Avatar billede kolme Nybegynder
03. april 2000 - 22:28 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

kontrol af mus

Jeg vil gerne have hjælp til at kontrollere min mus. Jeg skal kunne flytte med den - f.eks. på et givet tidspunkt.
Hvordan gøres det?
Avatar billede sjensen Nybegynder
03. april 2000 - 22:41 #1
Du kigger på uret og f.eks. kl. 12.00 tager du med højre hånds tommel- og pegefinder omkring din mus og holder fast :-) Det må siget at være at kontrollere den på et givet tidspunkt !!

Nej, spøg til side:

Jeg formoder du mener hvordan du kan flytte musens pil rundt på skærmen uden at røre ved selve musen ?

Du skal bruge en procedure der hedder MouseMove ! I delphihjælp er denne defineret således:

MouseMove calls the event handler attached to the OnMouseMove event.

procedure MouseMove(Shift: TShiftState; X, Y: Integer); dynamic;

Description

Override the protected MouseMove method to provide other responses in addition to calling the OnMouseMove event handler.
A control calls MouseMove in response to any of the Windows mouse-move messages (WM_MOUSEMOVE), decoding the message parameters into the shift-key state and position, which it passes in the Shift, X, and Y parameters, respectively.

Prøv den engang. X og Y er pixelpoints (se desuden TPoint)

Avatar billede sjensen Nybegynder
03. april 2000 - 22:42 #2
Vedr. det med et givet tidspunkt: Alle tidsstyrede events kan igangsættes og/eller kontrolleres af en timer.
Avatar billede kolme Nybegynder
03. april 2000 - 22:45 #3
Det kan man da kalde hurtig respons. JEg vil lige tjekke det, og så vil jeg komme tilbage til dig, men der kan godt gå en dags tid.
Avatar billede speedy Nybegynder
04. april 2000 - 16:19 #4
Ja jeg kan godt nok ikke få det til at virke, men en anden ting man kunnr gøre var, at bruge SetCursorPos

SetCursorPos(X,Y);

Denne funktion, sætter din cursor på skærmen i punktet (X,Y)

/SpEeDy
Avatar billede kolme Nybegynder
06. april 2000 - 21:03 #5
Kan man også læse musens position på skærmen?
Avatar billede TRoXa Novice
07. april 2000 - 08:35 #6
Jo...

Du skal lave en variabel TPoint... lad mig give et eksempel

oppe i global variables...
var
  xpos, ypos : Integer;

procedure givmigligepositionen;
var
  pos1 : TPoint;
begin
  GetCursorPos(pos1) // eller også er det GetCursorPosition..... whatever...
  xpos := pos1.x;
  ypos := pos1.y;
end;

Håber at du kan bruge det til noget...
Avatar billede jenzian Nybegynder
14. april 2000 - 10:00 #7
Hvis du kører minimum "Delphi 4" så prøv dette :

Prøv når du har lavet et nyt projekt i
Delphi så at lave en knap og i onClick
eventen skrive "Mouse." og vente et stykke tid
så får du den traditionelle menu over ting du kan gøre med Mouse objektet.

Herinde ligge både GetCursorPos, og SetCursorPos.

Der ligger også nogle fede ting i "Screen" objektet som også kan bruges i "Delphi 3".
Avatar billede kolme Nybegynder
20. april 2000 - 23:26 #8
Han kom først - derfor får han pointene, da jeg desværre ikke har fået det testet endnu. Jeg kan ikke trække det ud længere.
Tak for hjælpen til jer alle!