Avatar billede sumsar- Nybegynder
03. april 2000 - 16:28 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Scrollign layer

Jeg skal bruge et layer som skal have fixed st0relse... hvis teksten i layeret bliver store end layeret selv, skal der komme scrollbars... er der nogen der kan hjaelpe.... Det m[ gerne vaere billeder der fungerer som scrollbar....
Avatar billede mukke Nybegynder
03. april 2000 - 16:33 #1
Jeg ved ikke om det virker, men har du prøvet med noget lignende style="scroll: auto" eller style="scrollbar: auto" (evt. scrollbars)  (placeret som en parameter til din layer tag :)
Avatar billede sumsar- Nybegynder
03. april 2000 - 18:48 #2
jeg har ikke prøvet det, og jeg tvivler på at det virker.. men jeg vil da MEGET gerne prøve det.. og hvis det virer, er dine point hjemme..
Avatar billede predict Nybegynder
04. april 2000 - 00:01 #3
Prøv evt. "style='overflow:scroll'" jeg er ikke hundrede på om det virker med layers, men det gør med Div's (ihvertfald i IE5)
Avatar billede jumper Nybegynder
04. april 2000 - 00:57 #4
Gå ind på http://www.dansteinman.com/dynduo/ og kig under DynAPI Widgets, der finder du Scroll2, der er en widget til DynAPI. Den virker crossbrowser og er nem at bruge.

Selve DynAPI finder du på http://www.dansteinman.com/dynapi/. DynAPI er en standard Javascript API der gør det muligt hurtigt og nemt at lave crossbrowser DHTML.

/Thor
Avatar billede olebole Juniormester
11. april 2000 - 07:31 #5
<ole>

Jeg kan godt skrive det til dig, men jeg gider ikke, hvis du ikke er interesseret.
Skal du stadig bruge det? Jeg synes ikke, du er særlig kommunikativ!

/VH
</bole>
Avatar billede sumsar- Nybegynder
11. april 2000 - 20:31 #6
Jeg ved det, jeg har bare meget travlt og forsøger at få implementeret de muligheder der allerede er kommet, det der kommer tættest på en løsning af mit problem, er den jeg fik fra jumper. Problemet er bare at layerets position ikke skal predefineres i koden. Men skal indsættes som havde man bare skrevet <div> bla bla bla </div>.

Olebole: jeg ville være meget glad hvis du ville hjælpe mig med dette. Hvis du ikke er helt med på hvad jeg mener kan du e-maile mig på sumasr@gmx.net
P.S. Hvis du hjælper.. er det selvfølgelig dig der får pointne.
/sumsar
Avatar billede sumsar- Nybegynder
11. april 2000 - 20:32 #7
btw. Jeg er ked af hvis jeg ikke har været så aktiv. Men jeg har haft meget travlt med studierne siden jeg skrev dette indlæg.  =)
Avatar billede sumsar- Nybegynder
11. april 2000 - 23:13 #8
ups... jeg kom til at skrive min e-mail forkert.... =(

MY BAD!!!!

den rigtige er: sumsar@gmx.net
Avatar billede olebole Juniormester
12. april 2000 - 07:18 #9
Såså...Far er ikke vred - Far undrede sig bare...LOL!
Det er da en FORTRINLIG grund!

Jo, jeg forstår godt spørgsmålet. Fidusen er at banke teksten ind i laget og spørge til hvor højt, det blev af det - og så indrette det med et par scroller-pile, hvis det blev for højt i forhold til en forudbestemt højde. Jeg prøver at lave noget til dig senere på dagen og hænger det op her :-)
Avatar billede sumsar- Nybegynder
12. april 2000 - 08:45 #10
wheee... du er en gud... =)
hehe.. det lyder godt, jeg venter spændt....

