Avatar billede mosha Nybegynder
06. december 2001 - 13:40 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Password på hjemmeside

Hej!

Jeg er ikke 100% sikker på at mit spørgsmål skal ligge her, men nu prøver jeg....

Jeg har et område på vores hjemmeside, der skal beskyttes med et password, som kun specielle kunder kan bruge. Hjemmesiden ligger fysisk på vores egen server, så der er allerede sat password på.
Men jeg vil gerne have at kunden skal taste password hver eneste gang han klikker på linket der henviser til kundeområdet. Det vil sige han skal spørges uanset om han bare har været et andet sted på vores side eller om han har været ude i verden og kommet tilbage. Ligenu bliver login\'et gemt og man bliver ikke spurgt mere - heller ikke selvom browseren har været lukket.
Er der nogen der ved om det kan lade sig gøre og hvordan?

Hilsner
Mosha
Avatar billede phrozia Juniormester
06. december 2001 - 13:44 #1
Hvilken sprog må man bruge?
Avatar billede mosha Nybegynder
06. december 2001 - 13:50 #2
Vi kører IIS 4 så der er ikke tale om et sprog, mere en opsætning.
Avatar billede phrozia Juniormester
06. december 2001 - 13:53 #3
Så er jeg ikke sikker på jeg forstår det korrekt..

du har en side på dit website, som skal password beskyttes ik? så skal der jo også være en index fil som promter password før den går videre...

eller hvad?
Avatar billede zyberdog Nybegynder
06. december 2001 - 13:56 #4
http://www.viewsource.dk kan du finde scripts til Passwords ....................
Avatar billede phrozia Juniormester
06. december 2001 - 14:00 #5
Med PHP kan det gøres låledes, hvis det er det du leder efter:

<?PHP

$brugernavn = \"webmaster\"; //skriv brugernavn
$kode = \"password\"; //skriv kode

if($kodes == $kode and $brugernavns == $brugernavn){

echo \"Login complete!\";

}
else {

echo \"<form action=\".$PHP_SELF.\" method=\\\"post\\\" ENCTYPE=\\\"application/x-www-form-urlencoded\\\"><br>\";
echo \"<center><table class=table width=100><tr><td>Brugernavn</td></tr><tr><td><input type=text name=brugernavns size=10 class=felt></td></tr>\";
echo \"<tr><td>Password</td></tr><tr><td><input type=password name=kodes size=10 class=felt></td></tr>\";
echo \"<tr><td><br><input type=submit value=Submit! class=button></form></td></tr></table>\";

}

?>
Avatar billede mosha Nybegynder
06. december 2001 - 14:14 #6
Hmm - jeg må have udtrykt mig uklart.
Vi har en mappe på vores webserver (IIS), der er beskyttet med password - og det fungerer. Problemet er at hvis brugeren efter login går til en anden side og kommer tilbage til den password-beskyttede side, bliver han ikke spurgt om password igen - og det vil jeg gerne have at han bliver.
Jeg forestiller mig at der et eller andet sted i IIS er mulighed for at indstille at brugeren skal promptes for password hver gang han vil ind i mappen. Er der det?

Mosha
Avatar billede phrozia Juniormester
06. december 2001 - 14:17 #7
access\'er brugeren siden via en browser eller hvad?
Avatar billede mosha Nybegynder
06. december 2001 - 14:19 #8
Jeps - det fungerer på den måde at blandt menupunkterne på vores hjemmeside, som alle kan bruge er der ét der kun er beregnet til specielle kunder - og det er denne mappe der er beskyttet med password.
Avatar billede phrozia Juniormester
06. december 2001 - 14:24 #9
Ok.. hvorfor så ikke lave den password beskyttelse via php? så promter den hver gang...
Avatar billede mosha Nybegynder
06. december 2001 - 14:47 #10
Fordi jeg ærlig talt ikke aner en hujende fis om php, så jeg ville ikke ane, hvordan jeg skulle oprette nye brugere endsige hvor jeg skulle placere scriptet...jo det har jeg vist alligevel lige fundet ud af, men jeg kan ikke gennemskue hvordan jeg sender folk videre til den rigtige side.....så det ville koste mig alle mine point at finde ud af at bruge denne her løsning ;-)
Og jeg har jo faktisk et system, der fungerer (altså bortset fra at der ikke promptes for password tit nok)......

M

Avatar billede bufferzone Praktikant
06. december 2001 - 15:23 #11
Du kan gøre det på forskellige måder. Du kan løse der med ASP, l
ave en database over brugernavne og passwords,
lave en logonside, hvor en sessions variable sættes til true, når logon med korrekt password er foretager,
Sætte et check på alle sider hvor sessionsvariablem kontrolleres. Hvis den er false, redirectes til loginsiden

Du kan også løse dette med NTFS rettigheder på mappe og fil niveau og så oprette brugerne på IIS en

Hilsen
Kim fra http://www.bufferzone.dk
Avatar billede microsoft Nybegynder
29. januar 2002 - 14:19 #12
IIS kører med en session for hver bruger der logges på.
- Dvs at når vedkommende logger ind i en mappe og fået adgang, så kan han gå ind og ud af mappen han allerede ahr fået adgang til.

IIS stopper/lukker først hans session, når han lukker IE og han må derfor logge sig på igen, når han vil ind i mappen.

Hvorfor vil du have password på hver gang han vil ind i mappen, når han alligevel er på din side i samme session? - Det kan give utilsigtet trafik på din side.
Avatar billede microsoft Nybegynder
29. januar 2002 - 14:23 #13
Alternativet kan evt. også være et logon script evt. i asp, som bufferzone er inde på.
Avatar billede microsoft Nybegynder
01. september 2002 - 10:21 #14
Takker for point :)