Avatar billede plets.dk Nybegynder
13. december 2001 - 18:25 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

PIC 16C55

Nogle der kan hjælpe mig med en controller til min PIC kres, den skal kunne programer PICen og så skal den have clocken.
Jeg skal faktisk kun bruge et digram og et program til den.

ps, den skal køre over com porten.
Avatar billede microtec Nybegynder
13. december 2001 - 19:55 #1
Du skal have en brænder for at kunne programmere den.
Bemærk lige at en PIC16C55 kan IKKE brændes i de små simple/billige brændere, der findes et utal af på nettet.

Et godt bud på en brænder er Microchip´s egen PIC-Start 16B (koster ca. 1000 Kr.).

Hvad er årsagen til at du har valgt en PIC16C55?
Hvis det er muligt, vil det være lettere og billigere at benytte f.eks. en PIC16F84, da den kan programmeres med en billig brænder (det kan de fleste F-typer fordi det er med Flash).
Kik f.eks. på denne brænder fra Brinck http://www.brinck.dk/br875.htm
Avatar billede microtec Nybegynder
13. december 2001 - 19:56 #2
... hvis det bare er en enkelt kreds du skal have programmeret, vil jeg godt gøre det for dig. Jeg har hele udviklingssætte fra Microchip.
Avatar billede plets.dk Nybegynder
13. december 2001 - 19:59 #3
microtec: det er pga at jeg har fået 30 af dem..
Hvad hvis at jeg får fat i en anden PIC kreds hvad for en skal jeg så have``???
Avatar billede microtec Nybegynder
13. december 2001 - 19:59 #4
hm, Brinck påstår at deres BR875 kan programmere 16C5X og dermed 16C55.
Det vil jeg nu mene er noget usikkert, da der er tale om en af de simple brændere hvor programmeringsspændingen hentes direkte fra COM-porten.
Avatar billede plets.dk Nybegynder
13. december 2001 - 20:01 #5
microtec: jeg har hørt at man kan bruge en RS232 til at programer den med, kender du noget til det?
Avatar billede microtec Nybegynder
13. december 2001 - 20:02 #6
plets.dk >> Hvis du ikke har source-koden til programmet, men kun en HEX-fil, kan du ikke skifte til en anden processor.

Har du source-koden, ville jeg vælge en PIC16F84, hvis den kan bruges i din konstruktion.

Vi kan nok også godt finde ud af at jeg brænder 30 PICer, hvis det er samme program der skal i dem. Det er lidt fjollet at du skal købe en brænder, hvis du ikke skal bruge den løbende bag efter.
Jeg kan let lokket med en flaske rødvin :o)
Avatar billede microtec Nybegynder
13. december 2001 - 20:05 #7
plets.dk >> Ja, det er sådan en RS232 brænder jeg gav link til hos Brinck http://www.brinck.dk/br875.htm

Jeg ved bare at der har været mange problemer med at brænde C-typerne i de primitive RS232 brændere.
Mange gange kan de ikke programmeres, eller \"taber\" programmet efter få dage fordi de ikke er brændt ordentlig.
Den brænder jeg har er en orginal Microchip-brænder.
Avatar billede plets.dk Nybegynder
13. december 2001 - 20:05 #8
microtec: hehe jeg skal lave en robot, jeg kan sikkert godt bruge en PIC16F84.
så jeg sakl kun bruge en af de mange PIC jeg har...
Avatar billede microtec Nybegynder
13. december 2001 - 20:09 #9
Du kan fint bruge PIC16F84. De koster heller ikke mange kroner.
Til sådan et projekt skal du naturligvis have din egen brænder. Den fra Brinck er et bud.

Du kan også bygge en selv efter dette diagram http://blichfeldt.dk/simple/scardprg.htm
Avatar billede microtec Nybegynder
13. december 2001 - 20:10 #10
...den bruger samme software som den fra Brinck ;o)
Avatar billede plets.dk Nybegynder
13. december 2001 - 20:12 #11
Takker..
Avatar billede microtec Nybegynder
13. december 2001 - 20:13 #12
Kik også på http://home3.inet.tele.dk/frda/picasm/prog.html

Der er link til diverse diagrammer til brændere og tilhørende programmer.
Avatar billede plets.dk Nybegynder
13. december 2001 - 20:19 #13
microtec: skulle resten så ikke være lige til?
Avatar billede microtec Nybegynder
13. december 2001 - 20:45 #14
Ja, hvis du kan programmerer assembler *s*
Nu har du værktøjet i orden, eller i hvertfald link til hvor du får det (gratis).

Held og lykke mid tid projekt. Det lyder meget sjovt :o)
Avatar billede plets.dk Nybegynder
13. december 2001 - 20:49 #15
det håber jeg også at det bliver.. :)
kommer nok til at bruge noget mere hjælp her på eksperten...
Avatar billede microtec Nybegynder
13. december 2001 - 20:53 #16
du er velkommen til at spørge.
Jeg har programmeret meget assembler til PIC-kredse i forbindelse med mit daglige arbejde.
Avatar billede plets.dk Nybegynder
13. december 2001 - 20:55 #17
I C++ eller VB? eller andre
Avatar billede microtec Nybegynder
13. december 2001 - 21:03 #18
Du kan IKKE programmere en PIC i C++ eller VB.
Programmet skrives meget ofte i assembler (maskin-kode). Der findes også en C-kompiler, men det er ANSI C, ikke C++

C++ benyttes til meget større processore. VB er kun til Windows og PCér
Avatar billede microtec Nybegynder
13. december 2001 - 21:05 #19
Du finder en gratis assembler på Microchip´s egen site. Den ligger på www.microchip.com
Der er også mange gode program-eksempler.