Avatar billede nhasty Nybegynder
16. december 2001 - 21:04 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Random image

Et random image, hver gang man går ind på siden (eller trykker opdater)...
Eks. 3 forskellige billeder der skiftes imellem tilfældigt ved besøg på siden.
Avatar billede lingoman Nybegynder
16. december 2001 - 21:22 #1
Er de 3 billeder i dit library eller er de eksterne .swf filer der skal loades ind?
Avatar billede nhasty Nybegynder
16. december 2001 - 21:27 #2
Hej igen lingoman.. godt man har dig til at hjælpe sig ;)
Mener du mit library i Flash? Det er ikke swf filer, men bare nogle jpg\'ere jeg har liggende.
Avatar billede nhasty Nybegynder
16. december 2001 - 21:32 #3
... kan vel bare smide dem ind i mit library, det er skulle vel sagtens kunne lade sig gøre.
Avatar billede lingoman Nybegynder
16. december 2001 - 21:33 #4
Lav de billeder som *.swf filer og læg dem i den samme mappe som din hovedfilm

I din hovedfilm opretter du et movieClip dimensioneret så de passer til billederne og placerer den på stage.

På dette movieClip sættes en action på som automatisk vælger en tilfældig *swf fra en liste

onClipEvent(load) {
billeder = [\"billed_1.swf\",\"billed_2.swf\",\"billed_3.swf\"];
randomIndex = random(billeder.length);
randomBillede = billeder[randomIndex];
loadMovie(randomBillede,\"\");
}

mvh geo
Avatar billede lingoman Nybegynder
16. december 2001 - 21:35 #5
Dette er den bedste metode da du slipper for at loade 3 billeder ind når du alligevel kun skal vise et. :)
Avatar billede nhasty Nybegynder
16. december 2001 - 21:53 #6
Hmm.. Jeg er nok lidt en n00b til Flash (højst sandsynligt) for jeg kan ikke få det til at funke :(

loadMovie(randomBillede,\"\");    <--- skal der ikke være noget mellem \"\" ?

Har du ikke ICQ? Det er lidt nemmere at konferere over ;)

Avatar billede lingoman Nybegynder
16. december 2001 - 21:58 #7
Det er mere i ekspertens ånd at klare tingene her på et åbent forum. Jeg laver det gerne til dig hvis du sender din hovedfilm og de 3 eksterne jpg billeder gemt som *.swf. Husk at zippe eller SITte mappen og  nævn dit brugernavn samt ref http://www.eksperten.dk/spm/147425
email geo@lingoman.dk
Avatar billede nhasty Nybegynder
16. december 2001 - 22:05 #8
Det gør jeg så ;)
Tror du, du kan have den færdig i aften? Det haster nemlig lidt med at få siden lavet...
På forhånd tak :D

  - nhasty
Avatar billede lingoman Nybegynder
16. december 2001 - 22:09 #9
Ja, det kan jeg godt lave nu. sørg bare for at du er online indtil jeg melder tilbage at filerne er i orden
Avatar billede nhasty Nybegynder
16. december 2001 - 22:10 #10
Fornemt :)
Jeg sender lige billederne med som .jpg - i tilfælde af, jeg ikke har fattet det med at lave dem til .swf ordentligt.
Avatar billede nhasty Nybegynder
16. december 2001 - 22:13 #11
Den er sendt nu...
Avatar billede lingoman Nybegynder
16. december 2001 - 22:33 #12
Dine filer er i orden. sender til filerne indenfor et kvarter
Avatar billede nhasty Nybegynder
16. december 2001 - 22:40 #13
Yearh!
Jeg venter spændt =)
Avatar billede lingoman Nybegynder
16. december 2001 - 22:53 #14
You\'ve got mail...
Jeg har indsat en stop() action og random funktionen i layer \"actionLayer\". Billedet bliver loaded ind i
\"picMC\"

frame actionen er
stop();

billeder = [\"billed_1.swf\", \"billed_2.swf\", \"billed_3.swf\"];
randomIndex = random(billeder.length);
randomBillede = billeder[randomIndex];
loadMovie (randomBillede, \"_root.picMC\");

