Avatar billede simonkofod Nybegynder
07. december 2001 - 12:30 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Problemer med variabler fra forms.

Jeg har lavet en database i et skoleprojekt, men jeg har et problem. Jeg modtager en variabel fra en form, og sammenligner størrelsen (et tal) med et fra en database. Den kan ikke finde ud af at sammenligne de to tal. Det virker som om at den variabel jeg får er en string og ikke en integer.

Her er koden hvor problemet opstår:
====================================================

intHigh = rs(\"maksimum\")    \'tal fra datrabase
intNy = Request.form(\"bud\") \'variabel fra form

Response.Write \"ny er=\" & intNy & \" high er=\" & intHigh

If intNy > intHigh Then
  bla bla bla            \'Køre ALTID denne del
else
  Response.Write \"Dit bud er for lavt\"
end if

====================================================
Lige meget om intHigh er større eller mindre end intNy, så køre den altid \"bla bla bla...\". Prøver jeg at erstatte rs(\"maksimum\") og Request.form(\"bud\") med tal, så virker if sætningen fint.

Hvad er der galt?

Avatar billede kasseper Nybegynder
07. december 2001 - 12:38 #1
ValueOf(intNy) gir dig vist nok talværedien ellers er det en streng bestående af dit tal.
Avatar billede nute Nybegynder
07. december 2001 - 12:44 #2
kasseper >> valueOf er riktignok en metode man kan benytte, men ikke i VBScript, og ikke med den syntax...

simonkofod >> du er nødt til å konvertere dine verdier til tall før du kan sammenligne dem. selv om de inneholder kun tallverdier, så blir de behandlet som strenger, derfor vil du ikke oppnå det ønskede resultat. Prøv dette:

intHigh = CInt(rs(\"maksimum\"))    \'tal fra datrabase
intNy = CInt(Request.form(\"bud\")) \'variabel fra form

Response.Write \"ny er=\" & intNy & \" high er=\" & intHigh

If intNy > intHigh Then
  response.write \"bla bla bla\"            \'Køre ALTID denne del
else
  Response.Write \"Dit bud er for lavt\"
end if

Avatar billede simonkofod Nybegynder
07. december 2001 - 13:03 #3
Ahh....

CInt er perfekt. Nu virker det. Tak skal du ha nute.

Avatar billede nute Nybegynder
07. december 2001 - 13:05 #4
anytime...

selv takk :)