Avatar billede p_r Nybegynder
18. december 2001 - 16:13 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

xml dokument virker ikke....

Hej eksperter!

Har lige lavet et xml-dokument som jeg ikke kan få til at virke..kan ikke rigtig finde ud af om det er i kildedokumentet, DTD\'en eller stylesheetet den er gal, men når jeg vil have den vist i browseren kommer der kun den farve frem jeg har valgt -uden tekst, billeder eller noget..men eftersom farven kommer frem må den jo være knyttet sammen m stylesheetet..lægger kildidokumentet ind, da det nok fylder for meget at lægge det hele ind.
Håber der er nogen der kan hjælpe!

Pernille

<?xml version=\"1.0\"?>
<?xml-stylesheet href=\"style1.xsl\" type=\"text/xsl\"?>
<!DOCTYPE rejseannonce SYSTEM \"REJSEANNONCE.dtd\">
<rejsekatalog>
  <rejsekatalog dato=\"02/01-02\" forfatter=\"126929\">
    <rejsebureau>Spies</rejsebureau>
    <hotelnavn>Creta Maris</hotelnavn>
        <by> Limin, GR-70014 Hersonissos</by>
        <land>Graekenland</land>
        <tlf>30 897 022115</tlf>
        <fax>Fax 897 022130</fax>
        <E-mail>creta@maris.gr</E-mail>
        <billede filnavn=\"cretamaris1.jpg\"/>
      <billede filnavn=\"cretamaris2.jpg\"/>
        <hoteltype type=\"bungalows\"/>
    <beskrivelse>
        <afsnit>

Luksurioese omgivelser lidt uden for byen

Internationalt, foersteklasses hotel, renoveres loebende, af hoej standard beliggende direkte ved stranden. Beliggende udenfor bymaessig bebyggelse med lokaltrafik. Flot, frodig have og stort poolomraade med snackbar, solstole og parasoller. Indendoerspool, helsecenter med sauna, massage og solarium og motionsrum. Morgenmadsbuffet. Minimarked, butikker og frisoer. Bridgesalon, bordtennis, volleyballbane, minigolf, legeplads samt minibowling. 6 oplyste tennisbaner. Dagligt internationalt aktivitetsprogram for baade boern og voksne. Vaerelser enten i hovedbygningen, 4 etager med elevator, eller i Creta Maris Village, raekkehuse i 1-2 etager uden elevator. Paene vaerelser indrettede i kretensisk stil med bad/douche, haartoerrer, aircondition samt balkon/terrasse. Vaerelse mod havet mod tillaeg.

Vin og frugt paa vaerelset ved ankomst. Omklaedning til middagen forventes. Trapper paa hotelomraadet.
</afsnit>
    </beskrivelse>
    <afstand_til>
    <centrum>4km</centrum>
    <strand>0m</strand>
      <lufthavn>10km</lufthavn>
        <offentlig_transport>500m</offentlig_transport>
          <supermarked>500m</supermarked>
            </afstand_til>
            <faciliteter>
            <faciliteter restaurant=\"JA\"/>
            <faciliteter pool=\"JA\"/>
            <faciliteter boernepool=\"JA\"/>
            <faciliteter aircondition=\"JA\"/>
            <faciliteter elevator=\"JA\"/>
            <faciliteter koeleskab=\"JA\"/>
            <faciliteter TV_paa_vaerelse=\"JA\"/>
            <faciliteter bad_paa_vaerelse=\"JA\"/>
            <faciliteter telefon_paa_vaerelse=\"JA\"/>
            <faciliteter bar=\"JA\"/>
            <faciliteter koekken=\"NEJ\"/>
            </faciliteter>
    <priser>
    <priser_i_hoejsaeson>4998 pr. uge pr. person</priser_i_hoejsaeson>
    <priser_i_lavsaeson>3998 pr. uge pr. person</priser_i_lavsaeson>
    </priser>

    <link_til_rejsebureau>http://www.Spies.dk</link_til_rejsebureau>

</rejsekatalog>

Avatar billede getalife Nybegynder
18. december 2001 - 17:33 #1
Det er sikkert din XSL det er galt med.. XMLen fejler ikke noget.
Avatar billede p_r Nybegynder
18. december 2001 - 17:36 #2
kan du se om der er noget i vejen her?

