Avatar billede gfx Nybegynder
18. december 2001 - 13:56 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Chat..???

Hejsa...

Jeg har lavet en almindelig chat, hvor folk kan chatte med hinanden...Funker helt fint...

Men jeg vil gerne lave sådan at folk kan chatte privat med hinanden...Ligesom på ofir.dk...

Jeg har prøvet mig frem, flere gange men kan simpelthen ikke komme frem til et resultat som jeg er tilfrids med....

Derfor...Vil jeg gerne høre om nogen af jer eksperter vidste hvordan man gjorder, og ville forklare mig det i nogle korte sætninger...Jeg bruger Mysql...

Mvh gfx
Avatar billede delphimann Nybegynder
18. december 2001 - 14:14 #1
Jo... du laver et feldt du kalder \'til\' og når man så sender privat kan til få den værdi som ham beskeden er til... og lav en du kalder fra.. og sig at når man f.eks sender til alle er til = 0 og alle kan se beskeder where til = 0... hvis du forstår altså
Avatar billede barefoot Nybegynder
18. december 2001 - 14:21 #2
Altså som delphimann prøve at sige:

Når du indsætter beskeder skriver du(vi antager at det en er privat besked):

\"INSERT INTO chat_tabel (afsender, besked, til)VALUES (\'$brugernavnet\', \'$beskeden\', \'$modtager\')\"

Er det en offentlig besked skriver du:
\"INSERT INTO chat_tabel (afsender, besked, til)VALUES (\'$brugernavnet\', \'$beskeden\', \'PUBLIC\')\"

Når du henter beskeder skriver du \"SELECT * FROM chat_tabel WHERE til = \'PUBLIC\' OR til = \'brugerena_brugernavn\'\"
Så henter du kun oplysninger der er beregnet til brugeren...

når du udskriver kunne du skrive:

$out = mysql_detch_array(mysql_query(\'ovenstående_query\'));
if($out[til]==\'PUBLIC\'){
  echo \'Offentlig besked: \'.$out[\'besked\'];
}
elseif($out[til]!=\'PUBLIC\'){
  echo \'Privat besked: \'.$out[\'besked\'];
}
Avatar billede gfx Nybegynder
18. december 2001 - 14:59 #3
Jeg prøve lige.....!!!
Avatar billede gfx Nybegynder
18. december 2001 - 15:36 #4
SuPeR det funker nu.....!!

Jeg gik frem via \"delfinmandens\" forklaring... Selv om den var en smulle sværd at fatte...Kunne jeg godt forestå hvad han mente..
Mange tak for hjælpen....