Avatar billede mbp Nybegynder
30. marts 2000 - 14:53 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

LILO i mbr

Jeg kører både med Linux og Win. Jeg har længe haft den løsning med at boote linux fra en disk, da den kommer med den kendte Cylinder 1024 fejl! Jeg har ikke kunnet finde ud af hvordan jeg installer mit system så jeg med 100% sikkerhed kan få LILO ind i mbr!!!

HASTER!!! Er åben over for andre muligheder så længe jeg ikke skal bruge DISK til at boote på forskellige partioner.

Hilsen MBP
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
30. marts 2000 - 20:18 #1
Lav en /boot partion allerførst på din disk... (kræver geninstall af Linux)
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
30. marts 2000 - 20:20 #2
Når du installerer og skal partitionere (og vælge mount-points til dine partitioner), laver du en ca. 20MB /boot partition som den første på din disk, og så alle de andre partitioner, her i balndt den til din Windoze, /, /USR osv. (hvis du deler din Linux op eller blot / og Windoze)
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
30. marts 2000 - 20:21 #3
Vindåsen er ligeglad hvor den ligger på din disk, så du kan have alle Linux partitioner foran din vindåse partition, hvis det er det du ønsker!
Avatar billede atomizer Nybegynder
30. marts 2000 - 23:51 #4
Du kan lave det sådan:
få behøves du ikke at have lilo på din bootsector...
du kan også lave en linux bootdisk fra din cd. rawrite -f /images/boot.img -d a:
så når du har bootet på disken kan du bare skrive lilo
også skriver den en ny bootsect.

eller du kan lave det sådan

du kan hente filen her: ftp://sunsite.auc.dk/pub/os/linux/sunsite/system/boot/dualboot/lodlin16.tgz

CONFIG.SYS
[MENU]
MENUITEM=Win95
MENUITEM=Linux
MENUDEFAULT=Linux,5

[Win95]
DEVICE=C:\UCD\UCDIDE.SYS /D:UCD0001
DEVICE=C:\WINDOWS\SETVER.EXE
DEVICE=C:\WINDOWS\HIMEM.SYS
DOS=HIGH
device=C:\WINDOWS\COMMAND\display.sys con=(ega,,1)
Country=045,850,C:\WINDOWS\COMMAND\country.sys

[Linux]

AUTOEXEC.BAT
GOTO %CONFIG%

:Win95
rem - By Windows Setup - C:\WINDOWS\COMMAND\MSCDEX /D:UCD0001
@ECHO OFF
PROMPT $p$g
SET PATH=C:\WINDOWS;C:\WINDOWS\COMMAND;C:\DOS;
SET TEMP=C:\DOS
mode con codepage prepare=((850) C:\WINDOWS\COMMAND\ega.cpi)
mode con codepage select=850
keyb dk,,C:\WINDOWS\COMMAND\keyboard.sys
GOTO END

:Linux
c:\linux\loadlin\loadlin c:\linux\vmlinuz root=/dev/hda3 ro
GOTO END

:END

- kilde sslug
//Atomizer

Avatar billede tigerdyr Nybegynder
31. marts 2000 - 08:49 #5
>>Atom, nu bad om jo om en løsning på det velkendte LILO problem, ikke en lappeløsning med LoadLin....
Avatar billede atomizer Nybegynder
31. marts 2000 - 09:41 #6
Hvis du skal geninstallere lilo...
så lav en bootdisk med linux
cdrom:> cd dosutils
cdrom:\dosutils\> rawrite -f \images\boot.img -d a:
så booter du på disketten
når du har bootet op så skriver du:
bash# lilo
genstart din pc, og så kører lilo igen...
du kan også bruge en bootloader, jeg bruger selv system commander, fordi at den kan styre flere mbr.
det er ret smart når man køre novell, os2, NT4, 2k, Redhat 6.1, winlinux2000
så er lilo ikek god nok ;)

//Atomizer