Avatar billede sv Nybegynder
04. april 2000 - 20:09 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

begynder

Hejsa
Nu har jeg undret mig lidt...

Sql Server, er det et program ligesom access hvor man kan lave databaser eller hvordan fungere det ??
Eller er det bare en håndtering af databaser??
Hvordan bruger man det f.eks. sammen med ASP ??

Søren
Avatar billede sjensen Nybegynder
05. april 2000 - 00:31 #1
Hej Søren,

SQL server er et database system, men ikke som Access. D.v.s. at oprette, vedligeholde og slette tabeller i en sql db er på mange måder de samme som i Access.
Men der er ikke noget omkringliggende interface der tillader dig at lave forms, reports o.s.v.

Scripts (sql-sætninger) kan du lave til at styre insert, update og select men du må selv kode dig ud af interfacet.

Til gengæld kan du bruge mange forskellige programmeringssprog: Visual Basic, C++ eller f.eks. Delphi til at hente og geme data i en SQL db.

Det gør du f.eks. via ODBC, d.v.s at du lavet et link mellem dit program og din db via de drivere der er leveret med til sql server.

Du kan godt bruge SQL server, d.v.s. en SQL database sammen med ASP, og måden at gøre det på er den samme som for access. D.v.s.:

Set myConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
myConn.Open "DRIVER={Microsoft SQL Driver (*.mdb)};DBQ=c:\minsql\db.mdb"

Avatar billede sjensen Nybegynder
05. april 2000 - 00:32 #2
NB! I ASP bruger man ikke odbc drivere men ADO drivere, derfor:
Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Avatar billede sv Nybegynder
05. april 2000 - 08:54 #3
Ok...
Hvis nu jeg måske har mulighed for at få installeret de der office server udvidelser som er med på office 2000 premium, hvor sql server 7.0 er med, hvordan kommer jeg så til det der interface hvor jeg kan oprette, vedligeholde, og slette.

Jeg føler mig rigtigt dum på det område !
Avatar billede sv Nybegynder
19. april 2000 - 12:51 #4
Det fik jeg ikke meget ud af ...
Avatar billede zimme Nybegynder
25. april 2000 - 16:40 #5
Hvad med at svare på mandens spørgsmål - kom nu igang nørder!! :)
Og sjensen - man kan da også godt bruge ODBC i ASP...?

--
Simon
Avatar billede zelebris Nybegynder
18. juli 2000 - 20:08 #6
SQL Server er et stand-alone produkt, skal købes ved siden af Pris: DYR!!!!!!!

/Nicolai
Avatar billede sv Nybegynder
18. juli 2000 - 20:35 #7
Ja, ok, men hvis nu jeg har adgang til en sådan ??