Avatar billede d.bielefeldt Nybegynder
09. december 2001 - 15:44 Der er 7 kommentarer

10Mbit router igennem 10/100Mbit switch

Jeg har en Cisco 2611 router, som køre 10Mbit på hver sit interface.
Problemet er at når jeg flytter filer på det interne netværk, så ryger trafikken også igennem routeren så det belaster dens interface..

Hvad kan man gøre ved det ?
Avatar billede cd_ Nybegynder
09. december 2001 - 16:12 #1
Har du problemer med forbindelsen til nettet? Hvis ja så prøv at geninstallere dine netværkskortsdrivere.
Avatar billede d.bielefeldt Nybegynder
09. december 2001 - 16:17 #2
Nej problemet er at når man overføre data mellem maskinerne på det interne netværk, så belaster man også routeren.

Det er jo ikke så fedt ..

Tænkte på om dette kunne løses med en brigth ..
Men er ikke sikker, derfor ville jeg høre om andre havde en løsning
Avatar billede d.bielefeldt Nybegynder
09. december 2001 - 16:23 #3
Retter lige mig selv ..

Det hedder jo Brigde, og ikke brigth.
Avatar billede svindler Nybegynder
10. december 2001 - 10:15 #4
Hvis jeg forstår dig ret, så har du de interne maskiner og routeren siddende i en switch og du har nu opdaget, at mængden af intern trafik kan måles på det interne ben?
Mit gæt er, at det er en hybridswitch, der har en indbygget 10 Mbit hub og en 100 Mbit hub, og kun switcher, når det skal fra 10 til 100 hubben og omvendt.
Sålænge routeren ikke skal tage sig af at route det mellem to interne ip subnet (eller ipx), burde det ikke være noget stort problem.
Hvis du vil føle dig mere tryg, så overvej at investere i en \"rigtig\" switch. Det er i princippet en multiport bridge, og den kan fås billigere end en decideret bridge. Den vil separere den rene interne trafik (med mindre det er multi- eller broadcast) fra trafikken, der SKAL til routeren.
Hvis routeren rent faktisk router noget af den interne trafik vil en switch/bridge IKKE løse problemet. Så skal du igang med at kigge på din interne adresseplan.
Avatar billede d.bielefeldt Nybegynder
10. december 2001 - 13:12 #5
Det er da også en rigtig switch vi har.

Hp 2524 / 24 ports switch.

Vi har som sådan ikke noget interne net.
Vi har 3 eksterne ip range, som så bliver routet ud til vores server netværk.

Problemet opstår, når vi overføre data mellem de maskiner, som har en eksternip.

Hele netværket bliver faktisk nedsat til 10Mbit fordi den skide router kun har 10Mbit interface ..
Avatar billede svindler Nybegynder
10. december 2001 - 16:51 #6
OK, så er vi nået til den nederste af mine bemærkninger. Du er nødt til at kigge på din adresseplan, eftersom du tilsyneladende skal route mellem dine ranges.
Er det sådan, at du bruger det ene interface til dit servernetværk, og det andet interface til dine tre øvrige ranges og at det interface har en ip adresse på hver af de tre ranges?
Hvis du vil undgå at involvere en router, er de alle nødt til at sidde på samme subnet.
For at speede hastigheden op kan du sætte nogle 100 Mbit kort i en pc, der er hurtig nok og lade maskinerne på de tre ranges bruge denne som router. Den skal så pege på din 2611\'er for at nå server-nettet.

Hvis jeg stadig er på vildspor mht din konfiguration, så prøv at paste de relevante dele af konfigurationen.
Avatar billede svindler Nybegynder
20. januar 2003 - 16:50 #7
Hvis problemet ikke længere er aktuelt, så luk spørgsmålet ved at besvare det selv og acceptere dir eget svar.
Skriv evt en forklaring til, hvordan du gjorde så andre brugere kan få glæde af din erfaring.