Avatar billede jaws Nybegynder
10. december 2001 - 19:38 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

MAC address

Jeg har brug for at kunne identificere en maskine i form af dens MAC adresse. Denne information skal bruges som extra login sikkerhed ifm. login på et website. På denne måde kan login informationer ikke anvendes af 3.mand, da MAC adressen er låst til login informationerne.

Løsningen skal være både PC og Mac kompatibel hvorfor også jeg postede dette spørgsmål i Java kategorien.

Kan det lade sig gøre at få fat i MAC adressen vha. en Java Applet?

Eller er der nogen der har andre ideer til hvordan jeg identificerer en maskine?

Det skal siges at IP adressen ikke kan bruges som identifikation, da der tildeles dynamiske IP adresser vha. en DHCP server.
Avatar billede soreno Praktikant
10. december 2001 - 19:40 #1
en mac adresse er ikke en god måde at gøre det på, det er muligt med software at skifte mac adressen på netkortet (eller emulere en anden..).
Avatar billede jaws Nybegynder
10. december 2001 - 19:54 #2
Hvad er chancen for at der indtastes præcis samme MAC adresse som en anden maskine oprettet som bruger på websiten?
Har du andre forslag til den sikkerhed jeg søger?
Avatar billede goz Nybegynder
10. december 2001 - 20:05 #3
en kombination af MAC adresse, ip-adresse computername og evt loginnavn kunne vel bruges.
eller du lave nogen med en GUID du genererer på siden og gemme den i en cookie på klienten.
Avatar billede jaws Nybegynder
10. december 2001 - 20:16 #4
Ja, en kombination af MAC adresse, computername og loginnavn er ideelt, men mit problem er stadig hvordan jeg får fat i MAC adressen og computername?

IP adressen kan ikke bruges pga. DHCP.
Avatar billede nico26 Nybegynder
10. december 2001 - 21:04 #5
sådan får du computerens navn:

String name = java.net.InetAddress.getLocalHost().getHostName();
Avatar billede jaws Nybegynder
10. december 2001 - 21:32 #6
Det skal lige siges at jeg ikke har ekspertise til Java programmering, men blot søger information på om det overhovedet kan lade sig gøre, det jeg søger...jeg er derfor villig til at yde betaling for dem der kan løse min opgave...

nico22: har du nogen idé om MAC adressen? Jeg forestiller mig en java applet der kan gøre arbejdet?
Avatar billede nico26 Nybegynder
10. december 2001 - 21:42 #7
jeg har prøvet at kigge lidt i klasserne i java.net packagen, men jeg kan ikke umiddelbart finde noget der kan spytte en MAC adresse ud :(
Avatar billede jaws Nybegynder
10. december 2001 - 23:38 #8
Jeg faldt over at anvende Client Certificates? Hvis der er installeret et certifikat på hver enkelt maskine, vil det da være muligt for mig at læse dette certifikat som en slags maskine ID? Er der en måde hvorpå jeg kan verificere en certifikat til brug i mit tilfælde? På denne måde kan der anvendes allerede godkendte standarder...
Avatar billede kresten Nybegynder
11. december 2001 - 10:30 #9
Jeg er ikke certifikat haj på nogen måde, men mener at man skal købe certifikatet for på den måde at kunne dokumentere at man er den man er...

Som soreno siger kan man skifte MAC adressen...

Derudover kan man jo \"aflytte\" kommunikationen mellem server og klient ret nemt...

Anyway, min pointe er at INTET er sikkert, det er kun et spørgsmål om hvor besværligt du vil gøre det for andre :)

PS. Du skal muligvis ud i noget JINI programmering for at læse MAC adressen?
Avatar billede jaws Nybegynder
11. december 2001 - 12:30 #10
Ja, det er rigtigt at man skal købe et certificat hvilket også er OK - hvis vi snakker om 4-500 kr. per. certificat. En anden mulighed er fingeraftryk, hvilket også kan fås som små smarte aflæsere idag...men stadig til en pebret pris á 2-4000 kr.
I mit tilfælde er der tale om anvendelse af denne udvidet sikkerheds procedure på ca. 50-70 arbejdsstationer, og altså ikke tusinder af brugere på en website.
Men stadigvæk gør det jo ikke noget at være lidt fremsynet, så flere brugere senere hen ikke bliver et problem.

