Avatar billede bjarke Nybegynder
06. december 2001 - 13:24 Der er 8 kommentarer

Skriverettigheder for PHP under Apache på Linux

Jeg har sat en Apache op på en RH7.1 og installeret php4 som et statisk modul.

Php kører fint nok, men jeg kan ikke få php-filerne til at skrive på serveren (f.eks. med \'system(\"cp fil.txt fil2.txt\")\'). Jeg kan godt udføre \'system(\"ls -l\")\'.

Hvordan får jeg det til at virke?

-Bjarke
Avatar billede jakoba Nybegynder
06. december 2001 - 13:29 #1
har du dine chmod\'s iorden?
så det er tilladt at skrive i den mappe der skal oprettes filer i
og så filer der skal ændres/forlænges ikke er read-only.
Avatar billede bjarke Nybegynder
06. december 2001 - 13:38 #2
Kataloget:

    drwxr-xr-x    3 bjarke  bjarke      4096 dec  6 14:32 public_html

Filen jeg prøver at kopiere:

    -rwxr-xr-x    1 bjarke  bjarke        93 dec  6 12:31 read.php

Jeg kan ikke kopiere filen med system() kommandoen. Jeg kan til gengæld skrive i en fil, hvis den eksisterer og har \"chmod a+w\" sat, men det er ikke særlig attraktivt, at alle kan skrive i min fil.

Meningen er, at php-scriptet skulle køre med mine rettigheder, så det i princippet kan gøre det samme som jeg kan på serveren (ligesom cgi-scripts).
Avatar billede jakoba Nybegynder
06. december 2001 - 13:48 #3
Så burde det da virke hvis du korrekt har logget dig ind som ejer.
Avatar billede bjarke Nybegynder
06. december 2001 - 14:31 #4
Tja, men det gør det altså ikke. Jeg er ikke helt med på hvad du mener med \"ejer\".

Sagen er jo, at alle skal kunne eksekvere de php-scripts jeg laver og publicerer og script\'ne skal kunne læse OG skrive på serveren - uanset hvem der aktiverede dem via apache-serveren.
Avatar billede jakoba Nybegynder
06. december 2001 - 14:56 #5
drwxrwxrwx      nu kan alle oprette filer i den mappe
-rwxrwxrwx      nu kan alle skrive i denne fil.

når du sådan giver alle skriverettigheder er det en god ide at checke hvad der bliver skrevet. ellers er det lovlig nemt at hacke sig ind.

mvh JakobA
Avatar billede bjarke Nybegynder
06. december 2001 - 22:06 #6
I know. Problemet er jo netop, at jeg absolut ikke er interesseret i at sætte a+w bit\'en.

Har du en idé om hvor jeg skal søge - i Apache-konfigurationen, php-konfigurationen eller selve installationen (eller noget helt andet)?

-Bjarke
Avatar billede jakoba Nybegynder
06. december 2001 - 22:12 #7
Næe, desværre. så langt er jeg ikke kommet.
Avatar billede bjarke Nybegynder
06. december 2001 - 22:19 #8
Ærgeligt. Jeg bliver nok nødt til at afvise dit svar, da jeg godt vidste det og endnu ikke er kommet noget skridt videre. Men tak for indsatsen.