/sumsar
Avatar billede sumsar- Nybegynder
13. april 2000 - 10:54 #11
olebole.... har du helt svigtet mig... snøft.. :~(
Avatar billede olebole Juniormester
13. april 2000 - 16:49 #12
Nej, jeg har haft nogle probs. selv :-(((

Er tilbage med en løsning ASAP ;-)
Avatar billede sumsar- Nybegynder
13. april 2000 - 22:38 #13
perfekt.. jeg var lige bange.... =)
Jeg har oprettet et andet spørgsmål... med dit nick som overskrift.. det er selvfølgelig også dine points hvis du løser mit problem.... =)
/sumsar
Avatar billede sumsar- Nybegynder
18. april 2000 - 04:03 #14
jeg ved godt at du kan have travlt... men har du glemt mig?
/sumsar
Avatar billede olebole Juniormester
18. april 2000 - 11:27 #15
Hi igen - og undskyld forsinkelsen, men min maskine havde været ude og haft 'usikker omgang' med andre ;-)
Der er fandeme mange programmer i det her dyr, der skal reinstalleres (ny vers. OS)...PUUuuuhhaaa :-(

Her er dog en 'let ombygning' af et script fra bratta.com:

<html>
<head>
    <title>Cross-browser Dynamic HTML Scripts - ScrollText</title>
<style type="text/css">
#divUp{position:absolute; left:170; top:190; z-index:0;}
#divDown{position:absolute; left:170; top:380; z-index:0;}
#divCont{position:absolute; width:300; height:150; overflow:hidden; top:220; left:170; clip:rect(0,300,150,0); visibility:hidden}
#divText{position:absolute; top:0; left:0}
</style>
<script type="text/javascript" language="JavaScript">
/********************************************************************************
Copyright (C) 1999 Thomas Brattli
This script is made by and copyrighted to Thomas Brattli at www.bratta.com
Visit for more great scripts. This may be used freely as long as this msg is intact!
I will also appriciate any links you could give me.
********************************************************************************/
//Default browsercheck, added to all scripts!
function checkBrowser(){
    this.ver=navigator.appVersion
    this.dom=document.getElementById?1:0
    this.ie5=(this.ver.indexOf("MSIE 5")>-1 && this.dom)?1:0;
    this.ie4=(document.all && !this.dom)?1:0;
    this.ns5=(this.dom && parseInt(this.ver) >= 5) ?1:0;
    this.ns4=(document.layers && !this.dom)?1:0;
    this.bw=(this.ie5 || this.ie4 || this.ns4 || this.ns5)
    return this
}
bw=new checkBrowser()
/*****************

You set the width and height of the divs inside the style tag, you only have to
change the divCont, Remeber to set the clip the same as the width and height.
You can remove the divUp and divDown layers if you want.
This script should also work if you make the divCont position:relative.
Then you should be able to place this inside a table or something. Just remember
that Netscape crash very easily with relative positioned divs and tables.

Updated with a fix for error if moving over layer before pageload.

****************/

//If you want it to move faster you can set this lower:
var speed=50

//Sets variables to keep track of what's happening
var loop, timer

//Object constructor
function makeObj(obj,nest){
    nest=(!nest) ? '':'document.'+nest+'.'
    this.el=bw.dom?document.getElementById(obj):bw.ie4?document.all[obj]:bw.ns4?eval(nest+'document.'+obj):0;
      this.css=bw.dom?document.getElementById(obj).style:bw.ie4?document.all[obj].style:bw.ns4?eval(nest+'document.'+obj):0;
    this.scrollHeight=bw.ns4?this.css.document.height:this.el.offsetHeight
    this.clipHeight=bw.ns4?this.css.clip.height:this.el.offsetHeight
    this.up=goUp;this.down=goDown;
    this.moveIt=moveIt; this.x; this.y;
    this.obj = obj + "Object"
    eval(this.obj + "=this")
    return this
}
function moveIt(x,y){
    this.x=x;this.y=y
    this.css.left=this.x
    this.css.top=this.y
}

//Makes the object go up
function goDown(move){
    if(this.y>-this.scrollHeight+oCont.clipHeight){
        this.moveIt(0,this.y-move)
            if(loop) setTimeout(this.obj+".down("+move+")",speed)
    }
//Makes the object go down
function goUp(move){
    if(this.y<0){
        this.moveIt(0,this.y-move)
        if(loop) setTimeout(this.obj+".up("+move+")",speed)
    }

