Avatar billede chaoscrew Nybegynder
10. december 2001 - 09:46 Der er 6 kommentarer

Kryptering

Sidder og skal til at kaste mig ud i en chat - og jeg har spekuleret lidt i, hvilken slags kryptering jeg skal bruge mht. userid mellem client-server...

Jeg har spekuleret lidt i Base64, men jeg brugte under 5 min på at bryde det på papir, sååå :(
Avatar billede Thomas Nybegynder
10. december 2001 - 09:50 #1
Avatar billede chaoscrew Nybegynder
10. december 2001 - 09:53 #2
Cool - hvor stor er chancen for at bryde den?
Avatar billede binderup Nybegynder
10. december 2001 - 09:56 #3
Da der er tale om en envejs kryptering så vil jeg sige at chancerne er umådelige små!!
Avatar billede coderdk Praktikant
10. december 2001 - 10:31 #4
Til sikker tovejs kryptering:

  http://dk.php.net/mcrypt

Det kræver at du kompilerer support for mcrypt ind.
Hvis du kan nøjes med envejskryptering så gør som raivo - md5
Avatar billede fireworld Nybegynder
10. december 2001 - 13:42 #5
hmmmmm

md5()

den kryptere da ikk?

// -> taget fra php.net

Calculate the md5 hash of a string

men mange bruger den til et skujle den rigtige data...... men det er da ikke en kryptering eller ?
Avatar billede binderup Nybegynder
10. december 2001 - 13:47 #6
Man kan vel kalde det for \"halvvejs\"-kryptering.

Jeg bruger det til at kryptere passwords i den personaledatabase jeg arbejde på. Når brugeren indtaster password vil md5() værdien altid være den samme, og det er den værdi jeg har gemt i databasen. Jeg har som ikke admin interesse hvad folk bruger af passwords, jeg kan jo altid bare som admin tildele dem et nyt password.

Er det andre oplysninger man ønsker at gemme (så som alm tekst) så er det nok ikke optimalt at anvende md5() da du jo ikke kan genskabe den oprindelige værdi.