Avatar billede dcedata Nybegynder
05. december 2001 - 23:15 Der er 18 kommentarer

jeg er helt ny

Jeg har igen erfaring med Linux.

Jeg har prøvet at installere

RED HAT 7.1
MANDRAKE 8.1

Mit spørgsmål går nu ud på, hvordan jeg opretter en domæne server med linux, og hvilken version jeg skal kører..

I øjeblikket er mit netværk sat op på følgende måde.

En computer som kører windows 2000 advantage server
og 3 andre som kører windows 2000 pro DK

Det er kun den ene som skal kører LINUX,
Den skal kunne fungere som logonserver alså kunne lave et domæne og dele internettet. OSV.
på et tidspunkt skal den og styre noget WEBcam.

Vi er et lille firma som skal have udvidet vores \"netværk\", og jeg har hørt og set at linux, styrere for vildt.

Det som jeg efterlyser er en manual som er på (helst)dansk, som kan forklare mig hvordan jeg sætter en linux server op, og hvordan jeg konfigurere den.

Evt nogle som jeg kan skrive lidt mere privat til. Via MSN eller ICQ.

Det er ikke lige nu, vi skal først have fat i softwaren til serveren. Og lidt kort om hvor stor server skal være..

PÅ FORHÅND TAK

Niels S....

Avatar billede dcedata Nybegynder
05. december 2001 - 23:16 #1
jeg har ingen erfaring med linux.....
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2001 - 23:21 #2
du finder svar på mange af dine spm her
www.gnuskole.dk og http://www.sslug.dk/linuxbog/
Avatar billede dcedata Nybegynder
05. december 2001 - 23:37 #3
Jeg vil gerne have og vide hvilken version som det er anbefalet at køre som server.
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
05. december 2001 - 23:39 #4
Helt klart Red Hat Linux 7.1
Avatar billede thomasledet Nybegynder
06. december 2001 - 00:41 #5
Helt klart FreeBSD (som dog ikke er linux)... men hold dig hellere til RedHat som nybegynder...:) (RedHat er faktisk ikke kun til nybegyndere... RedHat er faktisk ok til rigtig mange ting...)  ellers kan debian anbefales...
Avatar billede darkside Nybegynder
06. december 2001 - 06:51 #6
kig lidt på lws.dk
det kan være der er noget du kan bruge...
Avatar billede arnbak Nybegynder
06. december 2001 - 08:13 #7
Hvilken der er bedste som server, det er Debian GNU/Linux, www.linuxguide.dk/debian

Eller som god og meget stabil server er som thomasledet en BSD variant god. F.eks. freebsd eller openbsd
Avatar billede face Nybegynder
06. december 2001 - 09:07 #8
Debian kick ass! =)

