Avatar billede aspnewbie Nybegynder
05. juni 1999 - 17:39 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Raster i scannet billede

Hvordan kan man undgå at se rasterdrejningerne når man scannet et billede.

Er der en PhotoShop manøvre??

Min scanner har ikke været så dyr...er det fordi det er en dårlig scanner???
Avatar billede cybles Nybegynder
05. juni 1999 - 17:43 #1
Du kan benytte magic til at fjerne det.
Avatar billede Dan Nim Seniormester
05. juni 1999 - 17:43 #2
øø, hvad menre du med "rasterdrejningerne" ???
Avatar billede cybles Nybegynder
05. juni 1999 - 17:44 #3
Kigger du i din redskabs linje vil du se ar anden øverste redskab er en pen med noget flimmer foran.
Avatar billede bbe1379 Nybegynder
05. juni 1999 - 18:10 #4
Når du scanner billedet skal du sætte Descreen alt efter hvad det er du scanner (newspaper, magazine o.s.v - der svarer til antallet af linier det oprindelige er trykt i). Hvis du har mulighed for det skal du også sætte sharpness til 0.

Du skal selvfølgelig scanne i så høj opløsning som muligt.

Det er ikke nogen god i det at prøve at "rette" i billedet efter det er scannet. Det bliver sjældent troværdigt, medmindre du er ekspert.

Prøv det første og se om det virker. Hvis billedet du scanner er ekstremt dårligt er der jo ikke noget at gøre
Avatar billede aspnewbie Nybegynder
05. juni 1999 - 18:17 #5
cybles > Hvad er magic...et Plug-In???

bbe1379>...det lyder teknisk...jeg ved ikke om min scanner har de indstillinger....jeg prøver!!!
Avatar billede cybles Nybegynder
05. juni 1999 - 18:22 #6
Hej aspnewbie

Det er et standard redskab som ligger i PhotoShop. Det hedder Magic Wand Tool, og du finder det som sagt imellem dine redskaber, jeg bruger det selv til at fjerne rester med når jeg har scannet billeder.
Avatar billede aspnewbie Nybegynder
05. juni 1999 - 18:29 #7
cybles >...du misforstår mig lidt.

Jeg stavede ikke forkert da jeg skrev raster. Det er noget i trykket, der blander farverne...(what do I know)...men det kan ses når man scanner.

Men bbe1379 , dit svar gav et udmærket resultat...takker - svar, så får du point
Avatar billede cybles Nybegynder
05. juni 1999 - 18:30 #8
ok
Avatar billede bbe1379 Nybegynder
05. juni 1999 - 18:37 #9
Jammen jeg takker....igen
Avatar billede cyberesben Nybegynder
05. juni 1999 - 19:25 #10
cybles>> hvad arbejder du med oppe i det grønne land?
Avatar billede lln Nybegynder
07. juni 1999 - 13:32 #11
hej aspnewbie
Prøv at gå i filter, Blur, Gaussian blur.
Hvis det er moiré du mener.
Avatar billede tox Nybegynder
07. juni 1999 - 22:48 #12
Det der sker er at man tilføjer raster til et billede der i forvejen er rastreret. Når man rastrerer et billede opløser man det i punkter (raster). Disse punkter ligger i en bestemt vinkel, hvilket medfører at når man scanner billedet igen tilfører man endnu et sæt punkter. Disse punkter kommer så til at ligge i en anden vinkel end de oprindelige, hvilket medfører moiré. Der er ikke så meget at gøre rent elektronisk. Man kan selvfølgelig prøve med descreening, men det er altså ikke meget andet end at sløre billedet. Hvis man skal opnå det bedste resultat skal man dreje originalen indtil man opnår et tilfredsstillende niveau. Håber ikke det her lyder for teknisk - det blev godt nok en lang kommentar...VH Tox