input type='Submit' name='Send' value='Send'>&nbsp;&nbsp;<input type='Reset'></TR></TD></TABLE>"
    Response.Write "<input type='hidden' name='FORUMID' value='" & SPMID & "'>"
    Response.Write "<input type='tekst' name='Bruger' value='Indtast brugernavn'>"
    Response.Write "</FORM>"

    Response.Write "</td></tr></table>"
%>

Og så er der lige et par ting at sige

Der er selvfølgelig en dum ting, at brugerne hele tiden skal skrive deres brugernavn, og det er heller ikke tilfældet på min side. Jeg har en session kørende, hvor brugernavnet er, og denne session bliver så sat ind i stedet for indtastningsfeltet. Dvs., at man skal ændre i scriptet, så det ser således ud:

<%

    SPMID = Request.QueryString("id")

    Set MyConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
    MdbFilePath = "" & Request.ServerVariables("APPL_PHYSICAL_PATH") & "\database.mdb"
    MyConn.Open "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & MdbFilePath & ";"

    If (Request.ServerVariables("Content_length") > 0) then
    Sql = "Insert into Forum (SPMID, Type, Besked, Bruger) values('" & Request("FORUMID") & "','" & Request("Radiomode") & "','" & Request("Textarea") & "','" & Session("Bruger") & "')"
        MyConn.Execute(Sql)
        Response.redirect("forum.asp?id=" & Request("FORUMID") & "")
    end if

    SQL_query = "SELECT * FROM Forum WHERE Forum.SPMID = '" & SPMID & "'"
    Set RS = MyConn.Execute(SQL_query)

    If Not (RS.BOF Or RS.EOF) Then
    Do While Not RS.EOF

    IF RS("Type") = "1" THEN
    Response.Write "<HR height='1' color='" & HeadCellColor & "' width='100%'>"
    Response.Write "<table valign='top' cellspacing='0' cellpadding='0' border='0'><td valign='top'>"
    Response.Write fonttitle & "<FONT COLOR='darkblue'>Svar fra <BR>" & RS("Bruger") & "<BR><FONT SIZE='0'>" & RS("Tid") & "</FONT></td><td valign='top' rowspan='2'>&nbsp;</td>"

    Tekst = replace(RS("Besked"),vbCrLf,"<br>")

    Response.Write "<td valign='top' bgcolor='white'>" & Tekst
    ELSEIF RS("Type") = "2" THEN

    Response.Write "<HR height='1' color='" & HeadCellColor & "' width='100%'>"
    Response.Write "<table valign='top' cellspacing='0' cellpadding='0' border='0'><td valign='top'>"
    Response.Write fonttitle & "<FONT COLOR='darkblue'>Kommentar fra <BR>" & RS("Bruger") & "<BR><FONT SIZE='0'>" & RS("Tid") & "</FONT></td><td valign='top' rowspan='2'>&nbsp;</td>"

    Tekst = replace(RS("Besked"),vbCrLf,"<br>")

    Response.Write "<td valign='top' bgcolor='white'>" & Tekst
    END IF

    Response.Write "</td></table>"

    RS.MoveNext
    Loop

    End If

    Response.Write "<HR height='1' color='" & HeadCellColor & "' width='100%'>"
    Response.Write font & "<CENTER><BR>Giv din mening til kende! Skriv selv et svar eller kommenter til de eksisterende!<BR><BR></CENTER>"
    Response.Write "<form action='forum.asp' method='post'>"
    Response.Write "<table cellspacing='0' cellpadding='0' border='0'>"
    Response.Write "<td valign='top'><input type='radio' name='radiomode' value='1' onClick='document.forms[1].Textarea.focus();'>Svar<BR><input type='radio' name='radiomode' CHECKED value='2' onClick='document.forms[1].Textarea.focus();'>Kommentar</td>"
    Response.Write "<td ROWSPAN='2'>&nbsp;</td><td><TEXTAREA cols='50' name='Textarea' rows='20'></TEXTAREA></TD></TR><TR><TD ROWSPAN='2'>&nbsp;</TD><TD><input type='Submit' name='Send' value='Send'>&nbsp;&nbsp;<input type='Reset'></TR></TD></TABLE>"
    Response.Write "<input type='hidden' name='FORUMID' value='" & SPMID & "'>"
    Response.Write "</FORM>"

    Response.Write "</td></tr></table>"
%>

Og til dem, der ikke vil sidde og lave database m.v., så ligger jeg scriptet, samt databasen til download på min Ekspert side! http://www.blaa-bog.dk/eksperten

God fornøjelse!!!!!!!!

Spørgsmål og kommentar er velkommende!

:)
Avatar billede engberg Juniormester
09. april 2000 - 16:34 #12
Det er jo lige et problem i det...

Tiderne er forkerte
Avatar billede phylox2 Nybegynder
09. april 2000 - 16:52 #13
Hvad er der forkert i dem ?
Avatar billede engberg Juniormester
09. april 2000 - 17:01 #14
2 problemer....

Hvodden starter jeg den der session?
Avatar billede engberg Juniormester
09. april 2000 - 17:02 #15
Da jeg prøvede det skrev den 10.41 AM....
Avatar billede phylox2 Nybegynder
09. april 2000 - 17:45 #16
Mht. tiden, har jeg ikke nogle problemer med det ?

Forsøgte du, at ligge det online på en udenlandsk server ??? Hvis ja, så skriv : session.LCID = 1030 i forum.asp, så skulle den være klaret

Mht. session, så kører jeg den, når en bruger logger sig ind på siden. Du kunne, for at se, om det virker, evt. lave en lille boks, som den starter op med, hvor brugeren skal skrive sit navn, hvorefter der bliver startet en session med det navn ....

Avatar billede phylox2 Nybegynder
11. april 2000 - 22:02 #17
Halloo engberg .... er det noget du kan bruge ?!?
Avatar billede engberg Juniormester
12. april 2000 - 08:20 #18
Ja, men jeg kan desværre ikke give dig alle pointene for det. Det er jo ikke et forum som ekspertens, med alle de ting der mangler. Men tak.
Avatar billede phylox2 Nybegynder
12. april 2000 - 09:48 #19
HVAD!!!!!!!!!!!

Havde du tænkt dig, at jeg ville lave en Eksperten v2.0 ??? Det er ikke DET, der er meningen med det ... meningen, som jeg skrev var, at jeg ikke ville lave en kopi, men lave et forum, hvor du selv kunne videreudvikle på ...

Jeg syntes du er lidt stræng!
Avatar billede roslev Nybegynder
12. april 2000 - 11:24 #20
fedterøv :-)
Avatar billede engberg Juniormester
12. april 2000 - 17:28 #21
phylox2>> Du fik point bare ikke alle sammen. Læs mit spørgsmål og vurder så om du selv syntes at din bid kode virkeligt dækker mit behov!!!!

roslev>> Godt skrevet af en der bare lyttede med på spørgsmålet :)
Hvis du mener at svaret er mere værd for dig kan du jo dele lidt point ud til phylox2!!