//Calls the scrolling functions. Also checks whether the page is loaded or not.
function scroll(speed){
    if(loaded){
        loop=true;
        if(speed>0) oScroll.down(speed)
        else oScroll.up(speed)
    }

//Stops the scrolling (called on mouseout)
function noScroll(){
    loop=false
    if(timer) clearTimeout(timer)
}
//Makes the object
var loaded;
var hi = 0;
function scrollInit(){
    oCont=new makeObj('divCont')
    oScroll=new makeObj('divText','divCont')
    oScroll.moveIt(0,0)
    oCont.css.visibility='visible'
    loaded=true;
}

// Skriver en streng i laget 'divText'
// ...og opretter 'op' og 'ned' knapper.
var minStreng = "hallo<br>hallo<br>hallo<br>hallo<br>hallo<br>hallo<br>hallo<br>hallo<br>hallo<br>hallo<br>hallo<br>hallo<br>hallo<br>hallo<br>hallo<br>hallo<br>hallo<br>hallo<br>hallo<br>hallo<br>halli";

function skriv() {
    if (bw.ns4 || bw.ns5) {
        document.divCont.document.divText.document.write(minStreng);
        document.divCont.document.divText.document.close();
        if (document.divCont.document.divText.document.height >= 150) {
            document.divDown.document.write("<a href='#' onmouseover='scroll(3);' onmouseout='noScroll()'>[ned]</a>");
            document.divDown.document.close();
            document.divUp.document.write("<a href='#' onmouseover='scroll(-3);' onmouseout='noScroll()'>[op]</a>");
            document.divUp.document.close();
        }
        divTextObject.scrollHeight = document.divCont.document.divText.document.height;
    }else if (bw.ie4 || bw.ie5) {
        divText.innerHTML = minStreng;
        if (document.all['divText'].offsetHeight >= 150) {
            divDown.innerHTML = "<a href='#' onmouseover='scroll(3)' onmouseout='noScroll()'>[ned]</a>";
            divUp.innerHTML = "<a href='#' onmouseover='scroll(-3)' onmouseout='noScroll()'>[op]</a>";
        }scrollInit();
    }
    divTextObject.scrollHeight = document.all['divText'].offsetHeight;
}

//Call the init on page load
onload=scrollInit;
</script>
</HEAD>
<BODY bgcolor="White">
<div id="divUp">
&nbsp;
</div>

<div id="divDown">
&nbsp;
</div>

<div id="divCont">
    <div id="divText">
        her kan du skrive noget
    </div>

<a href=java script:skriv();>Skriv</a>
</BODY>
</HTML>

Check lige, om det nu også er vers.5 kompatibelt. Jeg har endnu ikke nogen 5'ere inde...det kommer forhåbentlig senere i dag - eller i nat.

/VH
Avatar billede olebole Juniormester
18. april 2000 - 11:28 #16
Spørg, hvis du har problemer i øvrigt med det ;-)
Avatar billede olebole Juniormester
18. april 2000 - 11:31 #17
Det her var et, jeg havde delvist lavet i forvejen - men efter jeg nu også har 'opfundet' DynAPI, må jeg give Thor HELT ret...det er MEGET fedt!!!
Avatar billede sumsar- Nybegynder
18. april 2000 - 17:07 #18
det kan godt være jeg er dum.. men jeg kan ikke få det til at virke.. :(

Kan du ikke lige skrive en kort besked med hvad jeg skal "ændre" for at få det til at virke... og hvilke layers der er til hvad.... =)
Jeg er lidt itvivl om den der:
<a href=java script:skriv();>Skriv</a>
hvad er det?

