Avatar billede ricki Nybegynder
04. juni 1999 - 19:47 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Count antallet i en Array

Hej er der nogle der ved om der findes en kommando i Perl der tæller hvormange elementer en array indeholder, jeg har søgt med lys og lygte men har intet fundet og det må da kunne gøres lettere end:
$count = 0;
foreach (@array) $count++;
Avatar billede mukke Nybegynder
04. juni 1999 - 20:04 #1
$#Array
Avatar billede mukke Nybegynder
04. juni 1999 - 20:05 #2
oops.. det skulle naturligvis være $#array..

Du tager bare variablesn navn uden @ og sætter $# foran
Avatar billede mukke Nybegynder
04. juni 1999 - 20:07 #3
Forresten.. hvis @array har to elementer - $array[0] og $array[1] - så har $#array værdien "1". Den har nemlig altid værdien af den sidste plads i brug. antallet er derfor egentlig $#array + 1.

Så var den der vist :)
Avatar billede tld Nybegynder
05. juni 1999 - 11:38 #4
Den "rigtige" måde at gøre det på er at benytte funktionen scalar()

my $number = scalar(@array);

"Rigtig" fordi man kan gøre samme ting på 1000 måned i PERL :-)
Avatar billede mukke Nybegynder
05. juni 1999 - 19:46 #5
tld: ehmm.. Den rigtige måde er da at bruge PERL's egen indbyggede variabel $#...

Men bortset fra ja - det siger de jo :)
Avatar billede ricki Nybegynder
06. juni 1999 - 10:18 #6
Tak for hjælpen, nu fandt jeg da hvor fandet det stod i min bog :-)
Forresten i følge min perl-bog, så er det lige korrekt at gøre det på den ene og den anden måde, og for at ikke skal være løgn så er der også en 3. måde.
Hvis en @array bliver brugt i en linie med =,==,>,< vil den indeholde antallet af elementer.
-Hvorfor fandet prøve jeg det ikke bare først. :-) Nå men anyway tak for hintet, og her er dine point.
Avatar billede mukke Nybegynder
06. juni 1999 - 20:37 #7
mange tak....

og jeg er enig med tld - der skal nok være nogle flere muligheder endnu :)
Avatar billede andpal75 Nybegynder
17. juni 1999 - 11:05 #8
En meget enkel måde: $antal_elementer = @array