Rød Hætte er blevet mere og mere et MS lookalike produkt... Og det er sgu syndt =/
Avatar billede thomasledet Nybegynder
06. december 2001 - 09:27 #9
RedHat er ikke mere MS-look-a-like end man gør den til... ja, der følger tonsvis af grafisk lir med til den, men i bund og grund ER RedHats installationsrutine noget mere logisk opbygget end debians... Man kan sagtens bruge et par dage på at få sat sin debiankasse op til at køre X... men det er selvføgelig heller ikke vigtigt, hvis maskinen skal agere server - så skal der jo ikke installeres grafisk lir på den...
Avatar billede thomasledet Nybegynder
06. december 2001 - 09:28 #10
I bund og grund er folks småneurotiske abstinenser til een linux-variant et religionsspørgsmål... de kører sgu allesammen på samme kerne og varierer i bund og grund meget lidt...
Avatar billede arnbak Nybegynder
06. december 2001 - 09:49 #11
Enig, men jeg mener en distro som f.eks. Mandrake. Der er sgu ikke meget ben i at installere den distro, alt er grafisk der. Redhat er ikke så slem synes jeg ikke, men jeg kan nu bedst li debian. Efter jeg har prøvet de forskellige distroer. Men det tager lidt tid at få den til at spille, faktisk kan man godt bruge rigtig langtid på det :)
Avatar billede langbein Nybegynder
07. december 2001 - 18:25 #12
Mandrake er normalt for skrapet, den inneholder for lite og kan for lite, med ett unntak: Den er meget enkel å sette opp dom dhcp server, router og firewall hvis dette er formålet, den er jo nesten ferdig konfigurert akkurat til dette (8.0)
Red Hat duger til det meste og man kan jo få den til å kjøre stort sett slik som man ønkser det. FreeBSD, er jo nærmest som en Linux uten en del viktige linuxprogrammer for eksempel linuxconf og en del andre ting. Fikk FreeBSB til å kjøre ganske greit etter 2-3 installasjonsforsøk i text mode. Etter 6 forøk på å få den til å kjøre feilfritt med Gnome, så gjenninstallerte jeg Red Hat som stort sett alltid kjører feilfritt (i hvert fall noen ganger.) Skjømnner ikke hvordan man skal kunne styre et web camera via Linux. Skulle likt å sett oppskriften på dette. Red Hat 7.1 duger ellers fint i forhold til en 2000 server. File server funksjonen (Samba) kan vel være litt besværlig, men Web serveren (Apache) er jo desto bedre !
Avatar billede langbein Nybegynder
07. december 2001 - 18:29 #13
face -> Ettersom Rød Hat kjører best i text mode så likner den da mere på dos enn på windows !! (Hvis ikke omvendt.)
Avatar billede Slettet bruger
07. december 2001 - 22:27 #14
Hej
Jeg har ganske god erfaring med at opsætte Samba som logon-server, ganske vist med Win98 som klient men det problem kommer vi nok over
Du kan finde min mail-adresse på
www.suse-usergroup.goggle.dk

Avatar billede dcedata Nybegynder
08. december 2001 - 20:53 #15
Jeg har fået en masse ting og vide, men jeg lidt forvirret.

Den som jeg har lyst til at udele de point til skulle nok være HELGEC. Da jeg har mulighed for at spørge via mail.. og ikke skulle bruge www.eksperten.dk til dette. For jeg ved med sikkerhed at der bliver rigtigte mange spørgsmål, som jeg skal have besvaret, da jeg er totalt ny til linux.

Jeg kan opstille et lille eks. Den første computer som jeg købte, fik jeg stillet op, og tændte for strømmen. Computeren gav mig denne besked

        \"MISSING OPERATIV SYSTEM\"

Jeg vidste ikke på dette tidspunkt hvad det betød, men det gør jeg nu..

JEG VIL SIGE AT DET ER DER JEG STÅR IØJEBLIKKET, KORT SAGT, DET SOM ER MINE BEHOV ER

EN SUPPORT OVER INTERNETTET, SOM BLIVER BESVARET
EvT, VIA MSN ELLER ICQ..

Avatar billede dcedata Nybegynder
08. december 2001 - 20:59 #16
eller MAil
Avatar billede dcedata Nybegynder
08. december 2001 - 21:06 #17
Og jeg ved at der er mange meninger om det forskellige version af linux.
Det er det sammen med Intel/AMD/Cyrix for at tage et eksempel, denne computer som skal sættes op, må gerne være nem at sætte op i starten, måske senere er det sikkert at jeg vil have større udforinger...

Jeg bor i Aalborg, og har desværre ingen bil, så mine udrejser kan blive lidt besværret.
Jeg er villig til at komme ud og besøge en person efter vi har chattet/mailet OSV. sammen.

Et sprøgsmål som er meget realavant er
hvad er systemkravende til den version som du anbefaler...

Håber at du forstår mine bekymringer / spørgsmål.

Sådan er det jo med ting som jeg prøvet før, jeg er lidt modstander af det, men er meget åben overfor forandringer.....!!!!!!!!!!!!!!!

Niels S.
Avatar billede Slettet bruger
08. august 2006 - 12:45 #18
Du har måske ikke fået det til at køre endnu ??