Derfor holder jeg stadigvæk på MAC adressen, som burde være \"svær\" at omgå. Dette sammen med computername og det traditionelle login som unik nøgle.

kresten: Vil det være muligt for dig at læse MAC adressen med JINI? På både Mac og PC? Så er jeg da interesseret i at høre fra dig:)
Avatar billede magoo20000 Nybegynder
11. december 2001 - 12:59 #11
Kan dette mon hjælpe : http://forum.java.sun.com/thread.jsp?forum=44&thread=75143
Ved ikke mht. MAC.
Avatar billede jaws Nybegynder
11. december 2001 - 14:24 #12
Ja, det er selvfølgelig en måde at gøre det på - direkte at køre DOS kommandoen \"ipconfig /all\", og læse den bestemte linie med MAC adressen i. Men nok for \"bøvlet\" vil jeg mene og løsningen skal også være Mac kombatibel...
Ellers tak for linket:)
Avatar billede kresten Nybegynder
11. december 2001 - 15:09 #13
jaws> Der er rigtig mange der stiller samme spørgsmål som dig, men jeg kan ikke finde nogen løsninger. Fandt noget skummelt C++ der ikke kunne bruges, men det var alt.

Jeg giver op, desværre :)
Avatar billede jaws Nybegynder
11. december 2001 - 18:21 #15
askhoej: Det er jo genialt:) Hvad jeg dog ikke kan se ud fra disse links er om de supporterer Mac?
Avatar billede kresten Nybegynder
11. december 2001 - 19:26 #16
Java kører jo på alt. Ved godt der er nogle små  forbehold. Det er bare at downloade klasserne og så bruge den.
Avatar billede jaws Nybegynder
11. december 2001 - 19:37 #17
kresten: OK, jeg mente bare at der måske kunne være hardware mæssige forbehold PC vs Mac, der gør at koden ikke umiddelbart bare kan overføres?
Avatar billede kresten Nybegynder
11. december 2001 - 20:07 #18
nope, Java er platforms uafhængigt. Det er den Java virtual machine der kører på den pågældende platform som sørger for det.

Det er hele ideen med Java. Om så en Mac understøtter fingeraftryks læsere, irisk scannere osv skal jeg ikke kunne sige :)
Avatar billede soreno Praktikant
11. december 2001 - 20:12 #19
såvidt jeg kan se er det japanske link baseret på noget native kode (dll fil), hvilket kan gøre det svært at få til at virke. sourcekoden er inkluderet, men det er jo ikke lig med at det virker med mac.
Avatar billede kresten Nybegynder
11. december 2001 - 20:12 #20
iris skulle jeg skrive :)
Avatar billede jaws Nybegynder
11. december 2001 - 20:15 #21
kresten & soreno: OK, så blev jeg da lidt klogere...hvis MAC adressen kan læses bliver der ikke brug for fingeraftryk- eller iris læsere hvilket er lidt besværligt:(
Avatar billede soreno Praktikant
11. december 2001 - 20:26 #22
det er vel iøvrigt ikke aktuelt at bruge mac-adressen? stripper routere ikke den, de kan jo alligevel ikke bruge den til noget. det er vel kun hvis ip\'en på lan ikke er kendt at router udsender arp requests (og faktisk bruger mac til noget?)
Avatar billede jaws Nybegynder
11. december 2001 - 20:36 #23
soreno: Jeg behøver ikke \"remotely\" at få fat MAC adressen... jeg forestiller mig et JAVA program lokalt på hver klient der gør arbejdet...
Det kunne selvfølgelig være optimalt hvis det kunne gøres \"remotely\", men altså intet krav.
Avatar billede jaws Nybegynder
10. januar 2002 - 13:08 #24
askhoej: Du har hermed fået point for dine links, da de er det eneste der kommer tæt på mit problem. Tak for alles hjælp:)