<?xml version=\"1.0\" ?>
<xsl:stylesheet xmlns:xsl=\"http://www.w3.org/TR/WD-xsl\">
<xsl:template match=\"/\">
<html> <head> <style> body { background-color:
#e899d3} .rejsebureau { font-family: \"Zurich BlkExBT\"; font-size: 26;
text-align: center; text-decoration: underline; color: black; font-weight:
bold; margin-top: 5 cm;} .hotelnavn { font-family: \"Zurich BlkExBT\"; font-size: 20;
text-align: center; color: black; font-weight:
bold; margin-top: 7 cm;} .afsnit { text-align: left; } .afstand_til { text-align: left; } .faciliteter { text-align: left; } .priser { text-align: left; }  .link_til_rejsebureau  {
text-align: left; font-weight: bold; } </style>
<title>REJSEKATALOG</title>
</head>

<xsl:template match=\"rejsebureau\"> <p class=\"rejsebureau\">
<xsl:apply-templates/></p> </xsl:template>

<xsl:template match=\"hoteltype\">
<P STYLE=\"color:black; margin-top:1 cm; margin-bottom:1 cm; text-align:left\">
<xsl:value-of select=\"hotelnavn\"/>
<xsl:value-of select=\"by\"/>
<xsl:value-of select=\"land\"/>
<xsl:value-of select=\"tlf\"/>
<xsl:value-of select=\"fax\"/>
<xsl:value-of select=\"E-mail\"/>
</P>
</xsl:template>
<xsl:template match=\"billede\">
<div align=\"center\"> <xsl:element name=\"IMG\"> <xsl:attribute name=\"SRC\">
<xsl:value-of select=\"@FILNAVN\" /> </xsl:attribute>
<xsl:attribute
name=\"width\">300</xsl:attribute> </xsl:element> </div> </xsl:template>

<xsl:template match=\"beskrivelse\">
<xsl:apply-templates/>
</xsl:template>

<xsl:template match=\"afsnit\">
<p class=\"afsnit\">
<xsl:apply-templates/></p> </xsl:template>

<xsl:template match=\"afstand_til\">
<xsl:apply-templates/>
</xsl:template>

<xsl:template match=\"faciliteter\">
<xsl:apply-templates/>
</xsl:template>

<xsl:template match=\"priser\">

<P STYLE=\"color:black; margin-top:2 cm\">
<B>PRIS PR. UGE I HOEJSAESON:</B>
<xsl:value-of select=\"priser_i_hoejsaeson\"/> </P>

<P STYLE=\"color:black\">
<B>PRIS PR. UGE I LAVSAESON:</B>
<xsl:value-of select=\"priser_i_lavsaeson\"/> </P>

</xsl:template>

<xsl:template match=\"link_til_rejsebureau\">
<p style=\"text-align:left\"> <a> <xsl:attribute name=\"href\">
<xsl:value-of select=\".\"/> </xsl:attribute>
<b>LINK TIL REJSEBUREAU</b>
</a> </p> </xsl:template>
<xsl:template match=\"text()\">
<xsl:value-of/>
</xsl:template>
</xsl:stylesheet>

