Avatar billede duffe1 Nybegynder
17. december 2001 - 01:40 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

SQL driver problemer

Jeg har lavet en klasse i java til at få forbindelse med min sql-server. Når jeg kører den fra et javaprogram virker den fint, men når jeg kører den fra en jsp-side, får jeg en classNotFoundException. Det er ved linien:

Class.forName(\"com.microsoft.jdbc.sqlserver.SQLServerDriver\");

Jeg havde samme problem med java-programmet, men jeg læste i en anden tråd, at jeg skulle skrive nogle set classpath kommandoer i en dos-prompt. Sætningerne er:

SET CLASSPATH=%CLASSPATH%;C:\\Program Files\\Microsoft SQL Server 2000 JDBC\\lib\\mssqlserver.jar
SET CLASSPATH=%CLASSPATH%;C:\\Program Files\\Microsoft SQL Server 2000 JDBC\\lib\\msbase.jar
SET CLASSPATH=%CLASSPATH%;C:\\Program Files\\Microsoft SQL Server 2000 JDBC\\lib\\msutil.jar
SET CLASSPATH=.;%CLASSPATH%

Det virkede for javaprogrammet, men det virker ikke for jsp-siden. Er der et bestemt sted, jeg skal skrive disse kommandoer ?

Hvis det hjælper noget, så bruger jeg BEA WebLogic server 6.1
Avatar billede duffe1 Nybegynder
17. december 2001 - 02:59 #1
jeg skal bruge et svar inden mandag d. 17/12 kl 10.00. (jeg skal aflevere det kl. 12.00 :-( )

Hvis jeg ikke får svar inden, trækker jeg det tilbage.
Avatar billede pingeling1000 Nybegynder
17. december 2001 - 03:02 #2
Det er muligt at det vil virke hvis du prøver at genstarte din server efter du har sat din CLASSPATH.

Ellers prøv at se om du ikke kan finde lidt hjælp her:
http://www.weblogic.com/docs/admindocs/classpath.html
Avatar billede duffe1 Nybegynder
17. december 2001 - 04:02 #3
Jeg har prøvet at genstarte flere gange, men det hjælper ikke.

Jeg har ikke tid til at læse det hele igennem. Nu når jeg udlover så mange point, havde jeg nu også regnet med et pakket og klart svar :-)
Avatar billede disky Nybegynder
17. december 2001 - 08:39 #4
det er sikkert en config fil til weblogic, i den skal du specificerer hvor de .jar filer er.

Ellers kan du udpakke dem og ligge dem i \'WEB-INF/classes/\'

Så virker det også.
Avatar billede duffe1 Nybegynder
17. december 2001 - 08:51 #5
det hjælper ikke at pakke filerne ud i \'WEB-INF/classes/\'
Avatar billede disky Nybegynder
17. december 2001 - 08:53 #6
hvis det ikke virker er din weblogic sat fuldstændigt forkert op.

Så er der heller ikke nogen af dine beans der virker eller lignende.

Hvor gemmer du beans ?

Hvis de virker, skal du udpakke de jar filer samme sted.

Det er ikke den pæne måde at gøre det på. Men det virker.
Avatar billede duffe1 Nybegynder
17. december 2001 - 08:57 #7
jeg bruger to klasser i \'WEB-INF/classes/\', og de virker fint i jsp-siderne.

i mine jsp-filer skrev jeg det der med <%..import page...%>

skal jeg skrive noget lignende i javaklassen ?
Avatar billede disky Nybegynder
17. december 2001 - 09:01 #8
og du har udpakket dine jar filer samme sted ?

I dine klasser skal du enten skrive

import x.x.x.x,

Eller specificere hele package stien

med x.x.x.x.getName(); //f.eks.
Avatar billede duffe1 Nybegynder
17. december 2001 - 09:07 #9
jeg skrev:
import mssqlserver.*;

og fik fejlmeddelelsen fra compileren:
package mssqlserver does not exist
Avatar billede duffe1 Nybegynder
17. december 2001 - 09:08 #10
og ja, jeg udpakkede jar-filerne det samme sted
Avatar billede disky Nybegynder
17. december 2001 - 09:11 #11
du skriver dette i din kode \'Class.forName(\"SQLServerDriver\");\'

Så skal du skriv
import com.microsoft.jdbc.sqlserver.*;

Istedet.
Avatar billede duffe1 Nybegynder
17. december 2001 - 09:19 #12
Nu virker det. Jeg havde bare kommet til at udpakke jar-filerne, så de lå i et bibliotek af filens navn. Så f.eks. msutil.jar blev udpakket til:

\'WEB-INF/classes/msutil/com/....\'

det skulle være:

\'WEB-INF/classes/com/....\'
Avatar billede disky Nybegynder
17. december 2001 - 09:20 #13
yeps :)
Avatar billede disky Nybegynder
17. december 2001 - 09:21 #14
Det skal dog lige siges normalt ville man foretrække at de lå i .jar filer.

Men så du kan komme videre er denne metode også fin.
Avatar billede duffe1 Nybegynder
17. december 2001 - 09:24 #15
Det eneste jeg skal bruge det til er at se, om min egen kode virker. Så er jeg ligeglade med hvordan jeg kommer til det :-)
Avatar billede disky Nybegynder
17. december 2001 - 09:26 #16
hehe, ja så er det jo fint.

Jeg takker for point
Avatar billede duffe1 Nybegynder
17. december 2001 - 09:30 #17
Selvtak, jeg skal aflevere projektet om 2½ time
Avatar billede disky Nybegynder
17. december 2001 - 09:32 #18
held og lykke med det :)