Avatar billede duffe1 Nybegynder
15. december 2001 - 04:09 Der er 7 kommentarer og
4 løsninger

Brug af Klasser i jsp

Jeg har lavet nogle klasser i java, som jeg skal bruge i et jsp-script. Hvordan gør jeg det ?
Avatar billede logical Nybegynder
15. december 2001 - 09:50 #1
Lægger dem i folderen WEB-INF/classes på din server, så er de tilgængelige.
Avatar billede duffe1 Nybegynder
15. december 2001 - 15:42 #2
Og hvad så ? Hvordan bruger jeg dem ?

Jeg har prøvet med:

Person p = new Person();

Den siger bare \"class not found\"
Avatar billede duffe1 Nybegynder
15. december 2001 - 16:52 #3
Er der virkelig ikke nogen, der kan hjæpe ?
Avatar billede logical Nybegynder
16. december 2001 - 08:47 #4
Hvilken form for server kører du med?

For ved følgende kode
<%
Person p = new Person();
%>

og Person.class i WEB-INF/classes folderen burde kunne gøre det.
Avatar billede disky Nybegynder
16. december 2001 - 12:39 #5
logical har helt ret, sådanne der skulle det virke.

Men det kræver at \'WEB-INF/classes\' ligger i roden af din java servers rod.
Avatar billede hgsdc Nybegynder
16. december 2001 - 14:54 #6
Det er måske et trivielt svar..men har du prøvet at genstarte din servlet engine..Jeg har nogen gange oplevet at selv om man kører med \"dynamic reload\", så virker det ikke altid.
Prøv ovenstående råd fra logical og disky...det skal virke..Hvilken servlet engine var det du kørte med??
Avatar billede duffe1 Nybegynder
17. december 2001 - 00:54 #7
Jeg fandt selv svaret. Jeg søgte lidt rundt på andre spørgsmål og svar og fandt ud af, at jeg manglede at importere klasserne.

Nå, men jeg har fået et andet problem. Jeg har lavet en klasse i java til at få forbindelse med min sql-server. Når jeg kører den fra et javaprogram virker den fint, men når jeg kører den fra en jsp-side, får jeg en classNotFoundException. Det er ved linien:

Class.forName(\"com.microsoft.jdbc.sqlserver.SQLServerDriver\");

Jeg havde samme problem med java-programmet, men jeg læste i en anden tråd, at jeg skulle skrive nogle set classpath kommandoer i en dos-prompt. Sætningerne er:

SET CLASSPATH=%CLASSPATH%;C:\\Program Files\\Microsoft SQL Server 2000 JDBC\\lib\\mssqlserver.jar
SET CLASSPATH=%CLASSPATH%;C:\\Program Files\\Microsoft SQL Server 2000 JDBC\\lib\\msbase.jar
SET CLASSPATH=%CLASSPATH%;C:\\Program Files\\Microsoft SQL Server 2000 JDBC\\lib\\msutil.jar
SET CLASSPATH=.;%CLASSPATH%

Det virkede for javaprogrammet, men det virker ikke for jsp-siden. Er der et bestemt sted, jeg skal skrive disse kommandoer ?

Hvis det hjælper noget, så bruger jeg BEA WebLogic server 6.1
Avatar billede duffe1 Nybegynder
17. december 2001 - 00:58 #8
Bare rolig, I får også point for de første svar. Jeg har lige sat pointene op til 300, så jeg har nogle flere at fordele :-)
Avatar billede duffe1 Nybegynder
17. december 2001 - 01:36 #9
Hmm, det er vist en bedre ide at oprette et nyt spørgsmål... Det vil jeg gøre.
Avatar billede duffe1 Nybegynder
17. december 2001 - 01:38 #10
jeg fordeler lige pointene (jeg tager jo selvfølgelig de fleste tilbage selv)
Avatar billede duffe1 Nybegynder
17. december 2001 - 02:10 #11
Det nye spørgsmål er på http://www.eksperten.dk/spm/147498