Avatar billede vandhunden Nybegynder
15. december 2001 - 15:08 Der er 7 kommentarer

Udskriv kun een frame

Jeghar en side som er opdelt i to frames. Når brugere printer ud skal kun den ene frame udskrives. Jeg vil gerne kunne gøre en af to ting:

1. Enten at når brugeren trykker på browserens udskriv knap, så printer den den ene frame ud.

2. Eller der placeres en speciel udskrivknap på selve den frame der skal skrives ud.

Jeg vil helst bruge nr. 1, men hvordan gør man det?
Avatar billede prodic Mester
15. december 2001 - 15:10 #1
parent.frameB.print()

Virker dog ikke i alle browsere - men skulle virke.
Avatar billede prodic Mester
15. december 2001 - 15:12 #2
<FORM>
<INPUT TYPE=\"button\" onClick=\"if (window.print) { top.otherframe.focus(); top.otherframe.print()}\">
</FORM>

Virker kun i IE5/NS4+

Men mon ikke \"hajerne\" kommer med en bedre løsning :-)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
15. december 2001 - 16:44 #3
Det burde så vidt jeg ved i version 4 browsere og fremaf. Dog bør du i IE 4.0 først sætte fokus på den pågældende frame:

parent.RammeNavn.focus();
parent.RammeNavn.print();

Du kan også vælge at specificere framen sådan her: frames[\'printDenHerRamme\'].print(); eller med parent.frames[0].print();

Husk at Netscape 4.x ikke er glad for _ (underscore) i navne, så kald IKKE dine frames name=\"min_ramme\" men sammentræk det til \"minRamme\"/\"minramme\"

/Nikolaj
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
15. december 2001 - 16:48 #4
ang: parent.frames[0].print();

Så er 0 den første frame og 1 den næste osv.

Hvis du har nested framesets, så bruger du:

parent.frame1.frame2.fram3.print()

Til sidst så kan du ikke styre browseren print knap. Her skal rammen være i fokus før du får det rigtige smidt ud.

/Nikolaj
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
15. december 2001 - 16:52 #5
Nåja jeg fandt lige den her, der skulle funke i IE 3, hvis nogen ellers kan huske hvor dan ser ud :))

<script language=\"VBScript\">
    document.write  \"<OBJECT ID=\"\"WB\"\" WIDTH=0 HEIGHT=0 CLASSID=\"\"CLSID:8856F961-340A-11D0-A96B-00C04FD705A2\"\"> </OBJECT>\"
    call WB.ExecWB(6,1)
    </script>
Avatar billede vandhunden Nybegynder
16. december 2001 - 11:26 #6
Kan man ikke alligevel styre browserens printknap ved at bringe en bestemt frame i fokus med onLoad?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
16. december 2001 - 11:47 #7
Du kan sætte rammens fokus med:

<body onload=\"parentRammeNavn.focus()\">

Så burde den printe pågældende frame.