Avatar billede kvanque Nybegynder
12. december 2001 - 23:23 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

dynamiske popdown menuer (måske lidt dhtml også)

okay. jeg skal have lavet følgende.

jeg har en form med en select dropdown menu.
jeg vil nu gerne have den effekt at afhængig af hvad jeg vælger i den første dropdown menu, dukker der en ny dropdown menu op.

dvs at hvis jeg vælger mulighed 1 skal der komme en menu frem, men hvis jeg vælger mulighed 2 skal der komme en anden!.

jeg tror nok at egenskaben onmouseselect er det der skal til for at kalde scriptet, men er ikke sikker.

den nye dropdownmenu skal gerne placeres neden under den forgående!.
Avatar billede brita Nybegynder
12. december 2001 - 23:32 #1
jeg har gjort sådan her en gang (det er altså kun 2. menu):

if request.querystring(\"rettighed\") = undefined then
            maincat = 6
            elseif request.querystring(\"rettighed\") = 0 then
            maincat = 1
            else
            maincat = 6
            end if

                        response.write(\"<input type=\'hidden\' name=\'maincat\' value=\'\"&maincat&\"\'>\")

            Set Placering = Server.CreateObject(\"ADODB.Recordset\")
            sqlPlacering = \"SELECT id, dk FROM subcat WHERE maincat = \" & maincat
            Placering.Open sqlPlacering, Conn, 1, 2

            response.write(\"<select name=\'subcat\' size=\'1\'>\")

do until Placering.EOF

Response.Write(\"<option value = \"&Placering(\"id\")&\">\"&Placering(\"dk\")&\"</option>\")
Placering.MoveNext
loop

response.write(\"</select>

dvs. det er ikke helt det du efterspørger, her er den anden selectmenu der fra start, men med en defaultværdi og så har jeg altså den defaultværdi i den første select, der passer til........
Avatar billede jakoba Nybegynder
12. december 2001 - 23:33 #2
Avatar billede kvanque Nybegynder
12. december 2001 - 23:39 #3
jeg ville nu gerne have noget hvor den anden menu ikke var der fra start. men jeg kan sagtens overleve. brites eksempel virker nok, men jeg nakker jakobas da det bare er copy/paster(dovenskaben længe leve)
Avatar billede kvanque Nybegynder
12. december 2001 - 23:50 #4
damnit, ja underet forsøg på at ændre jakabas eksempel fukede jeg selvfølgelig det hele up.
jeg er en nar til javascript.
kan man ikke få at hvide hvor man skriver name og value ind ?
Avatar billede kvanque Nybegynder
12. december 2001 - 23:53 #5
ok britas eksempel er det helt umuligt at få til at virke, jakobas funkede da før jeg pillede ved det
Avatar billede jakoba Nybegynder
12. december 2001 - 23:59 #6
de gør du i de der arrays foroven i scriptet:

selbokse[\'land\'] er menuen for første selectboks ( der er kun een )

selbokse[\'fylke\'] indeholder tre menuer til nummer 2 checkboks

i selectboksene for land og fylke er der ingen værdi i options. kun den tekst der skal trykkes på.
i den sidste selectboks er der en værdi der skal sættes ind. den skrives med i arraystrengen som \"<verdien>|<teksten>\"
så i de 9 menuer i selbokse[\'madsted\'] er strengen sammensat af en url, et |-tegn og optionteksten

mvh JakobA

Avatar billede brita Nybegynder
12. december 2001 - 23:59 #7
mit er ikke et helt eksempel..... det er jo godt, hvis du også skal tænke udover at poste lidt point, men mit virker altså fint i den rette sammenhæng !!!!
Avatar billede kvanque Nybegynder
13. december 2001 - 00:03 #8
jakoba >> godt nok, men jeg skal kun bruge 2 menuer hvordan fjerner jeg den 3.

brita>> jeg har ikke noget imod at tænke selv, men jeg kan ikke et ord javascript og jeg har ikke tænkt at mig lære det pga. et lille behov!
Avatar billede kvanque Nybegynder
13. december 2001 - 00:05 #9
jeg har kun brug for at man fx kan vælge

gruppe og undergruppe.
så land skal væk
Avatar billede brita Nybegynder
13. december 2001 - 00:05 #10
nej nej.... godt ord igen, der er bare mange der forventer koden til et helt site ved at poste 60 point...... det koster altså mange tusinde kroner ude i den virkelige verden, og derfor \"kræver\" jeg at folk kan lidt selv !!!
Avatar billede kvanque Nybegynder
13. december 2001 - 00:13 #11
jeg forventer ikke at folkd smider en hel html kode ud!. og jeg er villig itl at give flere point. men nu taler vi om et javascript her. det jeg beder om er kun at folk også lige poster hvad der skal stå i onchange etc.
Avatar billede jakoba Nybegynder
13. december 2001 - 00:14 #12
hvad gør man ikke. nu er de 2 osse ovenpå hinanden som de skulle :-))
http://www.jakoba.dk/eksperten/exp145986.html
Avatar billede kvanque Nybegynder
13. december 2001 - 00:28 #13
mange tak jakoba, det ser ud til at funke nu