Avatar billede 35oz Nybegynder
18. december 2001 - 14:55 Der er 6 kommentarer og
3 løsninger

Ny brænder?

Hej

Hvordan installere man en brænder? Er det bare at sætte brænderen ind i kabinettet og give brænderen strøm fra PSU\'en, eller det mere indvilket ind det?
Avatar billede maxwell Nybegynder
18. december 2001 - 14:56 #1
nope... det skulle gerne være så nemt
Avatar billede oktober Nybegynder
18. december 2001 - 15:05 #2
selfølgelig skal der strøm fra strømforsyningen  det skal desuden sættes et ide eller (scsi) stik i selve brænderen herud over skal der som regl et kabel fra brænderen ned til lyd kortet og der efter er det bare at starte computeren hvor efter du som regl skal ind læse nogle driver til drevet her efter skulle det bare køre.
Avatar billede heintzelmann Nybegynder
18. december 2001 - 16:47 #3
Der er en lille smule mere i det en som de andre to før mig skriver. Du skal eventuelt også rette på brænderens jumper. Brænderen kan enten være slave eller master. Jeg har selv min brænder til at være Master og så mit CD-Rom drev som slave. Men udover det er det bare at sætte strømstikket i og IDE kablet, eventuelt et audiokabel til dit lydkort hvis du vil afspille audiocder fra drevet. Men det er nemt. Jeg har iøvrigt aldrig skulle installere drivere til mine CD-brændere. Kun eventuelt brændersoftware.

Have A Nice Day : )
Avatar billede summer Mester
18. december 2001 - 17:07 #4
Hvis det er en ny brænder, er der vel brugsanvisning med?
Det er nu ikke bare at smide brænderen ind i kabinettet. Nu ved jeg jo ikke hvilke brænder det
drejer sig om og hvilke connection muligheder du har på bundkortet. Råd set ud fra min egen pc:
Du har 2 IDE kabler - et primary, hvor din HDD sidder som master og et secondary, hvor du har cd-rom-drev, muligvis som master.
For det bedste resultat, vil jeg anbefale, at du bevarer HDD som den er og evt. sætter dit cd-rom på det samme IDE kabel som slave. På dit Secondary
IDE kabel sætter du din brænder som master.
Er du fortrolig med \"master\" og \"slave\"? Inden du sætter strømkabler og IDE kabler på, skal du tjekke på drevene om jumperne sidder rigtigt.
Jumperne er de små plastic dimser bag på drevene.
Set bag fra, skal jumperen sidde længst til højre, hvis drevet skal køre som master og i midten hvis det er som slave.
I mange pc\'er er der kun een lydtilslutningsmulighed. Hvis det er det i din, sidder dit cd-romdrev sikkert der i. Hvis dette er tilfældet, må du vælge hvilket drev du vil bruge lydkablet fra.
Avatar billede summer Mester
18. december 2001 - 17:09 #5
heintzelmann, jeg så ikke dit svar før jeg skrev mit.
Avatar billede heintzelmann Nybegynder
18. december 2001 - 17:36 #6
Det går nok....så er han/hun da helt sikker på hvordan sådan en rister skal implementeres i kassen.
Avatar billede summer Mester
18. december 2001 - 19:36 #7
takker for point, selv om jeg synes heintzelmann kom først. Fik du \"skidtet\" til at virke?
Avatar billede 35oz Nybegynder
18. december 2001 - 21:38 #8
summer : Jeg har ikke købt den endu...
Avatar billede summer Mester
18. december 2001 - 22:06 #9
Åh.....