Avatar billede getalife Nybegynder
18. december 2001 - 17:50 #3
Det så godt nok ud..
Bortset fra at du har glemt at afslutte din første template <xsl:template match=\"/\">
En anden ting er at den ikke forstår:
<xsl:template match=\"text()\">
<xsl:value-of/>
</xsl:template>
Avatar billede p_r Nybegynder
18. december 2001 - 17:55 #4
hm...tak fordi du gad kigge på det..så må det o være DTD\'en der er noget galt med.
Avatar billede getalife Nybegynder
18. december 2001 - 17:57 #5
Nej, det er sikkert XSLen.
Den loader siden godt nok ind, den viser bare ikke det hele.
Jeg kunne forestille mig at det er dine templates der er problemet.
Jeg bruger ikke selv templates, så jeg kan ikke lige se hvor det går galt.
Avatar billede p_r Nybegynder
18. december 2001 - 18:00 #6
ok-prøver at se om jeg kan finde fejlen..
Avatar billede getalife Nybegynder
18. december 2001 - 18:11 #7
held og lykke :o)
Avatar billede p_r Nybegynder
18. december 2001 - 18:19 #8
tak skal du have
Avatar billede janegil Nybegynder
19. december 2001 - 14:10 #9
Hvilken browser? Du bruker visst en gammel ustandard XSL-DTD, som riktig nok er den IE5.5 vil ha. Men IE6,N6 og Mozilla vil ha http://www.w3.org/1999/XSL/Transform, tror jeg nok. FÅr din browser farver på http://heima.olivant.fo/~styrheim/xml/prisliste/prisliste.xml ? Hva sier browseren din til http://heima.olivant.fo/~styrheim/xml/ietest/ietest.xml ?

Det er masse ting som ikke virker i den gamle XSL-versjonen, uten at jeg ser at du har brukt noe som jeg vet ikke virker.
Avatar billede janegil Nybegynder
19. december 2001 - 14:16 #10
Har du skaffet deg verktøy som setter IE i stand til å vise hvilken HTML-kode som faktisk er resultatet av transformasjonen? Det er ofte lettere å se hva som er galt ut fra rå HTML, enn fra WYSIWYG.

http://msdn.microsoft.com/code/sample.asp?url=/msdn-files/027/000/543/msdncompositedoc.xml
Avatar billede janegil Nybegynder
19. december 2001 - 14:25 #11
XSL mangler også slutt-tag for XML-elementet.

Hvis du prøver å åpne XSL-fila med IE6, oppdager den sånt:

The XML page cannot be displayed
Cannot view XML input using XSL style sheet. Please correct the error and then click the Refresh button, or try again later.

--------------------------------------------------------------------------------

End tag \'xsl:stylesheet\' does not match the start tag \'html\'. Error processing resource \'file:///F:/TEMP/xsl.xsl\'. Line 73, Position 3

</xsl:stylesheet>
--^
Avatar billede janegil Nybegynder
19. december 2001 - 14:34 #12
text-align: left; font-weight: bold; } </style>

<title>REJSEKATALOG</title>
</head>
<body><xsl:apply-templates/></body>
</html>
</xsl:template>

<xsl:template match=\"rejsebureau\"> <p class=\"rejsebureau\">
...
Avatar billede janegil Nybegynder
19. december 2001 - 14:39 #13
Tekstnoder kommer automatisk ut av transformasjonen pga innebygde regler.

http://www.w3.org/TR/xslt#built-in-rule

Så vanligvis vil du bare matche text() hvis du IKKE vil ha teksten med i resultatet.
Avatar billede doktoren Nybegynder
24. december 2001 - 12:37 #14
Prøv at sende DTD og evt opgavetext så kigger jeg på det..har lige fået juleferie og har ikke andet at lave...
God Jul P_R

Min email adresse er andd00@samnet.sdu.dk
Avatar billede p_r Nybegynder
24. december 2001 - 12:38 #15
Ok Doc...jeg sender det senere...Håber du kan hjælpe...Jeg skal først aflevere projektet 2.januar så der er lidt tid endnu
God Jul
Avatar billede doktoren Nybegynder
20. januar 2002 - 21:53 #16
har fundet ud af hvad der er galt nu!Tjek din e-mail...du har vist bare byttet om på 2 ord
Avatar billede p_r Nybegynder
20. januar 2002 - 21:55 #17
tak for hjælpen!