Avatar billede sumsar- Nybegynder
18. april 2000 - 17:09 #19
forresten.. det er da helt ok det med din comp... =)
Avatar billede olebole Juniormester
18. april 2000 - 18:33 #20
Det skulle da meget gerne fungere, hvis du kopierer hele 'møget' og paster det ind i et dokument. Der KAN dog være problemer med at få kopierede ting herfra til at fungere.
På Mac er der en tendens til, at der bliver sat usynlige tegn ind i stedet for mellemrum.
Prøv at åbne dokumentet - med den indkopierede kode - i NS. Se så i kildekoden ('View Source...'). Hvis du ser bogstaver à la 'Ê' (...tror jeg, det er...!?!), er det DET, der er problemet. Så må du åbne dokumentet i en tekst-editor og køre 'Søg & Erstat...'.

Funktionen 'skriv()' skriver strengen 'minStreng' ind i laget. Du kan bare sætte strengen til den værdi (= den tekst), du vil have skrevet ind - og så trigge 'skriv()', når du vil have teksten skrevet.

<div id="divText"> er det lag, du skriver teksten ind i.
<div id="divCont"> indeholder (er 'container' for) <div id="divText"> og beskærer dette.
<div id="divUp"> og <div id="divDown"> er til at skrive dine scroller-links (der i øvrigt kan ændres til billeder, hvis du ønsker det) ind i.

Håber, det hjalp. Ellers kommer du bare igen (...det eneste dumme spørgsmål er det, der aldrig blev stillet!!!) ;-)

/VH
Avatar billede sumsar- Nybegynder
18. april 2000 - 19:06 #21
hehe.. det er fint.. jeg prøver igen..
jeg venter lige med at give dig dine point indtil det virker... =)

/sumsar
Avatar billede sumsar- Nybegynder
18. april 2000 - 19:18 #22
jeg er meget ked af det..
men hvis jeg forstår det ret.. så skal jeg bare ændre den variabel du har lavet der heder: minStreng
Og så skulle det virke...????

Men det eneste jeg ser når jeg loader min side.. er at der står "Skriv" <- er et link

Hvis jeg klikker på det link, sker der ikke noget....!

Hvad gør jeg galt..??
/sumsar

P.S. Jeg bruger IKKE mac!!!!! ;)
Avatar billede olebole Juniormester
18. april 2000 - 19:45 #23
Prøv lige denne URL:
http://www.webtile.dk/scrollTest/
Avatar billede sumsar- Nybegynder
18. april 2000 - 20:35 #24
så er den der... den virker perfekt.. =)

En sidste bitte ting.. (jeg tør næsten ikke spørge...)
Kan du ikke lave det sådan at man skal klikke på knapperne...?? eller linksne...
Avatar billede sumsar- Nybegynder
18. april 2000 - 21:27 #25
btw:
er du udbyder...??
jeg så lige din "standard" cobalt server side... =)

/sumsar
Avatar billede olebole Juniormester
19. april 2000 - 00:12 #26
Du er da dum, hvis ikke du spørger! Sådan kan det gøres:
  <a href='#' onmousedown='scroll(3);' onmouseup='noScroll();'>[ned]</a>
Du skal dog nok kun gøre det i IE delen. Prøv også i NS delen og afprøv så i NetScape - og du vil se hvorfor ;-)

Næhh, tak for tilliden! Jeg er såmænd bare for travl til at få lavet et site til mig selv.
Sådan ser default-siden ud hos StruerNet, når man opretter et webhotel. Jeg håber, det snart vil lykkes at få tid til at lave et 'site à la creme' ;-)

/VH

PS: Må jeg i øvrigt gætte på, det var copy/paste-tingen med underlige 'mellemrums-tegn', der var problemet?
Avatar billede sumsar- Nybegynder
19. april 2000 - 14:03 #27
Jeg er ikke helt sikker på hvad problemet var.. men nu virker det... =)
MANGE TAK FOR HJÆLPEN...!!!!
og har er dine point.. både her og de andre... men du skal lige svare på mit andet indlæg... så er det bare "bong"

/sumsar
Avatar billede olebole Juniormester
19. april 2000 - 15:32 #28
Selv tak...sku' det være en anden gang ;-)
/VH