Det hvide omkring din cirkel var sikkert ikke hensigten. Det kan fjernes ved at bruge PNG med transparence
i stedet for jpg formatet.
Håber at det kan bruges.
mvh geo
lingoman
Avatar billede nhasty Nybegynder
16. december 2001 - 23:05 #15
Ahh! Det ser sgu fint ud! :)

Jeg tænkte at det hvide omkring billederne kunne være ligegyldigt, billedet skal alligevel vises over den hvide baggrund.
Hvis jeg vil have flere billeder, så kan jeg bare lave nogle flere som .swf og skrive dem ind i actions for picMC, ikke?

Mange tak for hjælpen! Nu kan jeg endelig komme videre med den hjemmeside =)
Avatar billede lingoman Nybegynder
16. december 2001 - 23:12 #16
Ja du skal bare tilføje de andre navne til listen
billeder = [\"billed_1.swf\", \"billed_2.swf\", \"billed_3.swf\"];

das ist alles :o)
Avatar billede nhasty Nybegynder
16. december 2001 - 23:15 #17
Godt nok.. :)
Endnu en gang tak.
Avatar billede nhasty Nybegynder
16. december 2001 - 23:36 #18
Uh? Kan man ikke gøre billederne mindre, så de passer ind i de \'frames\' jeg har lavet?
Avatar billede lingoman Nybegynder
17. december 2001 - 07:44 #19
mail fra nhasty >>

Hej og undskyld jeg forstyrrer dig igen, men nu har jeg i snart en time siddet
og prøvet at ændre størrelsen på de der billeder til siden med random img, og
der virker helt umuligt. Kan det passe at man ikke kan ændre størrelsen efter
at movieclippet er lavet?

    - nhasty fra eksperten.dk  >>

Hej igen,

Man kan frit ændre et movieClips størrelse og placering

Find ud af hvor du vil have movieClippets centrum i forhold til stage. (x,y) = (0,0) svarer til øverste ventre
hjørne, og du kan bare bevæge din cursor hen der hvor du vil have billedets centrum. lad os sige at du finder
ud af at centrum af billedet skal ligge på x = 200, y = 300.

Du skal ligeledes finde ud af hvor bred og høj movieClippet skal være

Lad os igen antage at den skal være 240 i højde og bredde

Hæft denne action på din MC

onClipEvent(data) {

_x = 200;  // vandret position af billedets centrum
_y = 300;  // lodret position af billedets centrum

_width = 240; //bredde
_height = 240;  //højde
}

Så vil dine billeder som loades ind i dette movieClip tilpasse sig efter disse instrukser.

mvh geo

PS. Af hensyn til filstørrelsen er det en god idé at lave dine eksterne *.swf med billederne i den helt rigtige størrelse fra starten i stedet for at loade et stort billede of derefter skalere dem ned inde i Flash.

Dine jpg billeder er nu 320x320. Hvis du kun skal bruge dem i 240x240 kan vi reducere ventetiden til
(240 x 240) / (320 x 320) = (3x3)/(4x4) = 9/16  Dette er næsten en halvering af ventetiden hver gang et billede skal loade.
Avatar billede nhasty Nybegynder
17. december 2001 - 23:30 #20
Yee.. fik din mail.. :)
Forresten.. kan det passe at jeg så et topic hvor dig og nogle andre ville lave en side med tuts til Flash?
Avatar billede lingoman Nybegynder
17. december 2001 - 23:41 #21
Det stemmer! Vi er en snes brugere her fra eksperten der synes at vi trænger til et dansk tutorial site. Du finder det her  [Vi overvejer at lave tutorials!!] http://www.eksperten.dk/spm/136499
Avatar billede nhasty Nybegynder
18. december 2001 - 08:34 #22
Det lyder som en ret fed ide ;)
Avatar billede lingoman Nybegynder
18. december 2001 - 09:11 #23
Jeg er ved at udarbejde en FAQ liste ud fra de seneste 1000 spørgsmål, og vi opfordrer alle til at komme med deres ønsker for tutorials emner her http://www.eksperten.dk/spm/136499