Avatar billede norsker Nybegynder
05. december 2001 - 22:53 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

_width og centrering af dynamisk tekst

Jeg har et tekstfelt som indeholder en variabel. Tekstfeltet får derved forskellig størelse alt efter indholdet. Jeg har forsøgt at måle tekstens størrelse ved at måle på movieclippet, som indeholder tekstfeltet uden held. Jeg kan heller ikke centrere teksten, selvom paragraph er sat til centrer og \"single line\". Nødløsningen er at tælle antallet af karakterer i feltet, men det bliver en sidste udvej. Nogle idéer?
mvh. Norsker
Avatar billede lingoman Nybegynder
05. december 2001 - 22:58 #1
Du skal bruge stringWidthCalculator  http://www.swfx.org/index.jsp
Den kan det hele :-)

mvh geo
Avatar billede norsker Nybegynder
05. december 2001 - 23:10 #2
Tak for svaret, men jeg sidder på mac i aften, og kan derfor ikke køre programmet. Projektet skal viderebearbejdes af en anden, som kun arbejder på mac, så jeg kan desværre ikke engang fixe det på PCen hjemme.

Det lader til at være et stort problem, siden swfx.org har udviklet en særlig applikation til at løse det. Er der andre muligheder, som kan hjælpe mig på anden måde?

/Norsker
Avatar billede lingoman Nybegynder
05. december 2001 - 23:24 #3
Jeg har netop brugt stringWidthCalculator til at centrere og udregne  mc._width.
stringWidthCalculator opretter en array som indeholder kerning, bogstavbredde info for den font du vælger. Denne array bliver indlæst af Flash filmen og du er i stand til at aflæse tekstfeltets nødvendige bredde på både Mac og PC da alle udregninger laves i actionScript. Hvis du siger hvilke(n) font(e) du gerne vil bruge kan jeg sende dig denne array og du bruger blot en #include kommando når filmen starter. Så er alle funtionerne tilgænglige på Mac\'en
mvh geo
Avatar billede lingoman Nybegynder
05. december 2001 - 23:36 #4
>>\"...Nødløsningen er at tælle antallet af karakterer i feltet..\"

Det duer kun hvis du bruger en monospace font, fks courier eller monaco. De fleste fonte har varierende bredde for forskellige bogstaver.  fks er \"i\" meget smallere end \"m\" etc. Derfor er stringWidthCalculator en sand hjælp, hvis det skal være perfekt :o)
Avatar billede norsker Nybegynder
06. december 2001 - 09:51 #5
Tak for svaret.  Vi endte med at løse problemet på anden vis, da klokken var mange og det  ikke var strengt nødvendigt at gøre det super-generisk. Jeg får helt sikkert brug for programmet en anden gang, så tusind tak for hjælpen.
mvh
Norsker
Avatar billede lingoman Nybegynder
06. december 2001 - 10:45 #6
Tak for point :)